رئیسی در دیدار روسای دانشگاه های سراسر کشور: سیاسی بودن دانشگاه یعنی دانشگاه باید نیازهای جامعه را بهتر بشناسد

به گزارش آذر، رییس جمهور اظهار داشت: سیاسی بودن دانشگاه یعنی این که دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آنرا بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت هایش را با نظام مسائل کشور انطباق دهد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در دیدار رؤسای دانشگاه های سراسر کشور را مراکز پرنشاط و پویایی دانست که با تولید علم و ارتقای توانمندی های علمی برای کشور قدرت ساخته و دشمنان ایران را ناکام گذاشته اند.
رئیس جمهور علم و دانش را با اهمیت ترین ابزار هدایت و نجات انسان و هموار کننده مسیر پیشرفت، تعالی و رسیدن انسان به سعادت دانست و اضافه کرد: حرمت و قداست دانشگاه هم به همین علت است پس بر رؤسا، اساتید، دانشجویان و همه اجزا و ارکان جامعه علمی و دانشگاهی است که محور اصلی تلاش خودرا به حفظ و ارتقای روحیه تولید علم و دانش در دانشگاه ها معطوف کنند.
رئیسی در ادامه صحبت های خود سیاسی بودن را از الزامات فضای دانشگاه دانست و اشاره کرد: سیاسی بودن دانشگاه یعنی این که دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آنرا بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت هایش را با نظام مسائل کشور انطباق دهد.
رئیس جمهور گریزی هم به رخدادهای روزهای اخیر کشور و همچون در دانشگاه ها زد و دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفتگو درباره ی رخدادهای اخیر و ارائه راه حل دانست و اضافه کرد: شرط مهم این گفتگوها فهم درست مسائل است؛ اگر مسائل به خوبی تحلیل نشده یا تحلیل ها بیش از آنکه از حقیقت نشأت گرفته باشند، تحت تأثیر فضاسازی ها و جوسازی های رسانه ای و مجازی باشند، راهکارهای ارائه شده راه به خطا خواهند برد.
رئیسی با تکرار این نکته مهم که جنگ امروز، جنگ روایت ها است، بر اهمیت تبیین روایت درست و صادق اصرار کرد و اظهار داشت: دشمن که تلاش بسیاری کرده بود تا کارهای علمی، صنعتی، تولیدی و خدماتی در کشور متوقف و ارتباطات ایران با دیگر کشورها قطع شود، وقتی در عمل خودرا ناکام دید آغاز به توطئه و کارشکنی کرد.
وی درباره ی پیشرفت های کشور که سبب ناکامی دشمن شد به ذکر مثال هایی پرداخت و اظهار داشت: دشمن به صراحت اعلام نمود که تلاش خواهدنمود تا فروش نفت ایران را به صفر برساند، اما هم اکنون صادرات نفت کشور به آمار پیش از تحریم ها نزدیک شده است، ارتقای رتبه علمی دانشگاه های کشور قابل توجه است و برخلاف خواست و تلاش دشمن برای منزوی کردن کشور، ارتباطات با همسایگان و کشورهای منطقه درحال گسترش است.
رئیس جمهور اشاره کرد: رتبه بندی معلمان پس از ۱۱ سال معطلی، وضعیت حقوق کارگران و بازنشستگان در امسال، رشد تا ۵ برابری حجم روابط تجارت خارجی ایران و نزدیک شدن تراز تجاری کشور به مثبت شدن، افزایش سهم ایران از ترانزیت، اقتصاد و پیشرفت علمی و فناوری منطقه از دیگر مثال های رییس جمهور در بیان مصادیق پیشرفت های اخیر کشور بود.
رئیسی افزود: البته در کنار این پیشرفت ها وجود برخی کمبودها و مشکلات در رفع گره های ذهنی در دانشگاهیان و برخی اقشار ایجاب می کند دانشگاه جهاد تبیین را یکی از با اهمیت ترین اولویت های خود بداند.
وی با تاکید بر این که نخستین و با اهمیت ترین راه حل تقویت نظم و آرامش در دانشگاه ها تبیین و رفع گره های ذهنی دانشجویان و اساتید است، ساز و کارها و ظرفیت های درون دانشگاه را برای حفظ نظم، انضباط و آرامش کافی دانست.
در این جلسه و قبل از سخنان رییس جمهور برخی از رؤسای دانشگاه ها و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

منبع: