با اهمیت ترین خبرهای سیاسی ایسنا در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲

آذر: در نوروز 1402 با وجود تعطیلی اما بازار خبررسانی داغ بود و اخبار مهمی از حوزه های مختلف سیاسی منتشر گردید که با اهمیت ترین آنها «بیانات نوروزی رهبری در جمع زوار حرم رضوی (ع)» بود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا با اهمیت ترین خبرهای حوزه های مختلف سیاسی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ را در این خبر مرور می کنیم:
پربازدیدترین خبر حوزه سیاسی داخلی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به گزیده ای از بیانات نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا(ع) اختصاص داشت.
همچون بیانات رهبری این بود که فرمودند برای اینکه خواسته های بزرگ تحقق یابد باید در افکار عمومی مردم مطرح شود، با اروپایی ها هم قهر نیستیم و با هرکدام از کشورهای اروپایی که سیاست های آمریکا را کورکورانه تبعیت نکنند حاضریم ارتباط داشته باشیم، دولت باید تصدی گری را بکاهد و نظارت را زیاد کند، ما صریحا اعلام می نماییم که حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می نماییم و….

خبر بعدی پربازدید سیاسی در ارتباط با گفت و گوی محسن رفیقدوست با ایسنا بود که در تحلیل خود از حوداث و اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ با تکیه بر این که باید از حوادث اخیر درس بگیریم، اظهار داشت: برخی احکام هستند که با زور واکنش منفی به همراه دارد؛ زن باید بداند که چرا باید پوشیده باشد نه این که به زور پوشیده باشد و ایجاد این آگاهی خیلی کار دشواری نیست.
علی اکبر بادامچیان یار دیرین امام و رهبری و از پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی نیز درگذشت.
وزارت کشور هم با انتشار اطلاعیه ای درباب مسئله حجاب اعلام نمود که، هیچ نوع عقب نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید، همیشه از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
همین طور دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در اطلاعیه ای اعلام نمود که پنجشنبه سوم فروردین، اول ماه مبارک رمضان است و رهبری هم در نخستین روز ماه مبارک رمضان و در محفل نورانی انس با قرآن که با حضور شماری از قاریان و اساتید ممتاز و فعالان قرآنی برگزار شد، آمیخته شدن مجالس تلاوت قرآن با ترجمه و تفسیر آیات را برای انتقال مفاهیم و مضامین قرآنی به مستمعین و اثرگذاری بر آنها، ضروری خواندند و متخصصان و فعالان قرآنی را به کوشش برای یافتن شیوه های این مسئله مهم فراخواندند.
مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی هم به ادعای ایران اینترنشنال درباره ی جلسه تعدادی از فرماندهان سپاه با رهبری واکنش نشان داد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که ‏با بهره اندک از عقل هم می شود جعلی بودن متنی که به عنوان دیدار ‎فرماندهان نظامی با ‎رهبر انقلاب در دی ماه انتشار یافته است را فهمید اما کسانی که این مقدار هم بهره ندارند بدانند جلسه ای باچنین ترکیبی در طول تاریخ تشکیل نشده و نخواهد شد!

رییس جمهور نیز در پیام نوروزی سال ۱۴۰۲ با اعلان اینکه برنامه اصلی دولت در سال ۱۴۰۲ کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی می باشد، اظهار داشت که به مردم عزیزمان اطمینان می دهم، در سال جدید تلاش خادمان شما در دولت برای تحقق وعده ها، همچون «بهبود معیشت مردم»، «فساد ستیزی»، «مهار تورم»، «تقویت تولید» و «افزایش اشتغال»، بصورت شبانه روزی و بی وقفه خواهد بود.
همین طور در این تعطیلات مراسم ختم میرعبدالله موسوی برادر میرحسین موسوی که هفتم فروردین ماه درگذشت در کانون و مسجد توحید انجام شد.
اما در سرویس مجلس ایسنا نیز در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ خبرهای مهمی منتشر گردید که نخستین خبر مهم آن ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۲ توسط محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بود. همین طور پس از تایید شورای نگهبان درباره ی مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲، متن قانون بودجه ۱۴۰۲ منتشر گردید.
مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برمبنای برنامه دولت و آنچه که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است هدف گذاری برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه است علاوه بر مازاد ۱۰۰ هزار خودرویی که بنا بود در سال ۱۴۰۱ وارد شود و هنوز مراحل آن در حال انجام می باشد.
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس هم با انتقاد از نبود مدیریت صحیح صیانت از گونه های حیات وحش در کشور اظهار داشت: تلف شدن ۱۰ یوز توران تنها طی یک سال بسیار نگران کننده است.

رفیعی همین طور با ابراز تاسف از مرگ یک قلاده یوز ماده حامله در استان سمنان اظهار داشت: با وجود نصب تابلوهای هشدار دهنده همچنان تصادف یوزها در جاده میامی – سبزوار رخ می دهد که این امر نشان از عدم نظارت و مدیریت صحیح این مسیر است.
عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در روز ۱۲ فروردین در نامه ای به رئیس جمهوری از پرداخت نشدن عیدی مددجویان بهزیستی انتقاد نمود.
طی تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در زمینه دولت نیز خبرهای مهمی منتشر گردید که با اهمیت ترین آنها اعلام ساعت کار مدارس، ادارات و بانکها در سال جدید توسط علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت بود.
بگفته سخنگوی دولت، با تصویب هیئت دولت، از سال آینده شروع به کار مدارس متوسطه ساعت ۷: ۳۰ و ابتدایی ساعت ۸ خواهد بود. ادارات ۷، بانکها در سراسر کشور ۷: ۳۰ و ادارات ستادی در شهر تهران هم بصورت شناور از ۷ تا ۹ آغاز به فعالیت خواهند کرد.
همین طور سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور «قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ نمود.

رئیسی در همایش مدیران سراسر کشور هم اظهار داشت که کسانی که می خواهند با ایران کار کنند زمینه آن کاملا برقرار است.
وی سیاست داخلی دولت را متکی به ظرفیت های عظیم داخلی و سیاست خارجی دولت را مبتنی بر نگاه متوازن در روابط با همه کشورها دانست و اظهار داشت: ما با همه کشورهای دنیا بصورت متوازن تعامل داریم، اما هیچ وقت مسایل کشور را به اخم و لبخند چند کشور گره نزدیم.
وی همین طور در دیدار عیدانه صدها نفر از کارگزاران نظام اظهار داشت که سال ۱۴۰۲ سال ادامه تلاش مضاعف و شبانه روزی دولت برای خدمتگزاری است.
رییس جمهور در اقدام دیگری نتایج بررسی علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفند ماه و امتیازات قانون رتبه بندی را اعلام نمود.
رئیسی همین طور در ضیافت افطار با تعدادی از اساتید و دانشمندان کشور اظهار داشت که دانشمندان برای رفع مشکلات کشور راه حل ارائه نمایند.
محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری از ارسال نامه پادشاه عربستان سعودی به رئیسی برای سفر رسمی به این کشور آگاهی داد.
سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت درباره ی سفر شمخانی به امارات اظهار داشت که تحکیم مناسبات همسایگان و بسط همکاریهای راهبردی با همکاری و درک تهدیدها و منافع مشترک تحقق می یابد.
همین طور در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ اعلام گردید که با مقصران تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ۱۴۰۱ فرهنگیان برخورد می شود و مخبر، معاون اول رئیس جمهور نیز بعد از بررسی موضوع اعلام نمود که وزارت آموزش وپرورش مقصر بوده است.

در خبر دیگری نیز اعلام گردید که مصوبه هیات وزیران درباب تعیین حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به مشمولین جدید سهام عدالت ابلاغ گردید. بر این اساس حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به هر یک از مشمولان سهام عدالت جدید، موضوع تصمیم مورخ ۱۶ اسفند شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی معادل حداکثر یک میلیون ریال تعیین می شود.
در ادامه این گزارش، با اهمیت ترین خبرهای حوزه سیاست خارجی را بررسی می نماییم.
همچون با اهمیت ترین خبرهای این حوزه این بود که قضات دادگاه بین المللی لاهه روز پنج شنبه اعلام نمودند که قدرت قضایی لازم برای حکم دهی درباب ۱.۵۷ میلیارد دلار اموال بلوکه شده بانک مرکزی ایران در آمریکا را ندارند. بعد از آن با اهمیت ترین خبر واکنش آمریکا به رای دادگاه لاهه بود که معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی، به صدور رای دادگاه لاهه درباره ی صلاحیت این دادگاه در حکم دهی درباره ی پول های بلوکه شده بانک مرکزی ایران در آمریکا واکنش نشان داد.
همین طور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در مورد رای روز پنچ شنبه (۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۲) دیوان بین المللی دادگستری اطلاعیه ای صادر کرد و این رای را سند دیگری بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان کننده رفتارهای متخلفانه دولت ایالات متحده آمریکا است.
همین طور رضا نصری کارشناس ارشد حقوق بین الملل هم در ارتباط با رای دادگاه لاهه اظهار داشت که رای اخیر دادگاه لاهه در حقیقت ثابت کرد دولت آمریکا نه فقط ناقض برجام، بلکه یک معاهده دوجانبه حقوقی که به تصویب مجلس سنا نیز رسیده بود را نقض کرده است و همین موضوع، که «اعتبار» دولت آمریکا را در زمینه توافقات بین المللی زیر سوال می برد، می تواند در قضیه برجام نیز به عنوان یک برگ جدید، موقعیت مذاکراتی ایران را تقویت کند.

خبر مهم بعدی در زمینه سیاست خارجی این بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با تبریک فرا رسیدن سال نو هجری شمسی و نوروز اظهار داشت که روزهای خوب⁩ در پیش است.
امیرعبداللهیان در گفت وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه سوئیس نیز اعلام نمود که برای مساعدت با تسریع در حل بحران اوکراین آمادگی هرگونه کمک را داریم
در رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و لیبی عنوان شد که سفارت ایران در لیبی بازگشایی خواهد شد. بر این اساس وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از وزیر امور خارجه لیبی برای سفر به تهران دعوت کرد.
سفر هیاتی از بحرین به ایران نیز از با اهمیت ترین خبرهای سیاست خارجی در تعطیلات نوروز بود که اعلام گردید در امتداد کوشش های دیپلماتیک برای برقراری روابط بین ایران و بحرین و تبادل هیات بین دو کشور، مقرر است هیاتی از بحرین به ایران سفر کند.
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری پایانی سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: ما در دولت آقای رییسی همچنان در کوشش برای بی اثر کردن و لغو تحریم ها هستیم و درباره ی احیای برجام ابتکاری روی میز است.
وزیر خارجه کشورمان همین طور با اشاره به دعوت عربستان از رئیسی برای سفر به ریاض اظهار داشت که ما نیز دعوت مشابهی برای پادشاه عربستان ارسال خواهیم کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت وگویی که با شبکه الجزیره داشت ضمن پاسخ به سوالاتی درباره ی توافق اخیر تهران-ریاض و تایید سفر هیاتی دیپلماتیک از ایران به منامه، درباره ی موضوع احیای توافق هسته ای اصرار کرد که هم اکنون، به شرط اتخاذ نگاهی واقع بینانه از طرف طرف آمریکایی، رسیدن به توافق و جمع بندی توافق می تواند دست یافتنی باشد.

همین طور وزیران امور خارجه ایران و عربستان برای بار دوم در طول یک هفته در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ با یکدیگر بصورت تلفنی گفتگو کردند و آخرین وضعیت توافق فیمابین و نشست وزرای خارجه دو کشور را مورد گفتگو قرار دادند. همین طور در این گفتگوی تلفنی طرفین درباب نشست مشترک فیمابین در ماه مبارک رمضان بحث و تبادل نظر کردند.
همین طور ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سوال خبرنگاران درباب برخی حواشی مطرح شده در ارتباط با دیدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان از روسیه اظهار داشت که بطور طبیعی رییس هیئت دقایقی در داخل خودرو منتظر ملحق شدن دیگر اعضای اصلی هیئت همراه می ماند و در هوای بارانی مسکو همتای او نیز در مکان استقبال منتظر وزیر خارجه کشورمان بوده است.
محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران هم با اعلان اینکه از همان روز اول اعلام از سرگیری روابط تهران و ریاض از جانب سعودی پیام دریافت کردیم، اظهار داشت که حتما با عربستان همکاری و تعامل خواهیم داشت.
در ادامه برقراری روابط میان ایران و عربستان، سفیر این کشور در اسپانیا از سفیر ایران جهت شرکت در ضیافت افطاری دعوت کرد که حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا در ضیافت افطاری سفیر عربستان در اقامتگاه وی حضور یافت و با وی دیدار و گفت و گو کرد.
یکی دیگر از خبرهای حوزه سیاست خارجی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ این بود که سفیران انگلیس، هلند و دانمارک در نخستین روز از سال نو، با پیاده روی در خیابان ولیعصر نوروز را گرامی داشتند.
سیدمحمدرضا دماوندی کارشناس مسائل قفقاز هم با اشاره به اینکه علی اف تصور می کند ایران در موقعیتی است که می تواند او را ملزم به یک تصمیم غلط کند، اظهار داشت: هر گونه اقدام عملی از طرف علی اف برای مسدود کردن مرزها و یا ایجاد کریدور موهومی که از آن نام می برند، اقدام متقابل ایران را در پیش خواهد داشت و ایران در زمینی بازی نمی کند که علی اف طراحی کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به بیانیه نشست ۱۵۵ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، با استقبال از حمایت وزرای خارجه شورای همکاری از نتایج گفت وگوهای اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، اظهار امیدواری کرد توافق حاصله نقش موثری در افزایش ثبات، صلح و توسعه منطقه ای و تقویت رویکرد های گفت وگومحور در منطقه خلیج فارس ایفاء کند.
همین طور ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص توافق با وزیر خارجه آذربایجان در مورد «تشکیل یک جبهه متحد مقابل ایران» را سند دیگری از نیات شوم رژیم صهیونیستی جهت تبدیل خاک جمهوری آذربایجان به عرصه تهدید مقابل امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و آنرا قویا محکوم نمود و خواهان توضیح مقامات آذربایجان شد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز یادداشتی اعتراض آمیز برای وزارت امور خارجه آذربایجان ارسال و با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود: در پی ادامه اقدامات خارج از نزاکت و توهین آمیز توسط برخی رسانه های جمهوری آذربایجان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو با ارسال یادداشت اعتراض شدیدالحنی به وزارت امور خارجه این کشور، ضمن درخواست توقف این روند و جبران آن، نسبت به عواقب منفی و خسارت بار ادامه این بداخلاقی رسانه ای بر مناسبات آتی دو کشور هشدار داد.

همین طور جو بایدن رییس جمهور آمریکا نیز در صورتیکه همراه همسرش در مراسمی به مناسبت نوروز شرکت کرده بود، در پیامی برای همه کسانی که نوروز را جشن می گیرند ادعا نمود که «آمریکا به پشتیبانی از همه ایرانیها که با اعتقاد و شجاعت خود به جهان الهام می بخشند، ادامه خواهد داد». وی در اظهاراتی مداخله جویانه اهتمام کرد که مردم و مسئولان ایرانی را در مقابل یکدیگر قرار دهد.
رییس جمهور آمریکا همین طور بعد از حمله جنگنده های آمریکایی به برخی مواضع گروههای مقاومت عراقی و سوری در شرق سوریه در اطلاعیه ای اظهار داشت که فرمان داده تا حملاتی در سوریه مقابل آنچه که او «گروه های تحت حمایت ایران» خواند، صورت گیرد.
بایدن در عین حال اشاره کرد: ایالات متحده بدنبال درگیری با ایران نیست اما ما آماده هستیم تا برای صیانت از شهروندان خود ضربات قوی به طرف مقابل وارد نماییم.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در واکنش به پیام نوروزی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: «دشمنی با نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران، بخش ثابت سیاست خارجی رژیم آمریکاست که در پیام نوروز هر ساله مقامات آن نیز خودرا نشان میدهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به بهتان زنی جدید دولت آذربایجان مقابل ایران نیز واکنش نشان داد و اظهار داشت که از دولت آذربایجان خواستیم در مورد سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص توافق با آذربایجان برای« تشکیل جبهه متحد مقابل ایران» توضیح دهد که سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان طفره رفت و سراغ بهتان زنی های جدید مقابل ایران رفت. آیا ادامه سکوت، مهر تأیید ضمنی بر اظهارات شریک راهبردی باکو نیست؟

