زنگنه : دولت منتظر نتیجه برجام نیست

به گزارش آذر، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اظهار داشت: هیچگاه از دولت سیزدهم نشنیدیم بگوید منتظر نتیجه برجام هستیم، ازاین رو اظهارات اخیر مقامات غربی در رابطه با برجام اثری در سیاست های جمهوری اسلامی ندارد.

محسن زنگنه نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با اظهارات اخیر «رابرت مالی» دیپلمات ارشد ایالات متحده آمریکا در خصوص این که برجام در اولویت آنها قرار ندارد، اظهار داشت: همان گونه که پیش از این مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کرده بودند، مشکل غربی ها در مشاوران آنها است چون که این مشاوران در ایران و مرکز ماجرا حضور ندارند اما همین افراد هستند که فضای کشور، صحنه های مهم و اتفاقات سیاسی را برای مقامات غربی گزارش و تحلیل می کنند.
وی اضافه کرد: همانطور که بارها دیده شده، مشاوران غربی ها کسانی هستند که گرفتار اشتباهات استراتژیک می شوند و این چندمین بار است که گزارشات و تحلیل هایی که از اتفاقات داخل ایران به مقامات غربی می فرستند، باعث ذوق زدگی بیخود آنها می شود؛ به صورتی که گمان می کنند شرایطی به وجود آمده است که می توانند امتیازات بیشتری بگیرند یا هجمه های سنگین تری ضد جمهوری اسلامی اعمال کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: البته تجربه نشان داده است که پس از مدتی غرب به این نتیجه می رسد که در تحلیل مسیر و اتخاذ تصمیم گرفتار اشتباه شده است و مجدداً به موضع قبلی خود باز می گردد. ازاین رو به نظر می آید اظهارات رابرت مالی هم برگرفته از گزارشات غلط همان مشاورانی است که تحلیل های غیرواقع و به دور از حقیقت به او عرضه کرده اند.
زنگنه در پاسخ به این سؤال که آیا با عنایت به چنین اظهاراتی میتوان گفت برجام به بن بست رسیده است، اظهار داشت: مهم آن است که دولت سیزدهم خویش را معطل برجام نکرده، هر چند طبیعی است که احیای این توافق با بعضی از مسائل اقتصادی کشور گره خورده باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن اشاره به این که وابستگی برخی مسائل اقتصادی به احیای برجام امکان دارد کم یا زیاد باشد، خاطرنشان کرد: نمی توانیم بگوییم احیای برجام هیچ اهمیت یا تأثیری نخواهد داشت؛ اما حقیقت آن است که دولت حجت الاسلام رئیسی در یک سال قبل موفق شده خیلی از شاخصهای کلان اقتصادی را بدون برجام پیش ببرد.
وی در پاسخ به این سؤال که کدام یک از شاخصهای کلان اقتصادی را در یک سال عملکرد دولت سیزدهم، موفق ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: در حوزه وصول مطالبات نفتی تقریبا در شش ماه اول سال، حدود ۵۶۰ درصد از سال قبل جلوتر بوده ایم. همینطور دولت سیزدهم سبب شده مراودات بهتری با دنیا داشته باشیم، بخصوص ارتباطات ما با شرق و آسیای میانه در این زمان گسترش مطلوبی داشته است.
زنگنه با اشاره به اینکه دولت مسیر خویش را بدون این که معطل برجام بماند به پیش می برد، تصریح کرد: در جلساتی که با دولت داشتیم هیچگاه این عبارت را نشنیده ایم که «منتظر هستیم ببینیم نتیجه برجام چه خواهد شد»؛ این در شرایطی است که این عبارت را به کرات از دولت قبل شنیده بودیم. ازاین رو اظهارات این چنینی از جانب غرب و مقامات آنها تغییر یا اصلاح خاصی در سیاست، ساختار و نظام داخلی جمهوری اسلامی ایجاد نمی نماید.
وی تصریح کرد: نکته مهم آن است که خیلی از مشکلات ما در کشور به علل مسائل داخلی هستند که اگر دولت به حل آنها اهتمام داشته باشد، از آنها عبور خواهیم کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در انتها تصریح کرد: کارآمد کردن ساختار داخلی، حل مشکلات حوزه هایی همچون بازار سرمایه، کسب و کار و همینطور رسیدگی به وزارت خانه های حائز اهمیت می تواند بخش عظیمی از مسائل کشور را حل کند به صورتی که دیگر نیاز خاصی به برجام نداشته باشیم.