مدیرکل موزه ها تشریح کرد جزییات تازه از توقیف یک شیء تاریخی ایران در بریتانیا

به گزارش آذر، مدیرکل موزه های کشور درباره ی توقیف یک اثر تاریخی متعلق به ایران توسط پلیس مرزی انگلستان اظهار داشت: این پرونده به سال 2016 مربوط بوده است و روند استرداد آن به کشور شروع شده و تلاش می شود امسال به ایران بازگردد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، در پی اعلام کشف و ضبط یک سنگ نگاره ساسانی قاچاق شده با قدمت حدود ۲ هزار سال و به ارزش تخمینی ۳۰ هزار پوند در انگلستان و نمایش آن به مدت سه ماه در موزه بریتانیا در هماهنگی با دولت ایران، مرتضی ادیب زاده ـ مدیرکل موزه های کشور ـ جزئیات بیشتری را در این زمینه تشریح نمود و اظهار داشت: با انتشار خبر توقیف یک اثر تاریخی متعلق به ایران توسط پلیس مرزی انگلستان، اعلام گردید محموله ای حاوی قسمتی از یک نقش برجسته ساسانی از طرف پلیس تحویل موزه بریتانیا شده است. پرونده مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده است که در یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه استانستد، یک اثر تاریخی مورد توقیف قرار می گیرد. افسران نیروی مرزی باتوجه به نوع بسته بندی اثر به آن مشکوک شده و بعد از بازرسی، این محموله ضبط می شود.
او افزود: این پرونده توسط اینترپل نیز بررسی شده است، اما تا حالا دستگیری صورت نگرفته است. با پیگیری اداره کل موزه های معاونت میراث فرهنگی و همکاری مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و همین طور مکاتبات انجام شده در سال گذشته، روند استرداد این اثر به کشور شروع شده است و در تلاشیم امسال به ایران باز گردد.
مدیرکل موزه های کشور اظهار داشت: قبل تر، مسؤولان موزه بریتانیا درخواست کرده بودند این اثر قبل از استرداد به ایران، مدتی در موزه بریتانیا به نمایش عموم درآید. باتوجه به همکاری این موزه در اطلاع رسانی، کارشناسی و مرمت این اثر ارزشمند، قرار شد بعد از اعلام رسمیِ تحویل امانی شیء از طرف موزه، حداکثر به مدت سه ماه این نقش برجسته در موزه بریتانیا نمایش داده شده و سپس با تشریفات قانونی به ایران بازگردانده شود.
ادیب زاده درباره ی اصالت این نقش برجسته باتوجه به ابهام ها و شبهاتی که درباره ی جعلی بودن آن مطرح گردیده است، اظهار داشت: باتوجه به اینکه موزه بریتانیا در حوزه تاریخ و هنر دوره ساسانی، کارشناسان برجسته ای دارد، این اثر را کارشناسی کرده و اصالت آنرا تایید و منشا آنرا منطقه فارس اعلام نموده است. که البته بعد از استرداد اثر به ایران نیز بررسی های لازم را برای اصالت سنجی و کارشناسی انجام خواهیم داد.
مدیر مرکز موزه ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: باتوجه به بررسی های انجام شده روی این نقش برجسته، بنظر می رسد این اثر قسمتی از یک نقش برجسته با ترکیب بزرگتر بوده است. هم اکنون فقدان کتیبه سبب می شود شناسایی شخص حجاری شده در این نقش برجسته دشوار باشد. بااینکه شواهد ظاهری آن نمایانگر تصویر یک مقام بلند پایه دوره ساسانی است.

جان سیمپسون ـ متصدی ارشد و عتیقه شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا ـ نیز به روزنامه گاردین اظهار داشته بود: «تقریباً هیچ گاه با چنین موردی مواجه نشده ایم که نقشی از صخره با چنین سطحی از بی رحمی بریده شده باشد. آنرا به طرزی باورنکردنی، با دستگاه فرز بد بریده و در یک جعبه کوچک و بدون بسته بندی مناسب قرار داده و جعبه را با میخ محکم کرده اند.»
سیمپسون درباره ی خاستگاه این سنگ نگاره همچین گفته است: «اگرچه پایتخت ساسانی ها در تیسفون، نزدیک بغداد فعلی بود، اما بنظر می رسد این نقش از یک صخره در شیراز کنده شده باشد و از آنجا که این نقش از یک سنگ آهکی که در سراسر ایران یافت می شود تراشیده شده، نمی توان محل دقیق آنرا مشخص کرد. تنها حدود ۳۰ نقش برجسته صخره ای ساسانی وجود دارد که قدمت بیشتر آنها به قرن سوم میلادی می رسد. حدودا همه در بخش نسبتاً کوچکی از ایران و استان فارس هستند.»
بگفته مسؤولان موزه بریتانیا این اثر باستانی در بسته بندی و جابه جایی لطمه دیده که مرمت شده است

منبع: