امیر خواجه فرد: رونمائی از مدل بدون سرنشین هواپیمای قاهر سال آینده

به گزارش آذر، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: دانش قطعه سازی که از آن با عنوان نهضت قطعه سازی یاد می شود به تکامل رسیده و امروز می توانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید نماییم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، امیر افشین خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع شب گذشته (۲۹ بهمن ) در برنامه صف اول که با مبحث آخرین دستاوردهای این مجموعه از شبکه خبر سیما پخش گردید، عنوان کرد: سازمان صنایع هوایی یکی از سازمان های وابسته به وزارت دفاع است که مأموریت های مختلفی در حوزه هوا و فضا دارد. ما شرکتهای مختلفی داریم که در حوزه هواپیماهای جنگی و ترابری نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین و سبک و موتور فعالیت می نمایند.
امیر خواجه فرد با اشاره به اینکه سازمان صنایع هوایی در حوزه تجاری به ناوگان عمومی کشور هم کمک می نماید، خاطرنشان کرد: ما در حوزه هواپیماهای تجاری به علت این که مشابه این هواپیماها را در ناوگان ترابری نظامی داریم از تسلط کاملی نسبت به این حوزه برخوردار هستیم.
وی اضافه کرد: در واقع ما از نظر تخصصی به این حوزه تسلط کامل داریم و هر آنچه که برای اورهال هواپیماهای ترابری تجاری انجام می دهیم با رعایت قوانین و تعاریف مخصوص به آنها است. دانش اورهال هواپیماهای تجاری را به صورت کامل در شرایط تحریم به دست آورده ایم و کاملاً بر این حوزه اشراف داریم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه دانش قطعه سازی که از آن با عنوان نهضت قطعه سازی یاد می شود به تکامل رسیده است، خاطرنشان کرد: خودکفایی ما، در نهضت قطعه سازی مساله ای نیست که فقط من به آن اشاره کنم بلکه کشورهایی که با آنها مراوداتی در این عرصه داریم و کمک هایی از ما می خواهند، هنگام مشاهده توانمندی ما در حوزه قطعه سازی به خودکفایی ما در آن اذعان می کنند.
امیر خواجه فرد ضمن اشاره به توانمندی کشورمان در حوزه ساخت انواع موتور اظهار داشت: ما در حوزه موتور به حدی از خودکفایی رسیده ایم که امروز می توانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید نماییم که بیشتر آنها بر روی هواپیماهای بدون سرنشین به موشک های کروز استفاده می شود. البته صنایع دفاعی ما در حوزه طراحی و ساخت موتورهای سنگین هم به خودکفایی رسیده اند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه موتور اوج در دو نسخه یا نسل ساخته شده است که یکی از آنها بر روی جنگنده کوثر نصب شده و دیگری بر روی جت یاسین نصب خواهد شد، بیان نمود: ۴۳ شرکت دانش بنیان در ساخت این موتور فعال بوده اند.
امیر خواجه فرد اظهار داشت: ما برنامه مدونی را برای توسعه هواپیمای مسافربری داریم. هواپیمای مسافربری خصوصیت های خاص خویش را دارد حتما تلاش می نماییم از همکاریهای بین المللی استفاده نماییم البته کاملاً درون زا فکر می نماییم، ولی برون نگری هم داریم.
وی اضافه کرد: ما حالا ۲ یا ۳ کشور را برای این پروژه نامزد کردیم و مشغول انجام مذاکرات با آنها هستیم و این کشورها هم از این پروژه استقبال کردند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع از برنامه این نهاد برای افزایش تاب آوری ناوگان موجود مسافربری اطلاع داد و اظهار داشت: ناوگان موجود ناوگانی است که به مردم خدمت می دهد و برای تاب آوری این ناوگان برنامه مدون داریم.
معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه هواپیمای ترابری سیمرغ اساسا یکی از محصولاتی است که باید برای کشور ما توسعه پیدا کرده و تولید شود، خاطرنشان کرد: سیمرغ در واقع یک هواپیمای ترابری است که طراحی و ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامیده است البته هواپیماهای مشابه هم در سایر کشورها نیازمند همین مدت زمان برای طراحی و ساخت هستند. این هواپیمای ترابری یک هواپیمای ۴ تا ۶ تن است که بازار بسیار خوبی برای کاربری دارد و در منطقه ما نخستین کشوری هستیم که این کار را انجام داده ایم.
