دیدار روسای جمهوری ایران و چین؛ رئیسی: تحکیم روابط تهران – پکن در ارتقای امنیت جهان مؤثر است

به گزارش آذر، رئیس جمهور در دیدار با رئیس جمهور چین با اشاره به اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند، اظهار داشت: تحکیم روابط تهران – پکن در ارتقای امنیت جهان مؤثر است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین با تکیه بر لزوم گسترش مناسبات دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست.
رئیس جمهور سفر هیئت های اقتصادی و سیاسی دو کشور به پایتخت های یکدیگر و مذاکرات صورت گرفته بین طرفین را در گسترش مناسبات مهم و مؤثر توصیف کرد و اضافه کرد: با وجود مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی ایران و چین با تحکیم و گسترش روابط دو کشور، این روابط با مدیریت مطلوب طرفین گامهای بلندی را طی کرده است.
رئیسی در این دیدار همینطور با اشاره به اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند و دوستی در ایام سخت، تسریع و تسهیل کننده پیوندها در روزهای دیگر است، اضافه کرد: تحکیم این پیوندها و دوستی ها در امنیت منطقه و جهان مؤثر است.
رئیس جمهور در ادامه با استقبال از تاکید رئیس جمهور چین بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و همینطور مقابله با یکجانبه گرایی در نظام بین الملل، بر ضرورت مقابله با دخالت بیگانگان در نقاط مختلف جهان تاکید نمود.
رئیسی همینطور با قدردانی از نقش مثبت و سازنده چین در گفتگوهای رفع تحریم، به پیمان شکنی آمریکایی ها و بدتعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات اشاره نمود و اظهار داشت: غربی ها یک مرتبه دیگر در مورد جمهوری اسلامی ایران گرفتار محاسبه غلط شدند غافل از این که ایران اسلامی و ملت رشید آن بالنده تر و مطمئن تر از هر زمان دیگری در راه توسعه و پیشرفت قرار دارند.
رئیس جمهور ضمن اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط دو کشور با رویکرد احترام متقابل است، خاطرنشان کرد: توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب ماندگی باید گامهای بلندتری برداشت.
رئیسی همینطور ضمن استقبال از ابتکار رئیس جمهور چین در عرضه طرح “کمربند-راه” آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن این طرح را اعلام نمود.
تاکید بر گسترش همکاریهای دو کشور در حوزه کشاورزی، خودرو سازی، معدن، گردشگری و همینطور فعال تر شدن کمیسیون های مشترک اقتصادی، از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در دیدار با رئیس جمهور چین بود.
رئیسی در انتها ضمن تمجید از همکاری چین در مقابله با همه گیری کرونا قبل از تولید واکسن در ایران اظهار داشت: خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی ایران با تولید ۶ واکسن کرونا نه تنها به خودکفایی در این حوزه رسیده بلکه به یکی از معدود صادرکنندگان آن هم تبدیل گشته است.
در این دیدار «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین هم ضمن اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.
رئیس جمهور چین در ادامه با انتقاد از اعمال یکجانبه گرایی و رفتارهای زورمدارانه کشورهای غربی در صحنه بین الملل اضافه کرد: متأسفانه این کشورها همچنان بر رویکرد غلط دوران جنگ سرد اصرار دارند و همین باعث صدمه دیدن هنجارهای بین المللی و صلح و امنیت جهانی شده است.
شیء جین پینگ ضمن پشتیبانی از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت مقابله با یکجانبه گرایی، دخالت بیگانگان و تهدید امنیت و ثبات در منطقه و جهان تاکید نمود.
رئیس جمهور چین در قسمت دیگری از سخنان خود در این دیدار از اعلام آمادگی دولت چین برای پشتیبانی از شرکت هایی که تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند، اطلاع داد و اظهار داشت: دولت چین همینطور برای توسعه همکاری ها در زمینه تجارت و ترانزیت و مناسبات فرهنگی با ایران آمادگی کامل دارد.
شیء جین پینگ در ادامه با قدردانی از مواضع و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم، بر لزوم اجرایی شدن هر چه سریع تر توافق هسته ای بعنوان یکی از دستاوردهای چند جانبه گرایی برای حل و فصل اختلافات تاکید نمود.

منبع: