تکرار ادعاهای نمایندگان آمریکا و اروپایی در سازمان ملل ضد ایران

به گزارش آذر، نمایندگان آمریکا و اروپایی در سازمان ملل ادعاها در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اکراین را تکرار و تاکید نمودند که دبیرکل سازمان ملل حق دارد در این حوزه تحقیقات انجام دهد؛ موضوعی که به قول نماینده روسیه خلاف منشور سازمان ملل است.
به گزارش آذر به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکولاس دی ری وی یِر نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، جیمز کاریوک معاون نماینده انگلیس و رابرت وود معاون نماینده آمریکا بعلاوه نماینده اکراین در سازمان ملل در نشست چهارشنبه شب شورای امنیت در رابطه با جنگ اکراین بار دیگر اتهامات اثبات نشده در خصوص این که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات خود ضد اکراین استفاده می نماید را تکرار کردند.
آنها در اظهارات خود خواستار تحقیقات آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اینباره شدند و تاکید نمودند که وی حق انجام این کار را دارد. این در شرایطی است که واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن رد این ادعاها تصریح کرد که این تحقیقات دبیرکل خلاف منشور سازمان ملل بوده و تنها شورای امنیت است که صلاحیت رسیدگی به این مورد را دارد.
این نمایندگان اروپایی و آمریکایی همینطور مدعی شدند که اقدام ایران برای ارسال پهپاد به روسیه خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سه شنبه در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل اخطار داد که تحقیقات این نهاد بین المللی در رابطه با ادعاهای بی اساس در ارتباط با استفاده پهپادها در جنگ اکراین در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقانونی می باشد و این سازمان نباید بر مبنای ادعاهای کشورهای غربی عمل کند.
در این نامه مواضع صریح ایران درمورد اتهامات و ادعاهای بی اساس وارد شده ازسوی تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و آمریکا در رابطه با استفاده از پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اکراین تشریح شده و آمده است: طعنه آمیز است که آمریکا و سه کشور اروپایی در موضع گیری های خود ایران را به نقض بند خاصی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم می کنند، در حالیکه آنها خود به نقض تعهد، خروج غیرقانونی ایالت متحده از توافق هسته ای و تداوم این نقض تعهد ادامه می دهند.
ایروانی همینطور در این نامه تصریح کرد: کشورهای غربی تلاش می کنند برپایه تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپهادها در جنگ اکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند. در حالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستورالعمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.
همینطور حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای خود از بلاروس اظهار داشت: اتهامات بی اساس بعضی از کشورها در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ ضد اکراین را قویا رد می نماییم و مقامات اکراین را دعوت می نماییم که در یک نشست دو جانبه در سطح متخصصی فنی ایران و اکراین حضور پیدا کنند و هر سندی را که در این خصوص در اختیار دارند، ارائه نمایند. موضع ما همانطور که پیش از این گفته ایم عدم تسلیح طرفین در این جنگ است و ما مخالف جنگ هستیم.