در ادامه خبرهای مهم در زمینه سیاست خارجی، احمد عیسی وزیر گردشگری مصر روز دوشنبه (۷ فروردین) در یک نشست خبری که در مقر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، اعلام نمود که قاهره در امتداد جذب گردشگر، تسهیلات جدیدی برای کسانی که خواهان سفر به مصر هستند می دهد.
وی همین طور اظهار داشت که کشورش به شهروندان چین، هند، رژیم صهیونیستی، ترکیه، ایران، مراکش و الجزایر ویزای گردشگری و تسهیلات دیگر می دهد.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در این تعطیلات بنا به دعوت همتای ارمنستانی، برای برگزاری نشست رایزنی های سیاسی میان ایران و ارمنستان به ایروان سفر کرده بود، اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در آینده نزدیک میزبان نشست وزیران امور خارجه ۳+۳ (ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و روسیه) باشد.
همین طور طی مراسمی با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، توافقنامه همکاریهای مشترک امنیتی ایران و عراق از طرف دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به امضاء رسید که تاثیر تعیین کننده ای در کاهش و مدیریت چالش های امنیتی ناخواسته میان دو کشور که ریشه در شرارت گروههای ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، بدنبال خواهد داشت.
کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباب مشارکت ایران در حمله به پایگاه های غیر قانونی این کشور در سوریه اظهار داشت که آمریکا تلاش می کند با فرافکنی و فرار از تبعاتی که اشغال غیرقانونی قسمتی از خاک سوریه متوجه نیروهای نظامی این کشور می کند، اتهاماتی را متوجه ایران نماید که واقعیت ندارد.
دوم فروردین ماه خبری به نقل از صفحه ای جعلی در توییتر به نقل از دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباب تحولات اخیر در منطقه قفقاز منتشر گردید که رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام نمود که دبیر شورای عالی امنیت هیچ نوع اعلام موضعی درباب تحولات اخیر در منطقه قفقاز نداشته است و این خبر را کاملا کذب و غیرواقعی دانست.
در ادامه تبریکات سران کشورها به مناسبت عید نوروز، محمد بن زاید، رییس دولت امارات در پیامی اظهار داشت که فرا رسیدن عید نوروز را به تمام کسانی که این عید را جشن می گیرند، تبریک می گویم و همین طور برای همه آرزوی صلح و سلامتی کرد.
در دیدار وزیران خارجه ایران و روسیه در مسکو، لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اصرار کرد که گفت وگوهای ایران و روسیه فعالانه رو به جلوست و در حوزه های مختلف ادامه دارد.

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهان ادامه همکاری و گفت و گو با ایران برای حل اختلافات شدند.
در زمینه انرژی هسته ای نیز در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ همچون خبرهایی که منتشر گردید این بود که رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از حصول توافقات قابل توجه میان ایران و آژانس انرژی هسته ای آگاهی داد و در صفحه توییتر این رسانه اعلام گردید که «در حالی که طی روزهای گذشته همه توجهات به توافق ایران با عربستان و سفرهای گشایشگر به امارات و عراق معطوف بود، بصورت همزمان توافقات قابل توجهی نیز طی گفت وگوهای فشرده میان ایران و آژانس در تهران حاصل شد که در زمان مناسب اطلاع رسانی می شود.»
مدیر عامل شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران هم از شتاب گرفتن طرح راه اندازی واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر آگاهی داد و یکی از با اهمیت ترین برنامه های شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را امسال سرعت بخشیدن به طرح راه اندازی واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر دانست.
با اهمیت ترین خبرهای حوزه دفاعی امنیتی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ نیز عبارت بودند از شهادت یکی از مستشاران نظامی سپاه در سوریه و این که فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار داشت که امروز نیروی زمینی در بهترین شرایط آمادگی تجهیزاتی و انسانی قرار دارد و به هرگونه تهاجمی در کسری از ثانیه پاسخ کوبنده خواهد داد.
در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ با اهمیت ترین خبرها در زمینه حقوقی و قضائی نیز عبارت بودند از تشریح جلسه رسیدگی به پرونده پولشویی موسسه نور گرگان که در آن کشف هزاران میلیارد تومان اموال منقول و غیر منقول از متهمی که تمکن مالی ضعیفی داشت اعلام گردید و خبر دیگری در خصوص صدور حکم جلب فردی که به شکل نامتعارف نهی از منکر کرده بود و همین طور ۲ خانم به بهتان تظاهر به کشف حجاب.