وی افزود: باید در اینجا از مجموعه غیر از نیروهای مسلح خواهش کنم که پای کار بیایند، چون فقط ساخت نمونه اولیه یا پروتوتایپ وظیفه ما است. اما، این که بخواهیم خط تولید را توسعه دهیم وظیفه نیروهای مسلح و وزارت دفاع نیست بلکه باید بخش های دولتی شامل چندین وزارت خانه باید کمک کنند تا خط تولید این هواپیما کامل شود چون که یکی از کارایی های هواپیما اشتغال زایی بالا برای نخبگان ما است.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ضمن اشاره به پروژه جنگنده قاهر بیان نمود: پروژه قاهر ۱۰ سال قبل رسانه ای و عنوان شد که در خود مجموعه سازمان صنایع هوایی ساخته شده بود. در این پروژه بیشتر نقش توسعه فناوری هدف مجریان شروع آن بوده است که یک تیم بسیار قوی و خوب دارند منتها در رابطه با این هواپیما در زمان شروع تولید به کاربر رجوع نشده بود که به شکلی یک اشکال به حساب می آید
وی اضافه کرد: پروژه قاهر در حوزه فناوری به بلوغ کامل رسیده است منتها ما در حوزه محصول تنوع در آن ایجاد کردیم یعنی اواسط سال آینده نسخه های خوبی از این هواپیما خواهید دید که به نیروهای مسلح واگذار می شوند.
امیر خواجه فرد با اشاره به اینکه نسخه هایی از این هواپیما را با نیاز دو نیروی نظامی کشورمان تطبیق دادیم و آن نیروها تیم طراحی را توجیه کردند که تغییراتی در آن ایجاد کردیم، اظهار داشت: پروژه قاهر در نقش هواپیمای بدون سرنشین ظهور خواهد نمود.
وی افزود: دستیابی به این دستاورد نشان از تسلط جوانان عزیز ما بر اینست که این هواپیما را بدون خلبان به پرواز دربیاورند به واسطه این که این هواپیما خصوصیت هایی دارد که می تواند بعنوان یک هواپیمای بدون سرنشین عملیات های خاصی را انجام بدهد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه دنیای آینده در حوزه هوایی حرف های دیگری را هم برای گفتن دارد، تصریح کرد: در حوزه هواپیمای الکتریکی چند نمونه کار را آغاز کردیم و ظرف سال آینده آزمایش یک یا دو نمونه را آغاز می نماییم. البته پهپادهای الکتریکی ما به بلوغ کامل رسیده اند، ولی هواپیماهای با سرنشین الکتریکی به برنامه های توسعه ای نیاز دارند.
وی افزود: ما پیش از این در حوزه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی تجربه کافی را کسب کردیم و الان به دنبال طراحی و ساخت هواپیماهای باسرنشین الکتریکی هستیم.
امیر خواجه فرد تصریح کرد: ما به نحوی در صنعت هوایی کار می نماییم که در دهه آینده هیچ عقب افتادگی قبل را نداشته باشیم و بتوانیم محصولات به روز را عرضه بدهیم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ضمن اشاره به دستاوردهای پهپادی بیان نمود: ما به دنبال گسترش روز به روز حوزه پهپادی هستیم چون که معتقدیم کشوری به وسعت ایران برای دفاع از خود نیازمند هواپیمای بدون سرنشین با کاربردهای مختلف است تا در کنار استفاده از هواپیماهای باسرنشین و سایر تسلیحات و تجهیزات بتوانیم در رزم های آینده سناریوهای مختلفی را با آن تست و ارزیابی کرده و از کشور خود دفاع نماییم.
وی افزود: ما در حوزه پهپاد در کلاس های مختلف موشک ها و بمب های نقطه زن، اویونیک جنگال و حوزه شناسایی داریم منتها ما تلاش داریم این حوزه را به بخش غیرنظامی هم سوق دهیم. چون که هواپیمای بدون سرنشین و قابلیت این را دارند که در حوزه های کشاورزی نقشه برداری و اطفا حریق کار کنند.
امیر خواجه فرد اظهار داشت: چند وقت اخیر یکی از شرکتهای دانش بنیان که مورد حمایت ما بود یک کواد آتش نشان را ساخته بود که کارشناسان داخلی در خرید آن مردد بودند. اما، دو کشور خارجی بعد از بازدید از این کواد آنرا خرید کردند، ولی شهرداران ایران هنوز در حال ارزیابی آن هستند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه ما در حوزه آلیاژهای رادارگریز هیچ وابستگی نداریم، خاطرنشان کرد: ما هیچ سامانه رادارگریز و پوشش های خاص از قبل از انقلاب نداریم و هر آنچه در این عرصه داریم متعلق به خودمان است. هیچ کسی هم به ما در این عرصه کمک می نماید البته گاهی کمک گرفتن در این عرصه شاید صحیح نباشد.
وی اضافه کرد: ما در دو حوزه اکتیو و پسیو دستاوردهای خوبی داشتیم و گاهی اوقات رادارهای آنها را تست می نماییم که شاهد بودیم عملکرد خوبی داشتند. ما در پوشش های مورد نیاز هم عملکرد خوبی داشتیم.

منبع: