رئیسی در گفتگوی تلویزیونی با مردم: ذخایر ارزی قابل اطمینانی داریم

به گزارش آذر، رییس جمهور با اعلان اینکه وضعیت اقتصادی مردم از دغدغه های جدی دولت می باشد، اشاره کرد: برنامه دولت آنست که آنچه در سفره مردم است با نوسان دلار گرفتار تغییر قیمت نشود.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان در گفتگوی تلویزیونی با مردم، عنوان کرد: در ابتدا ولادت امام جواد (ع) و شروع دهه فجر را به مردم تبریک می گویم.
وی افزود: با عنایت به این که در روزهای دهه فجر هستیم، لازم می دانم به شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشاره کنم که در این ایام نام و یاد ایشان و نگاه به سیر و سلوک ایشان برای همه ما الهام بخش است.
رئیس جمهور اشاره کرد: حقیقتاً امام بزرگوار ما یک شخصیت الهی و در عین حال یک شخصیت انقلابی بود و شاید ولایی ترین و انقلابی ترین چهره ای بودند که تا آخر عمر شریفشان این روحیه انقلابی را حفظ کردند و هویت ملی این ملت را احیا کردند و دین را احیا کردند و حق بزرگی بر گردن همه ما دارند.
گفتمان امام عدالت خواهی، ستیز با فساد، استقلال و آزادی است
رئیسی افزود: گفتمان امام بزرگوارمان که امروز گفتمان رهبری است، همان گفتمان عدالت خواهی، ستیز با فساد، استقلال و آزادی است. آنچه ما از شخصیت امام و از سیره ایشان داریم، این است که امام خمینی (ره) به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می اندیشیدند و این گفتمان همان گفتمانی است که امروز دولت ما دنبال می کند.
وی عنوان کرد: تعدادی از بنده سوال می کنند که گفتمان شما چیست؟ و ما گفتیم که نمی خواهیم برشی از انقلاب اسلامی بزنیم و ما موظفیم آنچه گفتمان امام و رهبری بوده، امروز همان گفتمان را دنبال و اجرا نماییم که این گفتمان، پیشرفت در پرتو عدالت بوده است و آن عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی می باشد و این همان گفتمانی است که امام داشتند و ما هم مجری همین گفتمان خواهیم بود. برش نمی زنیم که بگوییم یک بخش خاصی، بلکه گفتمان تامی است که می تواند به سعادت ملت منجر شود.
وضعیت اقتصادی مردم از دغدغه های جدی دولت است
رئیسی متذکر شد: وضعیت اقتصادی مردم از دغدغه های جدی دولت می باشد. از شروع کار دولت مسئله معیشت یکی از مسائل محوری برای دولت بوده است. شروع کار این دولت با مشکلاتی مواجه بود که همه ملت ما شاهد آن مشکلات بودند. وضعیت کرونا و ۷۰۰ خانواده که روزانه داغدار می شدند و خداوند متعال تفضل کرد و به برکت خدمات کادر پزشکی و درمانی و اقدامات مردم، شرایط متفاوت شد و ما روزهایی را سپری می نماییم که وضعیت تلفات در مورد کرونا به صفر رسیده است.
رئیس جمهور ضمن اشاره به موضوع کسری بودجه، اشاره کرد: این کسری بودجه حتما می توانست چالش جدی برای دولت و برای کشور محسوب شود، پس دولت با افزایش درآمد و بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول کوشش کرد این مسئله را پشت سر بگذارد، آن هم با افزایش درآمد واقعی در کشور.
کاهش تورم از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد
وی با اشاره به اینکه در این بخش شرایط کاملاً متفاوت شد به نحوی که ما آن روز که دولت را تحویل گرفتیم وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد بود، اظهار داشت: در ادامه وضعیت متفاوت شده و تورم ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۰ درصد رسید.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حوزه مهار تورم و گرانی ها تلاش جدی از طرف دولت انجام شده است، افزود: با اینحال دولت در ادامه با یکسری مشکلات جهانی و هم مشکلات منطقه ای نسبت به تورم مواجه گردید، لکن در ۶ ماهه اول دولت تا آخر سال ۱۴۰۰ تلاش شد تا شاهد کاهش تورم باشیم.
وی اشاره کرد: باتوجه به الزام قانونی که برای عادلانه کردن یارانه ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم، در اردیبهشت ماه سال جاری مقداری مشکلات برای مردم به وجود آمد که تلاش شد با پرداخت هایی که دولت از قبیل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان داشت، وضعیت جبران شود.
رئیس جمهور اشاره کرد: همیشه این تلاش مدنظر بوده تا با بخش هایی مختلفی که در این حوزه فعال می باشند، شامل ستاد تنظیم بازار کاری نماییم که بازار تنظیم شود و ما شاهد ثبات اقتصادی باشیم.
وی ضمن اشاره به حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی در میان مردم و جامعه، اظهار داشت: اقلامی که شاهد نوسانات آن هستیم، این وضعیت و شرایط حتما شرایطی نیست که نه برای مردم و نه برای دولت قابل قبول باشد.
رئیس جمهور افزود: هر کدام از عوامل مربوط به افزایش قیمت کالاها علل خودرا دارد که علت های آن برای ستاد تنظیم بازار و بخش های مختلف شناسایی شده و درحال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه برای برخی اقلام ثبات نسبی وجود دارد و برای سایر اقلام خیر، اظهار داشت: حتما در اقلام دیگر هم تلاش دولت بر این اساس است که به یک ثباتی برسد.
برنامه دولت آنست آنچه در سفره مردم است با نوسان دلار گرفتار تغییر قیمت نشود
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص این که این وابستگی به دلار در بعضی اقلام به چه نحوی از بین خواهد رفت، اظهار داشت: به عنوان مثال باید بگویم نهاده های دامی وارداتی و بخش کمی از آن در داخل تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه اتصال اقلام به قیمت دلار اشکالی است که در نظام اقتصادی ما رخ داده است، بیان کرد: هم اکنون سیاست ما بر این اساس است که آنچه در سفره مردم است، از یک ثبات برخوردار باشد که به هیچ عنوان با تغییر قیمت دلار و تغییر شرایط اقتصادی این اقلام گرفتار نوسان نشود.
قیمت کالاها را روزانه دنبال می کنم
رئیسی با اشاره به اینکه قیمت کالاها را روزانه دنبال می کنم، اظهار داشت: وقتی قیمت یک کالایی افزایش خواهد یافت پیش از مردم ما رنج می بریم، بدانید ما ناآگاه نیستیم و آنچه موجب رنج شماست، به طور مضاعف سبب رنج ما می شود.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه بانک مرکزی ارز نیمایی را مبنا قرار داده است، اشاره کرد: ارز نیمایی ۲۸، ۵۰۰ تومان اعلام شده است که علی القاعده این ۲۸۵۰۰ ملاک همه خواهد بود.
۹۰ درصد اقلام وارداتی با ارز نیمایی است
وی با اشاره به اینکه امسال ۶۴ درصد افزایش واردات نسبت به سال قبل با استفاده از همین ارز داشتیم، اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد کارهای تجاری کشور با همین ارز یعنی ارز نیمایی صورت می پذیرد.
وی با اشاره به اینکه اگر دولت بتواند با همین ارز نیمایی تمام کارهای اقتصادی خودرا انجام دهد این مسئله به خودی خود ثبات جدی در بازار ارز ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: بر طبق این رویکرد تعدادی از اقلام می تواند ثبات داشته باشد. با تولیدکنندگان مذاکره شده به نحوی که بتوانند هم واردات کالا و هم هزینه هایی که در تولید وجود دارد را به ثباتی برسانند تا شاهد نوسانات در نرخها نباشیم.
رئیس جمهور اضافه کرد: قسمتی از افزایش قیمت کالاها به دلیل قاچاق کالاها به خارج از کشور است. دلیل دیگر خودداری از عرضه توسط تولیدکنندگان به علت نوسانات قیمت ارز است.
قیمت بازار آزاد باید به بازار نیمایی برسد
رئیسی با اشاره به اینکه قیمت بازار آزاد باید به بازار نیمایی برسد، اظهار داشت: ارز همه صادرکنندگان باید زیر نظر بانک مرکزی باشد تا کنترل بانک مرکزی بر منابع ارز ی افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت کالاها علل مختلفی دارد، افزود: آنچه مورد نظر دولت می باشد این است که حتما نرخها یک ثبات پیدا کنند تا مردم و بازار اطمینان پیدا کنند که نوسان نرخها سبب اینطور مشکلات در جامعه می شود.
وی تاکید کرد: آنچه در ارتباط با قیمت تعدادی از کالاها در بازار عنوان شد، ناشی از خیلی از عوامل است. یک قسمتی از این مسئله مربوط به قاچاق تعدادی از کالاها است که به کشورهای همجوار صورت می پذیرد. پس وقتی نرخها را در آنجا نگاه نماییم این مسئله کاملاً مشخص است البته این مسئله پیگیری شده تا جلوی آن گرفته شود و با اینحال این مسئله بصورت صد در صد نیست.
رئیس جمهور افزود: متاسفانه در بعضی از کشورهای همجوار تعدادی از اقلام و کالاهای ما وجود دارد و قسمتی از افزایش نرخها مربوط به همین قاچاق است البته همه چیز مربوط به این مساله نیست.
وی با اشاره به اینکه قسمتی از افزایش قیمت کالاها مربوط به عدم عرضه آن کالاها است، اشاره کرد: وقتی که قیمت دلار تغییر می کند، برخی هستند که ممکنست به عنوان مثال دامدارانی که می گویند نکند قیمت دلار فردا بالا رود پس بجای این که دامشان را به کشتارگاه ببرند مقداری در این قضیه معطل می کنند تا شاید قیمت دلار بالاتر رود و دامشان را گران تر بفروشند.
رئیسی اظهار داشت: اگر زیرساخت کالابرگ ایجاد می شد، قانون مجلس اقدام خوبی بود، اما چون زیرساخت آن نبود و باتوجه به وضعیت پیش آمده و انتظارات تورمی پیش آمده بود، اگر قانون حذف ارز ۴۲۰۰ اجرا نمی شد، آثار تورمی بسیاری داشت.
به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی در کالاهای اساسی هستیم
وی اضافه کرد: در وضعیت فعلی ما بدنبال ایجاد ثبات اقتصادی در اقلام مختلف همچون سفره مردم و کالاهای اساسی هستیم.
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباب علل افزایش قیمت ارز اظهار داشت: افزایش قیمت دلار دلیلهای مختلفی دارد. همچنان که اغتشاشات کسب وکار مردم و دانشگاه ها را گرفتار مشکل کرد، یک علامت بد و نااطمینانی به بازار داد که حتما در قیمت دلار تأثیر داشته است و این یکی از جهات مؤثر در افزایش قیمت دلار است.
وی اضافه کرد: انتظارات تورمی که در قیمت دلار وجود دارد، حتما در قیمت گذاری آن تأثیر دارد، ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان داریم و هیچ نگرانی از این زمینه نداریم و فروش نفت داریم که پول آن وصول می شود.
رئیسی اظهار داشت: گاهی اوقات چند درصد کم ارزی که در بازار آزاد معامله می شود، بر بیش از ۹۰ درصد که در بازار نیمایی معامله می شود، سایه انداخته است، ما می خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت نماییم تا به قیمت بازار نیمایی برسد.
وی اضافه کرد: با وجود همه کنترل هایی که وجود داشته در این چهل و چند سال اخیر، همیشه بازار آزاد وجود داشته است، اما همه تولیدکنندگان موظفند که منابع ارزی خودرا از بانک مرکزی تامین کنند و با کنترل بانک مرکزی، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می شود و قیمت های بازار آزاد کنار می روند.
رئیس جمهور اشاره کرد: از زمان آغاز به کار دولت یک روز پرداخت حقوق کارکنان دولت و پرداخت یارانه ها عقب نیفتاده است.
وی ادامه داد: رتبه بندی معلمان بعد از ۱۱ سال در این دولت انجام شد و تعرفه گذاری خدمات پرستاری که سال ها انجام نشده بود و رهبر معظم انقلاب نسبت به آن تذکر داده بودند، در این دولت انجام شد.
اغتشاشات یکی از عوامل گرانی دلار بود
رئیس جمهور اغتشاشات را یکی از عوامل گرانی ها دانست و بیان داشت: اغتشاشات هم کسب وکار مردم را گرفتار مشکل کرد و هم علامت نااطمینانی به بازار داد که در بالا رفتن قیمت دلار تاثیر داشت. البته این مساله یکی از عوامل گرانی دلار بود؛ نه فقط دلیلش.
ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم
وی اشاره کرد: من به مردم اطمینان می دهم که ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم. فروش نفت و بازگشت پول آن ما را در وضعیت مناسبی قرار داده است.
رئیسی در ادامه اظهار داشت: کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی سال قبل بوسیله درآمدهای نفتی پرداخت گردید و امسال تلاش شد که کسری بودجه نداشته باشیم.
رئیس جمهور اشاره کرد: امسال تعارض بین مصارف و منابع تا الان به وجود نیامده است.
وی اضافه کرد: بودجه ریزی ما اشکالاتی دارد که رهبر انقلاب روز گذشته فرمودند که باید تحولات در ساختار آن صورت گیرد ولی دولت در یک سال و چند ماه تلاش نموده است کسری بودجه نداشته باشد و مصارف بیش از منابع نباشد.
رشد اقتصادی به ۴/۴ درصد رسیده است
رئیس جمهور بیان کرد: به تعبیر رهبری در دهه ۹۰ اقتصاد تعطیل شده بود و مشکلات اقتصادی وجود داشت. در شرایطی دولت را در دست گرفتیم که رشد اقتصادی ۰/۴ درصد بود اما حالا رشد اقتصادی به ۴/۴ درصد رسیده است.
آمار بیکاری کم شده است
وی اضافه کرد: همین طور از زمان آغاز به کار دولت آمار بیکاری کم شده است. بطور قطع ما به نقطه مطلوب نرسیده ایم ولی ریل گذاری برای خنثی سازی تحریم ها و رشد اقتصادی انجام شده است.
رئیسی اظهار داشت: هدف گذاری دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد است. با وجود تحریم ها و تهدیدها ظرفیت رشد اقتصادی در کشور ما وجود دارد.
وی اضافه کرد: اگر دولت با همه وجود به بیانات رهبر انقلاب پایبند باشد، رشد اقتصادی ۸ درصد برای ما امکان پذیر خواهد بود، ما از آنچه که برای ایجاد یک میلیون شغل وعده داده ایم عقب نیستیم.
رئیسی اظهار داشت: می خواهیم دولت صادق الوعد باشیم و آنچه که به مردم وعده دادیم را عمل نماییم.
وی اضافه کرد: آشوب و تحریم دو روی یک سکه است. دلیل آشوب های اخیر این است که دشمن دید تحریم هایش با تلاش دولت و ایستادگی مردم خنثی شده است. بدین سبب طبیعی است که توطئه کند. بیانات رهبر معظم انقلاب در روز گذشته خیلی مهم است و ما خودرا موظف به اجرای آن می دانیم.
قریب ۴ درصد رشد سرمایه ثابت داریم
رئیس جمهور اشاره کرد: رشد سرمایه ثابت ما ۳.۹ درصد را نشان می دهد، یعنی ما قریب ۴ درصد رشد سرمایه ثابت داریم، بدین سبب باید به مردم عزیز کشور بگوییم که باوجود همه تهدیدها و تحریم ها رشد سرمایه ثابت قریب به ۴ درصد داریم؛ رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد داریم؛ رشد تولید بیش از ۶ درصد و رشد ابزار تولید بیش از پنج درصد داریم. یعنی در همه شاخص هایی که نگاه نماییم این روند مثبت وجود دارد.
وی ضمن اشاره به این که بیکاری یکی از معضلات کشور است، از بهبود این شاخص آگاهی داد و عنوان کرد: چند روز پیش این آمار توسط مسئولان اعلام شد؛ روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم آمار بیکار ۸.۹ درصد بود. امروز این شاخص ۸.۲ درصد است؛ یعنی ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.
رئیسی اشاره کرد: یازده استان کشور، درصد بیکاری آنها کاهش شده است. اینها نشانه های خوبی است. البته نمی گویم به آن رشد اقتصادی مطلوب که مقام معظم رهبری فرمودند و در برنامه هفتم توسعه نیز هدف گذاری شده رسیده ایم؛ اما مشخص است ریل گذاری انجام شده و این ریل گذاری در خنثی کردن تحریم ها جواب می دهد.
رئیس جمهور اظهار داشت: این روند به مفهوم آنست که ما هدف گذاری درستی کرده ایم. آمار رشد اقتصادی در ماه های اخیر نشان میدهد راه درستی در پیش گرفته شده است. هدف گیری ما بنا بر سیاست برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی ۸ درصدی است و این مساله در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مورد توجه بود.
وی بیان کرد: بدین سبب تمام برنامه های دولت در راستای تحقق رشد اقتصادی هدف گذاری شده است. تراز کشاورزی و معدن در کشور قبل از این منفی بود اما امروز بصورت مثبت در آمده است و این حرکت در بخش های مختلفی وجود دارد.
رئیسی ضمن اشاره به این که رشد اقتصادی موضوعی بود که رهبری به حق به آن تاکید نمودند، تصریح کرد: باوجود همه تهدیدها، تحریم ها و همه تنگناهایی که دشمن می خواهد برای ما بوجود آورد، زمینه و ظرفیت لازم برای تحقق رشد اقتصادی در کشور وجود دارد.
رشد تولید اتفاق بیفتد همه کشور از آن استفاده می کنند
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که نتیجه فروش نفت کی و کجا در سفره مردم و معیشت جامعه دیده خواهد شد؟ اظهار داشت: ارز حاصل از فروش نفت به کالای اساسی، هزینه های کشور و هزینه های رشد تولید تبدیل می شود. وقتی رشد تولید اتفاق بیفتد همه کشور از آن استفاده می نمایند.
رئیسی با تکیه بر این که دولت وظیفه جمهور یعنی ۸۵ میلیون جمعیت را بر عهده دارد، بیان کرد: دولت موظف به خدمت به همه مردم است نه آنکه فقط به حدود چهار میلیون خدمت رسانی کند. ما معتقد هستیم که وضع معیشت کارکنان باید خوب باشد و حتما کارکنان در زمینه های مختلف درست می گویند که مشکلات معیشتی دارند؛ اما آن اقدامی مورد تاکید و توجه ما قرار دارد که اثر و نتیجه آن در سفره همه مردم دیده شود.
رئیس جمهور ضمن اشاره به این که امسال سال تولید است، اشاره کرد: اقداماتی که درباره ی افزایش تولید در کشور صورت بگیرد و هرچه به سمت رونق تولید پیش برویم به نفع همه کشور است. یعنی اگر بتوانیم خط تولید را در یک کارخانه از یکی به سه یا چهار خط تولید افزایش دهیم، ایجاد اشتغال و افزایش تولید در آن کارخانه به نفع همه کشور است.
همکاری های تجاری با کشورهای منطقه افزوده شده است
وی با تکیه بر این که افزایش تجارت و صادرات غیرنفتی به نفع همه کشور است، بیان کرد: امروز ما افزایش تجارت داریم، سهم ما در تجارت منطقه قبلاً به این میزان نبوده است. همکاریهای تجاری با برخی کشورهای منطقه چهار تا پنج برابر افزوده شده است.
رئیسی ضمن اشاره به رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی کارهای تجاری، اظهار داشت: تراز تجاری ما منفی بوده اما امروز این شاخص مثبت شده است؛ این مسائل به نفع همه کشور است. یعنی اقداماتی که درباره ی فروش نفت، رونق تولید، رونق تجارت، افزایش شرکت های دانش بنیان و افزایش اشتغال صورت بگیرد به نفع همه مردم است.
رئیس جمهور اشاره کرد: کسانی که پای گیرنده نشسته اند و می گویند سهم من از رونق اقتصادی چیست؛ سوال درستی می پرسد. اقدامات دولت باید در جهتی باشد که رونق اقتصادی و تولید در کشور در سفره همه مردم دیده شود. این حرف متین و درست است.
۳ هزار واحد تولیدی مجدداً فعال شده است
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ی نتایج دور اول سفرهای استانی و اجرای مصوبات آن، بیان کرد: مسئله واحدهای تولید موضوع بسیار مهمی است؛ متاسفانه تعدادی از آنها تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند. این مساله همه را رنج می داد. این مساله را دنبال کردیم و بیش از ۳ هزار واحد تولیدی که تعطیل یا نیمه تعطیل بود مجدداً فعال گشته است.
رئیسی متذکر شد: البته این دستاورد با همکاری بخش ها و دستگاه های مختلف همچون دستگاه قضائی و نهادهای انقلاب اسلامی و از همه مهم تر با کمک خود مردم محقق شده است. این مساله کماکان در دستورکار قرار دارد.
