از سوی مخبر ابلاغ شد؛ آیین نامه توسعه بازار تولید برق پاک از راه شرکت های دانش بنیان

آذر: بخشنامه اجرائی ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش بنیان درباب توسعه بازار تولید برق پاک بوسیله شرکت های دانش بنیان با امضای معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردید.

به گزارش آذر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، آیین نامه اجرایی ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش بنیان درمورد توسعه بازار تولید برق پاک از راه شرکتهای دانش بنیان توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید.
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، در جهت تکلیف قانونی مندرج در ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش بنیان در خصوص توسعه صنایع دانش بنیان با انرژی های تجدیدپذیر و توسعه بازار تولید برق پاک از راه شرکتهای دانش بنیان، آیین نامه اجرایی در ارتباط با آنرا تصویب کرد.
به باعث آیین نامه مذکور، واحدهای صنعتی با قدرت مصرفی بیشتر از یک مگاوات که مشمول ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش بنیان هستند، موظفند سالانه معادل درصد مندرج در ماده قانونی یاد شده از برق مورد نیاز خویش را از راه راه اندازی نیروگاه های تجدیدپذیر تأمین نمایند و وزارت نیرو هم موظف به اطلاع رسانی به واحدهای صنعتی مشمول در مورد راه اندازی و تأمین برق از نیروگاه های تجدیدپذیر مطابق درصدهای ذکر شده در قانون است.
همچنین برپایه آیین نامه یاد شده، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق موظف است ماهانه تعرفه تجدیدپذیر را بر اساس متوسط دو ماهه آخرین صورتحساب های تأیید شده سرمایه گذاران محاسبه و به توانیر اعلام نماید. شرکت توانیر هم موظف است در هر دوره میزان برق تجدیدپذیر تولیدی در نیروگاه های تجدیدپذیر متعلق به واحدهای صنعتی مشمول را قرائت و از برق مصرفی مشمول کسر نماید و در صورت کسری تولید برق تجدیدپذیر، مابه التفاوت را با تعرفه تجدیدپذیر، محاسبه و در قبوض برق واحدهای صنعتی در ردیف جداگانه لحاظ نماید. در صورتیکه تولید برق تجدیدپذیر بیشتر از برق مصرفی مشمول باشد، واحد صنعتی مشمول مجاز است که درمورد مازاد برق ساخته شده به یکی از روش های مندرج در آیین نامه منتفع گردد.
در همین راستا، کارگروهی هم با عنوان «کارگروه توسعه دانش بنیان صنایع انرژی های تجدیدپذیر» با هدف نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه و تعیین شرایط اعطای تسهیلات به طرح های توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر کوچک مقیاس تشکیل می شود.

منبع: