تمام وعده دولتی ها به دانش بنیان ها در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین

آذر: با نامگذاری سال 1401 به نام ˮدانش بنیان هاˮ علاوه بر تدوین بخشنامه های همکاری میان معاونت علمی ریاست جمهوری و دستگاهها در این عرصه، دستگاه های مختلف وعده های مختلفی دادند تا بتوانند زمینه بارور شدن دانش بنیان ها را به اقتصاد کشور گره بزنند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، در دهه های اخیر دانش و نوآوری جایگزین زمین و سرمایه شده است و ایران نیز با تصویب قانون پشتیبانی از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مشتمل بر ۱۳ ماده و ۶ تبصره در ۵ آبان ۱۳۸۹ گام در راه توسعه اقتصاد دانش بنیان گذاشت. اقتصاد دانش بنیان نوع نوینی از اقتصاد است که منبع اصلی رشد و ایجاد ثروت، تولید و توزیع، از دانش و فناوری است.
بر این اساس تا حالا ۸۱۹۲ شرکت دانش بنیان در کشور به وجود آمده است که به تفکیک در هر حوزه شامل این موارد می شوند:
حوزه تعداد شرکت های ایجادشده کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی ۳۷۴ دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان ۴۷۸ موادپیشرفته و محصولات مبتنی بر تکنولوژی های شیمیایی ۱۱۵۳ ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته ۱۷۴۸ وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی ۳۲۸ سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک ۱۸۵۸ فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری ۱۸۱۲ خدمات تجاری سازی ۴۰۷ صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی و اجتماعی ۳۴ حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تبریک فرارسیدن سال نو نیز سال ۱۴۰۱ را سال “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” نام گذاری کردند و بر این اساس ریل گذاری معاونت علمی ریاست جمهوری برای تحقق این شعار بوده است، ضمن آنکه دستگاه های مختلفی نیز قول ها و وعده هایی برای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان تا رسیدن به اقتصاد دانش بنیان دادند.
وعده های مسؤولان برای دانش بنیان ها
آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهوری روز ۱۵ فروردین ماه سال قبل در جلسه هیات دولت حمایت واقعی از شرکت های دانش بنیان در امتداد نامگذاری سال از طرف مقام معظم رهبری را مورد تاکید قرار داد. رئیسی شرکت های دانش بنیان را سرمایه کشور دانست و اشاره کرد: این شرکتها نباید منتظر وقت ملاقات با مسئولان باشند، بلکه این مسئولان و نهادها هستند که باید به سراغ این شرکتها بروند. به همین دلیل لازم است که در هر کدام از وزارتخانه ها، یک معاونت، مشخصا انجام این مسئولیت را بر عهده بگیرد.
رئیسی، کارآمدترین نوع پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان را خرید محصولات این شرکتها دانست و اشاره کرد: زمانی که کالای تولید داخل استاندارد و دانش بنیان در کشور وجود دارد، نباید دستگاهها بدنبال کالای مشابه خارجی باشند.
همین طور محمد صنایع، بازرس کل امور واحدهای تابعه مجلس، ریاست جمهوری و امور خارجه سازمان بازرسی کل کشور نیز در یک نشست در پاسخ به گله یکی از شرکت های دانش بنیان درباره ی ارز ۴۲۰۰ تومانی، از پیگیری سازمان بازرسی برای اصلاح روند اختصاص ارز و مشکلات ناشی از آن برای شرکت های حوزه دارو آگاهی داد.
جرم انگاری برای ترک فعل
بازرس کل امور واحدهای تابعه مجلس، ریاست جمهوری و امور خارجه سازمان بازرسی کل کشور همین طور وعده داد در جلسه ای با شرکت های دانش بنیان مشکلات و مطالبات آنها در رابطه با سازمان های مرتبط را بررسی کند و اظهار داشت: در این نشست باید به سازمان های مرتبط گوشزد نماییم تا به تعهدات خود در مورد دانش بنیان ها عمل کنند که اگر این اتفاق نیفتد، این عمل ترک فعل بوده و جرم شمرده می شود.
صنایع با اشاره به وجود برخی رانت ها در حوزه تولید، اظهار داشت: برای این مشکل حتما باید بدنبال چاره باشیم تا شرکت های دانش بنیان در این بحث متضرر نشوند.
در بازدید و دیداری که سید محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان روز ۲۱ فروردین ماه سال قبل از پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و مدیران ۲۰ شرکت دانش بنیان مستقر در این پارک داشت، از شرکت های دانش بنیان به عنوان فرماندهان خط مقدم تحقق شعار سال ۱۴۰۱ یاد کرد و اظهار داشت: تمام دستگاه های اجرائی استان، موظف به همکاری و پشتیبانی از این شرکتها هستند.
وی با اشاره به احیای ۳۳ واحد صنعتی راکد استان در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰، احیای این واحدها را به همت و همراهی همه مدیران دستگاه های اجرائی استان سمنان و تلاش کارگروه هم اندیشی احیای واحدهای راکد استان دانست و تصریح کرد: همگی تلاش نماییم تا فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۱ و نامگذاری این سال به عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» محقق شود.
این مقام ارشد استانی، در حوزه ارائه تسهیلات، رفع اشکال زمین و استفاده از تولیدات دانش بنیان از طرف دستگاه های اجرائی برای حل مشکلات واحدهای فناور قول مساعد داد و از شرکت های دانش بنیان خواست تا نیازمندی های استان را احصاء کرده و بر این اساس آن، طرح و برنامه ارائه نمایند.
دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز حذف بوروکراسی، اصلاح قوانین وتسهیل گری در صدور مجوزها را از راهکارهای تحقق شعار سال و افزایش دو برابری تعداد شرکت های دانش بنیان دانست.
خیرالدین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره ی افزایش ۲ برابری تعداد شرکت های دانش بنیان، اشاره کرد: در این جهت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه های خاصی را در دستور کار دارد که از آن جمله می توان به پشتیبانی از تولیدات شرکت های دانش بنیان اشاره نمود.
وی تعداد پارک های علم و فناوری کشور را ۴۹ پارک عنوان نمود و اظهار داشت: هم اکنون ۲۲۴ مرکز رشد و حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد فناور در کشور راه اندازی شده، ضمن آنکه ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تشکیل شده که از این تعداد ۴۵۰۰ شرکت، تولیدی و خدماتی هستند و ما باید تعداد این شرکتها را افزایش دهیم.
خیرالدین با تأکید بر این که شرکت های دانش بنیان حدود ۴۰۰ هزار شغل بطور مستقیم به وجود آورده اند، اظهار داشت: در پارک های علم و فناوری ۶۵ هزار شغل دانش بنیان به وجود آمده است و این عدد باید به شدت افزایش یابد و ما برنامه های متنوعی را در ارتباط با اشتغال زایی دانش بنیان در وزارت علوم در دستور کار داریم.
معاون وزیر علوم، اعطای “گرنت فناوری” را نمونه ای از این برنامه ها ذکر کرد و تصریح کرد: در ضمن این برنامه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پایان نامه و رساله دکتری دارند، بین ۱۰ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان حمایت مادی خواهند شد. در این طرح دانشگاه ها، دانشجویان خودرا که مشتاق حوزه فناوری هستند، به پارک های علم و فناوری معرفی می کنند و این دسته از دانشجویان به مدت ۶ ماه حقوق دریافت می کنند. دانشجویان دوره کارشناسی مبلغ یک میلیون تومان، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ۲ میلیون تومان و دانشجویان دوره دکتری ۳ میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد. اجرای این طرح سبب می شود که دانشجویان برای ورود به محیط کار آماده شوند.
بورسیه دانشجویان در شرکت های دانش بنیان
معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم، تصریح کرد: علاوه بر آن طرح بورسیه دانشجویان در شرکت های دانش بنیان از دیگر طرح های وزارت علوم است که در آن شرکت های دانش بنیان مجاب می شوند دانشجویان را بورسیه کنند. اجرای این طرح موجب می شود که از یک سو شغل آنها تضمین شود و از طرف دیگر دانشجویان برای عرصه های صنعتی تربیت شوند.
اهم وعده هایی که به دانش بنیان ها در سال قبل داده شد، به این شرح است:
دستگاه اجرائی وعده های دانش بنیانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات ارائه اینترنت پرسرعت تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به شرکت های دانش بنیان وزارت صمت پشتیبانی از کارهای پژوهشی خروجی محور تامین و واگذاری زمین با هزینه اندک و اقساط طولانی مدت به شرکت های دانش بنیان ایجاد پردیس های دانش بنیانی در شهرک های صنعتی موجود در شهرهای بزرگ ورود به طرح های دانش بنیان در ۳ سطح رتبه بندی و اولویت گذاری، زیرساخت ها وزارت نیرو پایان بی برقی در کشور تا سال ۱۴۰۲ وزارت نفت استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها و قطعه سازان داخلی وزارت آموزش وپرورش افزایش ۵۰ درصدی آموزش فنی وحرفه ای و کاردانش و کل نظام آموزش پایه به سمت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تامین تجهیزات و امکانات کامپیوتری، شبکه ای و اینترنتی مدارس با اولویت شرکت های دانش بنیان و فناور داخلی ایجاد سکوی استعدادیابی دانش آموزان مستعد پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان با اختصاص فضاهای متعلق به این وزارتخانه شامل مدارس، اردوگاه ها و پژوهش سراها بمنظور پرورش و تکمیل و نهایی سازی ایده ها و طرح های دانش بنیان دانش آموزان امتیاز و ارتقای مرتبه علمی معلمان مبتکر و نوآور در طرح رتبه بندی معلمان وزارت بهداشت پشتیبانی از تولیدات دانش بنیان با کیفیت همکاری با دفتر مالکیت معنوی قوه قضائیه بمنظور ثبت مالکیت فکری اجرای سیاست «همتایابی تجاری» در فن بازار ایجاد یک پارک علم و فناوری سلامت در هر استان پشتیبانی از طرح های فناورانه در اولویت استفاده از بودجه ها وزارت جهادکشاورزی پیش خرید و پشتیبانی از کشاورزان و محصولات دانش بنیان شرکتها در زمینه های مکانیزاسیون کشاورزی پشتیبانی از شرکت هایی که در زمینه هوشمندسازی کار می کنند با تسهیلات ارزان ایجاد قرارگاه کشاورزی دانش ‎بنیان راه اندازی جهاد کارآفرینی کشاورزی پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان آمادگی برای پیش خرید محصولات دانش بنیان حوزه کشاورزی باتوجه به شرایط کسب وکار و اقتصادی کشور و رکود تعدادی از حوزه ها و اعمال تحریم ها مقابل کشور این دانش بنیان ها بودند که توانستند در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند و برای سال ۱۴۰۱ نیز پیش بینی می شود درآمد شرکت های دانش بنیان کشور به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده باشد.
برنامه دولت افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان و درآمد آنها است و تحقق این هدف جز با “بهبود محیط کسب و کار” و “ایجاد بازار رقابتی بمنظور فروش محصولات” میسر نخواهد شد؛ چونکه طی سالهای اخیر تلاش زیادی بمنظور ایجاد و بهبود اکوسیستم شرکت های دانش بنیان شده است و بخش های مختلفی مانند صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، نهادهای دولتی، شتاب دهنده ها و شرکت های سرمایه گذاری فعال می باشند که فعالیت آنها منوط به بهبود اوضاع داخلی است.

منبع: