در حاشیه اجلاس شانگهای معاون اول قوه قضائیه: اعمال تحریم های ظالمانه، مغایر قانون و ناقض حقوق انسانی است

به گزارش آذر، معاون اول قوه قضاییه در اجلاس رؤسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تحولات قانون گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه مجازات های جایگزین حبس و شرایط اعمال این مجازات ها را تببین کرد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق، در مراسم اختتامیه اجلاس شانگهای، ضمن تشکر از میزبانی دیوان عالی کشور تاجیکستان، فلسفه وجودی و اصول و اهداف حاکم بر پیمان شانگهای را زمینه ای مناسب برای همکاریهای حقوقی و قضایی میان دول عضو دانست و اظهار داشت: این قبیل نشست ها نماد همگرایی و تعلق اراده دولت ها بر همکاری و پویایی ظرفیت های حقوقی است.
وی ارتقای رسیدگی های قضایی در کشورها را مرهون تبادل تجارب میان آنها و در مقابل یک جانبه گرایی، تحمیل اراده و زورگویی را در تضاد با پویایی حقوق و ناقض حقوق انسانی، دانست و بر آمادگی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات با سایر کشورهای عضو خصوصاً در زمینه هایی چون جرایم سایبری و استفاده از هوش مصنوعی در رسیدگی های قضایی و همینطور مجازات های جایگزین حبس، تاکید کرد.
در این اجلاس مجازات های جایگزین حبس، شرایط فرزندخواندگی، ورشکستی اشخاص حقیقی و حقوقی، جرایم سایبری، استفاده از تکنولوژی های جدید و هوش مصنوعی در فرآیند تحقیقات و دادرسی های کیفری، اصلی ترین مطالب موردبحث از جانب اعضای سازمان همکاری شانگهای بود.
این جلسه عصر روز جمعه ۲۸ مردادماه پایان یافت. هجدهمین اجلاس فوق سال آینده و به میزبانی هندوستان در شهر دهلی نو برگزار می شود.

تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا ضد ایران نقض فاحش حقوق بشر است
معاون اول قوه قضاییه در حاشیه این اجلاس، با رئیس دیوان عالی قرقیزستان آقای ضمیربیک بازابیک اف هم دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که با حضور محمدتقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران و سید مجید تفرشی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر و مقامات سیاسی و فضایی دو کشور برگزار گردید، طرفین ضمن اذعان به روابط بسیار عالی سیاسی و اقتصادی بین و مرور آخرین موافقت نامه ها و اسناد حقوقی قضایی منعقده در ادامه مطالبی چون رشد کمی و کیفی همکاریهای حقوقی و کیفری، انتقال محکومان، استرداد مجرمان، را بررسی و بر تبادل تجارب قضایی تاکید کردند.
معاون اول قوه قضاییه ضمن تاکید بر لزوم همکاری دوجانبه در زمینه صیانت و ارتقای حقوق بشر و کرامت انسان، تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا ضد کشورمان را نقض فاحش حقوق بشر دانست.
رئیس دادگاه عالی قرقیزستان هم در این دیدار با اشاره به این که سی سال از استقلال جمهوری قرقیزستان سپری شده و از همان ابتدا جمهوری اسلامی ایران استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخته است و در طول این سه دهه همواره روابط خوب بین دو کشور وجود داشته است، از این ملاقات ابراز خرسندی کرد و با تاکید بر آمادگی جهت همکاریهای قضایی، از معاون اول قوه قضاییه برای سفر به کشورش دعوت کرد.

اعلام آمادگی ازبکستان برای همکاری قضایی با ایران
معاون اول قوه قضاییه همینطور با رئیس دیوان عالی ازبکستان، بختیار اسلام اف، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه و معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر و مقامات سیاسی و قضایی دو کشور برگزار گردید، طرفین ضمن اذعان به روابط بسیار عالی سیاسی و اقتصادی بین و مرور آخرین موافقت نامه ها و اسناد حقوقی قضایی منعقده در ادامه مطالبی چون رشد کمی و کیفی همکاریهای حقوقی و کیفری، انتقال محکومان، استرداد مجرمان، به کارگیری علوم دانش بنیان در سیستم قضایی و تعامل و رایزنی حداکثری در رسیدگی به مشکلات اتباع زندانی یا بازداشت شده، را مورد گفتگو قرار دادند.
معاون اول قوه قضاییه ضمن تاکید بر لزوم همکاری دوجانبه در زمینه صیانت و ارتقا حقوق بشر و کرامت انسان، تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا ضد کشورمان را نقض فاحش حقوق بشر خصوصاً در حوزه های غیر قابل نقضی چون حق حیات و حق بر سلامت دانست.
رئیس دادگاه عالی ازبکستان هم ضمن اشاره به برگزاری اجلاس رؤسای جمهوری عضو سازمان همکاری شانگهای در آینده نزدیک در تاشکند و همینطور روابط خوب سیاسی و اقتصادی در میان، بر آمادگی کشورش برای همکاریهای قضایی با جمهوری اسلامی ایران تاکید نموده و از معاون اول قوه قضاییه برای سفر به ازبکستان دعوت کرد.
بر طبق این گزارش، هفدهمین اجلاس رؤسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز پنجشنبه و جمعه بیست هفتم و بیست و هشتم مردادماه به میزبانی دولت تاجیکستان در شهر دوشنبه انجام شد و در آن معاون اول قوه قضاییه که به دعوت ریاست دستگاه قضایی تاجیکستان به آن کشور سفر کرده بود مبحث سخنرانی خویش را به تبیین تحولات قانون گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه مجازات های جایگزین حبس و شرایط اعمال این مجازات ها اختصاص داد.

منبع: