مهمترین خبرهای مجلس در هفته ای که گذشت توضیح نمایندگان درباره ی قیمت بنزین و علل افزایش ۳۳ درصدی نرخ ارز

به گزارش آذر، «توضیحات زنگنه درباره ی قیمت بنزین»، «توضیحات یک نماینده در رابطه با فیلم انتشار یافته از او» و «دلایل افزایش ۳۳ درصدی نرخ ارز» از مهم ترین خبرهای مجلس در هفته اول دیماه ۱۴۰۱ بودند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، این خبر مروری بر مهم ترین خبرهای نخستین روزهای دیماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی است:
مهمترین خبر مجلس شورای اسلامی در نخستین روزهای دیماه ۱۴۰۱ در مورد قیمت بنزین در سال آینده بود که محسن زنگنه نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه روز یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص این که آیا در لایحه بودجه سال آتی افزایش قیمت بنزین پیشبینی شده است؟ اظهار داشت: قیمت بنزین در بودجه سال آتی تقریبا با همان نرخی که سال جاری هست، تعیین شده اما درآمد دولت از این محل با مقداری افزایش به علت افزایش تعداد خودرو و استفاده بیشتر از سوخت تعیین شده است؛ ازاین رو بر مبنای جداول ابتدایی که از بودجه مشاهده کردم، قیمت بنزین در سال آتی افزایش نمی یابد.

هفته گذشته فیلمی از نماینده سلماس منتشر گردید که حاشیه های بسیاری به دنبال داشت، بر این اساس، یعقوب رضازاده به عرضه توضیحاتی از فیلم انتشار یافته از وی در زمان بیان تذکرش در جلسه هشتم آذر مجلس پرداخت و اظهار داشت که در آن فیلم اشتباه لُپی کرده و پس از آن یکی به او گفته که من کسی هستم که مردگان را زنده می کنم!
این که چرا نرخ ارز در مدت کوتاهی ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد؟ از دیگر خبرهای مهم نخستین روزهای دیماه ۱۴۰۱ بود.

در این رابطه احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مگر چه اتفاق عجیب و غریبی رخ داده که علیرغم این همه منابع درآمدی و ارز حاصل از فروش نفت، قیمت ارز یک دفعه و در بازه کوتاه مدت بالغ بر ۱۰ هزار تومان افزوده شده است؟
ارکانی در گفتگو با ایسنا در مورد چرایی افزایش نرخ ارز اظهار داشت: حالا در وضعیتی هستیم که میزان فروش نفت به دوران اوج پیش از تحریم رسیده بنابراین منابع درآمدی حاصل از فروش نفت به صورت کامل تحقق پیدا کرده است. از سوی دیگر درآمدهای دولت از مالیات هم در سقف پیشبینی شده محقق شده و بر مبنای اظهارات مقامات دولتی مشکلی از لحاظ کمبود درآمد و منابع درآمدی و همینطور کسری بودجه وجود ندارد.
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم هفته گذشته در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس حضور یافت و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در رابطه با ارزیابی سیاست ها و اقدامات ارزی دولت، به عرضه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت که استقراض دولت از بانک مرکزی به صفر رسیده و به سفته بازی در بازار ارز پایان می دهیم.
وزیر امور اقتصادی و داریی همینطور بیان نمود: اول دیماه ۱۴۰۱ استقراض دولت از بابت کسری و از محل تن خواه و بانک مرکزی به صفر رسیده است. شاید برای نخستین بار در خلال ایام گذشته است که مسئله کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی به کمترین عدد ممکن رسیده است. ساماندهی و ایجاد ثبات در بازار ارز یکی از دغدغه های مهم دولت و مردم است البته که وزارت اقتصاد مسئولیت تأمین مالی دولت و درآمدهای پایدار حوزه مالیاتی، گمرکی و اوراق خزانه و واگذاری سهام را دارد و تکالیف قانونی ویژه ای در حوزه عرضه و تقاضای بازار ارز نداریم.
البته رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت ارز قابل قبول نیست، اظهار داشت: در جلسه سران قوا بنا شد که مبحث ارز به طور خاص دنبال شود و بازار ارز را سر و سامان خواهیم داد.
محمدباقر قالیباف پس از گزارش کمیسیون اقتصادی در رابطه با ارزیابی سیاست ها و اقدامات ارزی دولت و همینطور توضیحات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جمع بندی اظهار داشت: در مبحث در ارتباط با ارز در ایران باید کار را به سه بخش دسته بندی و سپس جمع بندی کرد؛ یک سری موضوعات اقتصادی می باشد بدان معنا که باید مبحث چاپ پول و نقدینگی و روند آن در مدار درست خود قرار گیرد.
اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم تصریح کرد: برای مدیریت بازار ارز در وهله اول باید سیاست های اقتصادی درستی پیش گرفته شود که در این راه میتوان از الگوی کشورهای موفق در مدیریت بازار ارز بهره برد.

