در مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شد؛ جهت دهی به نقدینگی برای کارهای مولد با اصلاح نظامات پولی

با تصویب اعضای مجمع تشخیص قرار شد جهت دهی به نقدینگی و هدایت اعتبارات بانکی به کارهای مولد و جذابیت زدایی از کارهای غیر مولد با اصلاح نظامات پولی، بانکی و مالی و تجاری صورت گیرد.

به گزارش آذر به نقل از مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ای فوق العاده که به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی و با حضور رؤسای سه قوه، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون بانک مرکزی و رئیس مرکز پژوهش های مجلس و دبیر و اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی پیرامون بررسی سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه کشور پرداخت.
بر اساس این گزارش، اعضای مجمع با بررسی پیشنهاد کمیسیون مشترک تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، در مبحث «ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت ها و نرخ ارز و کاهش نرخ تورم به میزان ۷ واحد درصد در هر سال از برنامه هفتم توسعه و تک رقمی نمودن آن تا آخر برنامه» به جمع بندی رسیدند.
اعضای مجمع همینطور مقرر کردند: «کنترل و مدیریت نقدینگی و ایجاد تناسب در نرخ رشد نقدینگی و رشد ناخالص داخلی بگونه ای که در هر سال حداقل ۲۰ درصد از نرخ رشد نقدینگی کاسته شود.»
در مبحث نقدینگی و اعتبارات بانکی، اعضای مجمع تصویب کردند که «جهت دهی به نقدینگی و هدایت اعتبارات بانکی به فعالیتهای مولد و جذابیت زدایی از فعالیتهای غیر مولد با اصلاح نظامات پولی، بانکی و مالی و تجاری» صورت پذیرد.
در این جلسه حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، ضمن اشاره به اهتمام دولت به کنترل نقدینگی و اهمیت هماهنگی میان سیاست های کلی و برنامه های تحولی در دولت اظهار داشت: توجه به سیاست های دولت، آهنگ حرکت در کشور را هماهنگ تر می کند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این نشست بر لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید و بازتعریف رابطه مالیات و نقدینگی و ابزارهای سرمایه تاکید نمود.
محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ضمن اشاره به هدف گذاری مجمع در این که اولویت برنامه هفتم پیشرفت اقتصادی عدالت محور است، عنوان کرد: پیشنهاد کمیسیون مشترک رشد اقتصادی همراه با عدالت و بدون تورم است ازاین رو می بایست در طول برنامه نقدینگی مدیریت و کنترل شود و در انتها برنامه، تورم تک رقمی شود.