رئیس جمهور افزود: در تمام استانها و همین طور در مرکز مجموعه ای زیر نظر معاون اول رییس جمهور برای احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل فعال گشته است که این مسیر را پر شتاب دنبال می کند. این پیگیری در اشتغال، افزایش تولید و افزایش صادرات نقش بسیار مهمی دارد که شاهد آثار آن بوده ایم.
وی اشاره کرد: البته در بعضی موارد با فسادهایی روبه رو شده ایم؛ اما همانطور که به مردم درباره ی مبارزه با فساد تعهد داده بودم تاکید می کنم، شرط همکاری با بنده داشتن روحیه ضد فساد و فساد ستیزی است.
فساد هیچ جایی از دولت تحمل نخواهد شد
رئیسی اشاره کرد: فساد هیچ جایی از دولت تحمل نخواهد شد، مدیریت در دولت اینطور ارزیابی می شود که فرد چقدر روحیه ضد فساد دارد؛ چونکه فساد دستگاهها را گرفتار توقف می کند.
رئیس جمهور عنوان کرد: دور اول سفرها برای آن بود که مسائل، پروژه های نیمه تمام و مشکلات استانها را بشناسیم و برخی مصوبات ضروری را داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از مصوبات اجرائی شده است؟ اظهار داشت: این آمار درباره ی استانهای مختلف، متفاوت می باشد. برای مثال در دور دوم سفرها که به استان خراسان جنوبی و یزد سفر کردیم، بخش قابل توجهی از مصوبات اجرائی شده بود.
رئیسی ضمن تشکر از استقبال باشکوه و محبت مردم یزد و خراسان جنوبی، بیان کرد: در دور اول سفرها به دلیل شرایط کرونائی دیدارهای مردمی مقدور نبود اما در دور دوم سفرها این دیدارهای مردمی نیز محقق شده است.
رئیس جمهور عنوان کرد: شرط سفر دور دوم آنست که حداقل بخش قابل توجهی از مصوبات دور اول اجرائی شده باشد تا بتوانیم در دور دوم مصوبات جدیدی داشته باشیم.
محور اصلی دور دوم سفرهای استانی رشد و توسعه است
وی در پاسخ به این سؤال که رویکرد اصلی در دور دوم سفرهای استانی چه خواهد بود؟ بیان کرد: پروژه ها و کارهای مهمی که در استان برای رشد اقتصادی و توسعه نقش آفرین باشد، محور اصلی دور دوم سفرهای استانی خواهد بود. یعنی علاوه بر اجرای مصوبات دور اول سفرهای استانی، کارهای مهم و کلانی که در راستای رشد و توسعه استان باشد در دستور کار قرار دارد.
رئیسی در ارتباط با بحث مسکن به عنوان موضوع هدف گذاری شده در سفرهای استانی و ابهامات پیرامون آن و این که در نهایت دولت مسکن را می سازد یا نه؟ اظهار داشت: صحبتی از طرف ما و صحبتی از طرف آقای بذرپاش گفته شد در صورتیکه این صحبت ها با هم منافاتی ندارند. دولت در ساخت مسکن نقش مباشر و تسهیل گر دارد. ما در یک جا زمین و تسهیلات می دهیم و در یک جا یا زمین می دهیم یا تسهیلات که بصورت تعاونی مسکن ایجاد می شود. بخشی هم خود مالکین هستند که خودشان مساکن را می سازند.
وی اضافه کرد: مسکن هایی که در شهرهای مختلف ایجاد می شود گاهی مربوط به ده سال قبل هستند و یکی از کارهای دولت به پایان رساندن و سامان دادن به طرح های نیمه تمام است. اینها درحال واگذاری و تکمیل هستند. پس این که گفته می شود نیاز کشور است که در هر سال یک میلیون مسکن تولید شود و در قانون هم دولت مکلف به ساخت یک میلیون مسکن در سال شده است بیان کننده آنست که وعده دولت به قوت خود باقی است و ما با کمک مردم و تعاونی ها وعده ساخت یک میلیون مسکن را چه به عنوان مباشر یا تسهیل گر دنبال خواهیم کرد.
رئیس جمهور با گرامیداشت یاد رستم قاسمی بیان کرد: برای مثال به ساخت مسکن در بافت های فرسوده اقدام کردیم و معطل نمانده است. ما فکر می نماییم با امکانات و تسهیلات موجود در کشور و با کمک مردم و مسکن سازان این امر شدنی است و وعده آن عملی خواهد شد.
اینترنت محیط زیست مردم است، باید دسترسی ها خوب باشد
رئیسی در ارتباط با گله مندی مردم از کاهش سرعت اینترنت و محدودیت دسترسی به سکوهایی که معاش تعدادی از مردم از دسترسی به این سکوها بوده است و عدم تطابق آن با وعده انتخاباتی مربوط به اینترنت اشاره کرد: وعده ما در مورد اینترنت واقعی است و آنهایی که علم و کسب و کارشان و ارتباطاتشان در این بستر تعیین می شود مورد توجه هستند. به عبارتی اینترنت محیط زیست مردم است باید دسترسی ها خوب باشد واخلالی در آن وجود نداشته باشد و مردم بتوانند راحت ارتباطات را شکل دهند. بی نظمی در این امر سبب گله ما هم هست همانطور که گله مردم است.
وی اضافه کرد: کاری که در فیبر نوری و گسترش شبکه ارتباطات انجام شده کار بسیاری خوبی است. اما در مورد سکوها و پلت فرم های خارجی که با محدودیت مواجه گشتند نکته این است که محدودیت ها پس از اغتشاشات صورت گرفت. کدام کشورها اجازه می دهند یک پلت فرم بستر اغتشاشات باشد؟ تا پیش از اغتشاشات محدودیت نبود.
رئیس جمهور تصریح کرد: در هتل حاضر وزارت ارتباطات مامور امورات مربوط به اینترنت است اما تصمیم گیری در مورد اینترنت در مورد سکوها فرا قوه ای است و نظر این است که اگر این سکوها همچنان پلت فرم ناامنی باشند امکان فعالیت ندارند. دفتر و مجموعه پلت فرم ها باید پاسخگو باشند و فعالیتشان در این شرایط بدون مشکل است. فعالیت آنها نباید نا امنی ایجاد کنند. دبیرخانه شورای امنیت ملی تاکید داشتند هر سکوی خارجی که بخواهد در ایران فعال باشد باید پاسخگوی رفتار خود باشد و تا وقتی که پاسخگو نباشند مشکل ایجاد می شود.
اینترنت نباید به هیچ وجه با بی نظمی مواجه شود
رئیسی افزود: باتوجه به اغتشاشات، تلاش وزارت ارتباطات فعال شدن پلت فرم های داخلی بود تا مردم در کسب وکار با مشکل مواجه نشوند. اعتقاد من این است که اینترنت نباید به هیچ وجه با بی نظمی مواجه شود. مردم باید بتوانند از فضای علمی و هنری استفاده نمایند.
رئیس جمهور در ارتباط با تدابیر دولت برای کنترل اغتشاشات، اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم که کانون های گفتگو داشته باشیم تا صدای اعتراض مردم و سخن همه شنیده شود. همیشه در دانشگاه های مختلف و اجتماعات و میان بازاریان و دانش آموزان تاکید بر نشست نخبگانی داشتم. فعال کردن اتاق های گفتگو نیز روش دیگر است تا در دانشگاه ها و تمام کشور فعال شود و بخش مربوط به دانشگاه به دانشگاهیان واگذار شده و بخش مربوط به تمام کشور به وزارت کشور سپرده شده است.
نگاه دولت به حجاب فرهنگی و اجتماعی است
وی در ارتباط با موضوع حجاب به عنوان دلیل اغتشاشات و این که هنوز در مورد این قانون چالش وجود دارد، اظهار داشت: حجاب ضرورت دین است و کسی تردید ندارد و از طرفی قانون است و زنان و دختران ما در کشور پایبند به حجاب و قانون هستند. کسانی هم ضعف حجاب دارند که راه حل آنها فرهنگی است نه سیاسی و امنیتی.
رئیسی اشاره کرد: دستگاه های اجتماعی و فرهنگی در حوزه حجاب مسئولیت دارند. اعتقاد داریم خانم ها خودشان پایبند به این مساله هستند و تاکید مقام معظم رهبری این بود که آنها که ضعف حجاب داشتند هم در دهان دشمنان زدند و گفتند پایبند انقلاب و نظام هستند. همه باید به موضوع حجاب توجه نمایند و توجه به قانون و قانونمداری اهمیت دارد. حجاب می تواند امنیت و آسایش را به همراه داشته باشد. مردم باید به قانون توجه داشته باشند.
رئیس جمهور در ارتباط با این که نگاه دولت به حجاب امنیتی و سیاسی است یا اجتماعی اظهار داشت: نگاه دولت به حجاب فرهنگی و اجتماعی است و بخش های فرهنگی و اجتماعی باید در این حوزه فعال تر شوند.

رئیسی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با این که آیا قرارگاه مربوطه موضوع حجاب، که در وزارت کشور است به وزارت ارشاد تحویل داده می شود، خاطرنشان ساخت: به سبب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال ۱۳۸۴ انجام شده است، این قرارگاه در وزارت کشور به وجود آمده است. در عین حال چون نگاه فرهنگی و اجتماعی در مسئله حجاب و عفاف مقدم است، لازم بود وزارت فرهنگ و ارشاد یا دیگر حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در این رابطه فعال شوند.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباب حوزه بهداشت، سلامت و درمان و گله مندی تعدادی از مردم از هزینه های بخش سلامت و درمان عنوان کرد: ما بدنبال کاهش هزینه های مردم هستیم. در زمینه سلامت ساز و کار فعال کردن پزشک خانواده و نظام ارجاع را تا به بستری شدن بیمار منتهی شود پیگیری می نماییم.
می خواهیم رفاه اجتماعی چند لایه را در کشور فعال کنیم
رئیسی خاطر نشان ساخت: بدنبال آن هستیم تا هزینه بستری کردن را از روی دوش بیمار و خانواده اش برداریم. معنای این سخن آنست که بیمه های تکمیلی را کاملاً فراگیر نماییم. رفاه اجتماعی چند لایه را در کشور فعال نماییم. برای اینکه وقتی بیمه اجتماعی فعال شد طبیعتاً ما شاهد آن خواهیم بود در هر نقطه و منطقه از کشور که کسی سر و کارش به بیمارستان بیفتد، دیگر نگران هزینه های درمان نباشد.
وی افزود: برنامه ریزی دولت در این خصوص شروع شده است. این به مفهوم آن نیست که این برنامه ریزی بعداً صورت می گیرد برای اینکه قرار من با مردم این است که از فعل ماضی استفاده کنم، به عنوان کاری که انجام شده است.
رییس جمهور اذعان داشت: کار بخش سلامت از شهرهای کوچک شروع شده و ان شاالله با وعده وزیر بهداشت و جلساتی که داشتیم تا ماه های اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۲ به مراکز استانها و همچون تهران خواهد رسید و قابل اقدام و اجرا است.
نظام ارجاع، بستری کردن افراد را بصورت رایگان خواهد کرد
وی اضافه کرد: فعال کردن پزشک خانواده و نظام ارجاع، بستری کردن افراد را بصورت رایگان خواهدنمود و از هزینه خانواده ها به میزان بسیاری کاسته خواهد شد. در حقیقت این کار کاملاً عملیاتی و اجرایی می باشد. ضمن آنکه باید اعلام کنم مسئله دارو و نیز هزینه های بیمارستان و خدمات بهداشتی از مسائل اولویت دار دولت می باشد. دولت در تلاش شبانه روزی است که این مسئله صورت گیرد.
رئیسی ضمن تشکر از مردم و همکاری آنها با دولت عنوان کرد: مردم مان یقین بدانند وظیفه دولت می باشد تا به نمایندگی از شما مردم پی گیر اجرای کارها باشد و چنانچه روزی هم در مسئله ای نتوانستیم وظیفه مان را انجام دهیم، حتما از همین تریبون و جایگاه با مردم صحبت خواهم کرد و دلیلهای عدم انجام وعده را صادقانه توضیح خواهم داد.
دولت از نقدهای منصفانه استقبال می کند
رییس جمهور درصحبت های پایانی بیان کرد: درباب بزرگان، صاحب نظران و کسانی که قلم می زنند و نسبت به عملکرد دولت نقد می کنند باید بگویم که من از نقدها استقبال می کنم. اما از آنها می خواهم که شرایط و اوضاع را ببینند و همراه با انصاف دولت را نقد کنند. من به همه کسانی که نقد دولت را از جایگاه و سلیقه ای نقد می کنند، خورده نمی گیرم اما از آنها می خواهم به همه زوایا دقت کنند. دولت از نقدهای منصفانه استقبال می کند و آنرا برای خود یک نعمت تلقی می کند.