اما پس از آنکه طالبان در افغانستان دستور منع تحصیل دختران افغان در دانشگاه را صادر کرد، واکنش های بسیاری در کشور داشت که برخی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص صحبت هایی داشتند.
از جمله مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت که جمهوری اسلامی در جهت حس انسان دوستی در صورت عدم تجدید نظر دولت افغانستان متناسب با ظرفیت دانشگاه ها پذیرای دانشجویان دختر افغانستانی خواهد بود.
مهرداد ویس کرمی عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس هم با اشاره به اینکه اصل تحصیل در اسلام جنسیتی نیست و ربطی به جنسیت ندارد، در ارتباط با فراهم کردن امکان آموزش دختران دانشجوی افغانستانی در کشورمان اظهار داشت: تحصیل در دانشگاه های غیرانتفاعی، غیر دولتی و دانشگاه آزاد گزینه هایی است که می تواند جزء انتخابهای اصلی برای ادامه تحصیل این دانشجویان باشد.
نمایندده مردم خرم آباد همینطور بیان نمود: در بحث آموزش و سوادآموزی آنچه که ما در آموزه های دینی مان داریم تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و مهم اینست که آن حدود شرعی که خداوند متعال مشخص کرده رعایت شود.
همچنین هفته گذشته کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با حضور زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بررسی مشکلات دانشجویان دانشگاه های فنی، پیام نور و جامع علمی کاربردی پرداخت.
حسین حق وردی در تشریح جلسه روز یکشنبه (۴ دی ماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بیان نمود: در این نشست، مسائلی که در ارتباط با ساماندهی دانشگاه های فنی و حرفه ای، پیام نور و جامع علمی- کاربردی یا احیانا ادغام بعضی از این دانشگاه ها در دانشگاه های دیگر وجود دارد به صورت مقدماتی عنوان شد که هم نظر مسئولین وزارت علوم و هم نظر اکثریت اعضای کمیسیون در ارتباط با ادغام این دانشگاه ها مخالفت بود.

روز دوشنبه هفته گذشته هم جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تأمین سوخت زمستانی در کشور با حضور وزیران نفت و نیرو برگزار شد که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از این جلسه اظهار داشت که صرفه جویی در انرژی باید از دستگاههای دولتی آغاز شود و ان شاءالله با برنامه ریزی صورت گرفته در زمستان سرد سال جاری مشکلی نخواهیم داشت اما لازم است صرفه جویی با اولویت دستگاههای دولتی مورد توجه قرار گیرد.
اما اظهارات حسن نوروزی نماینده رباط کریم در رابطه با اجرای طرح ماشین های آبسوز برای حل مشکل آلودگی هوا هم جزء خبرهای مجلس بود که تعجب و توجه خیلی ها را برانگیخت.
نوروزی که خواهان اجرای این طرح در کشور شده بود، اظهار داشت: یکی از متخصصان ایران ماشین های آبسوز تولید کرده و اعتقاد دارد میتوان با ۱۰ میلیون تومان همه خودرو ها را آبسوز کرد. با این کار آلودگی هوای مراکز استان ها و تهران رفع می شود.

خبر از تهیه طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان هم جزء مهم ترین خبرهای هفته گذشته مجلس بود.
احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این خبر اظهار داشت که طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان در ۱۲ محور با قریب به ۵۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است.

منبع: