برگزاری جشن نوروز در سازمان همکاری شانگهای کشاورز زاده: فرایند عضویت ایران در شانگهای بزودی کامل می شود

به گزارش آذر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تاکیدکرد: فرآیند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در حال انجام می باشد و بزودی این فرایند کامل می شود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، در ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۰ سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و تعداد دیگری از کشورهای حوزه نوروز پیشنهاد شد، روز ۲۱ مارس هر سال را بعنوان “روز جهانی نوروز” نامگذاری کرد.
طی این قطعنامه از تمامی کشورها درخواست شد با برگزاری مراسم های مختلف این مناسبت را پاس بدارند و در ترویج آن بکوشند.
سازمان همکاری شانگهای (SCO) هم همه ساله با برگزاری گردهمایی ویژه با شرکت اعضای این سازمان نوروز را جشن می گیرد.
این مراسم فرصتی برای کشورهای عضو است تا با عرضه جاذبه های فرهنگی و گردشگری خود علاوه بر بزرگداشت نوروز، ظرفیت های فرهنگی خویش را هر چه بیشتر تبلیغ و معرفی کنند.
سال جاری همچون سنوات گذشته سازمان همکاری شانگهای در آیینی ویژه با حضور سفرا و دیپلمات های کشورهای عضو، ناظر و شریک گفتگوی این سازمان، مراسم گرامیداشت نوروز ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) را برگزار کرد.
محمد کشاورز زاده سفیر ایران در چین هم در مصاحبه ای تصریح کرد: نوروز بعنوان میراثی جهانی که توسط میلیونها نفر جشن گرفته می شود در گستره کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با اقبال عمومی مواجه می باشد.

او همینطور اظهار داشت: فرآیند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در حال انجام می باشد و بزودی این فرایند کامل می شود.

در خلال این مراسم، کشورهای مختلف محصولات فرهنگی و غذایی خویش را در معرض دید بازدید کنندگان قرار دادند. جمهوری اسلامی ایران در این رویداد فرهنگی حضور پر رنگی داشت و غرفه ایران با عرضه صنایع دستی همچون فیروزه کوبی، میناکاری، قلم زنی و خاتم کاری و همینطور انواع خوراک ایرانی با استقبال خوب شرکت کنندگان در این مراسم مواجه گردید.

جانگ مینگ دبیرکل سازمان هم از غرفه ایران بازدید و ضمن اشاره به سفر اخیر خود به تهران از غذاهای ایرانی تمجید کرد و در گفت و گویی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این گونه جشن ها به واسطه همکاری اعضای سازمان با یکدیگر ادامه داشته باشد.
وی از نوروز بعنوان جشن امید یاد کرد.
در ادامه این مراسم گروههای موسیقی کشورهای شرکت کننده برنامه های خویش را به نمایش گذاشتند و نمایندگان هنری ایران هم دو قطعه لحظات شیرین و ترانه محلی بیرجندی دیدار یار را اجرا کردند.