گزارش کمالوندی به کمیسیون امنیت مجلس

به گزارش آذر معاون سازمان انرژی اتمی گزارشی از محدودسازی اقدامات فراپادمانی در مقابله با قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی به اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه نمود.

به گزارش آذر به نقل از خانه ملت، محمود عباس زاده مشکینی در مورد جلسه اضطراری عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: این جلسه با عنایت به اقدام سیاسی کشورهای اروپایی در تهیه پیشنویس قطعنامه ضد جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.
وی اضافه کرد: کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی در ارتباط با تحرکات اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و برخی از کشورهای اروپایی عضو برجام گزارشی را به اعضای کمیسیون ارائه نمود. همینطور در مورد مبحث قطعنامه احتمالی ضد اقدامات صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران هم موضوع هایی به سمع و نظر اعضای کمیسیون رسید.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با عنایت به این که غربی ها با هدف افزایش فشار سیاسی به جمهوری اسلامی ایران به دنبال اقدامات غیرقابل قبول و صدور قطعنامه است در این نشست به اطلاع اعضای کمیسیون رسید که ایران هم تصمیمات عزتمندانه ای در مقابل این اقدام اتخاذ نموده است.
وی اضافه کرد: تعلیق بخشی از تعهدات و نظارت های فراپادمانی از تصمیماتی است که جمهوری اسلامی ایران در مقابل این رفتار آژانس در دستورکار قرار داده است و ما هم در کمیسیون از این اقدامات عزتمندانه حمایت می نماییم چون که اعتقاد داریم هدف غربی ها آغاز یک بازی سیاسی و فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران است و آنها به دنبال آن هستند که با این تحرکات برای کشور هزینه اقتصادی ایجاد نمایند.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون ضمن پشتیبانی از سیاست های مقابله جویانه دولت در مبحث هسته ای اعتقاد دارد باید اقداماتی صورت گیرد تا تحرکات کشورهای غربی تأثیری بر مبحث معیشت مردم نگذارد، اظهار داشت: لازم است تدابیری اندیشیده شود که رفتار غربی ها آثاری در اقتصاد کشور بخصوص معیشت مردم نداشته باشد و باید برنامه های مؤثری برای اقتصاد پایدار و پشتیبانی از اقشار جامعه بموقع اتخاذ شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: البته پیش نویس قطعنامه نشان داده است که این اقدام کاملا سیاسی است و با عنایت به همکاریهای خوب ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و قدم های بسیار زیادی که برای شفاف سازی انجام شده است انتظار می رفت آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتبار فنی خویش را حفظ نموده و آنرا به مسلخ منافع چند کشور غربی و آمریکا نبرد اما متاسفانه با این رفتارها اعتبار آژانس خدشه می بیند و بی گمان نه تنها تاثیری بر اراده ملت و دولت ایران ندارد بلکه عزم ما را در پیمودن راه خود جزم تر خواهد نمود.
سخنگوی کمیسیون امنیت مکلی مجلس در انتها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تابحال همکاریهای گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است اما آژانس بدون در نظر گرفتن این همکاری ها نه تنها قدردان آن نبوده بلکه به شکلی آنرا وظیفه ایران تلقی کرده است بنابراین ما از تصمیم سازمان انرژی اتمی کشورمان در محدودسازی همکاریهای فراپادمانی با آژانس حمایت می نماییم، همینطور مجلس بر رعایت کلمه به کلمه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اصرار دارد.

منبع: