عنایتی خبر داد بازگشایی سفارت ایران در ریاض پیش از حج تمتع

به گزارش آذر، مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه اظهار نمود: تلاش تهران در این چارچوب است که پیش از فرارسیدن ایام حج تمتع و تا اواخر ماه شوال، سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری کشورمان در جده بازگشایی شود.
علیرضا عنایتی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی در ارتباط با زمان های مختلف مطرح شده در مورد زمان بازگشایی سفارت ایران در عربستان و سرکنسولگری تهران در جده اظهار داشت: در قالب توافق ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه های یکدیگر در تهران و ریاض و بازگشایی سرکنسولگری هایشان در دو شهر مشهد و جده، در روز شنبه هیات سعودی وارد ایران شد و پس از ملاقات با مدیرکل تشریفات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کار خویش را جهت بازدید از سفارت این کشور در تهران انجام داد، این هیات همینطور به مشهد خواهد رفت و از اماکن سیاسی این کشور در مشهد همچون سرکنسولگری و رزیدانس بازدید می کند.
وی افزود: بر مبنای آنچه که از برادران سعودی دریافت کردیم این هیات پس از بازگشت به ریاض، متعاقباً برای آماده سازی امور جهت بازگشایی سفارت و سرکنسولگری این کشور در تهران و مشهد اقدام می کند.

دو هیات جداگانه از ایران به ریاض و جده می روند
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران که گاها در فضای مجازی از او بعنوان سفیر احتمالی ایران در ریاض نام برده می شود در همین ارتباط خاطرنشان کرد: از سوی ایران هم تیمی برای سفر به عربستان مشخص شده است و دو هیات جداگانه به ریاض و جده می روند و برنامه ما اینست که این هیات ها تا آخر هفته به عربستان عزیمت کنند.

عنایتی اضافه کرد: این دو هیات از سفارت ایران در ریاض و همینطور سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی بازدید می کنند.
مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این که بازگشایی سفارتخانه ها چه زمانی خواهد بود به لحاظ مفهومی این طور خواهد بود که دو کشور برنامه خویش را در این ارتباط چگونه تنظیم کنند و سرعت عمل هر کدام در این ارتباط چگونه باشد.

ترتیبی برای بازگشایی سفارت ها پیشبینی نشده است
وی همینطور در پاسخ به این سؤال که آیا ترتیب خاصی برای بازگشایی سفارتخانه ها در نظر گرفته شده و مشخص شده کدام یک از دو کشور زودتر مبادرت به بازگشایی سفارت خود خواهند کرد؟ تصریح کرد: چنین ترتیبی پیشبینی نشده است و هریک از دو کشور با عنایت به فضایی که در اختیار دارند و برنامه ریزی هایی که می کنند نسبت به این مورد اقدام خواهند کرد.

قبل از فرارسیدن ایام «حج تمتع »، سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری تهران در جده را بازگشایی می نماییم
مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دوسال گذشته در مذاکرات ایران و عربستان در عراق و پکن حضور داشته است، افزود: البته در بحث زمان بازگشایی سفارت ایران در عربستان ما یک قید زمانی هم داریم و آن فرا رسیدن ایام حج تمتع است ما تلاش می نماییم که پیش از فرارسیدن ایام حج تمتع سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری کشورمان در جده را بازگشایی نماییم، در واقع برنامه ریزی و تلاش ما در این چارچوب است که پیش از فرا رسیدن ایام حج و تا آخر ماه “شوال” بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

زمان حضور شهروندان ایرانی در «عمره مفرده» پس از برگزاری«حج تمتع» خواهد بود
عنایتی همینطور در پاسخ به این سؤال که آیا برای آغاز حضور مجدد شهروندان ایرانی در «عمره مفرده» هم برنامه ریزی شده است و زمانی در این ارتباط مشخص شده است؟ خاطرنشان کرد: در مورد حضور شهروندان ایرانی در عمره مفرده به لحاظ زمانی ما پیشبینی می نماییم که این مورد پس از انجام حج تمتع صورت گیرد.

عنایتی در این ارتباط اظهار داشت: در سال های گذشته پس از قطع روابط دو کشور ایران و عربستان، انجام «حج تمتع» به جز ۲ سال کرونا بین دو کشور جاری بود اما «عمره مفرده» متوقف شده بود گرچه گفت وگوهایی طی سال های گذشته با طرف سعودی برقرار بود که آیا امکان برقراری عمره مفرده و از سر گیری آن برای شهروندان ایرانی وجود دارد یا نه؟ اکنون با عنایت به از سرگیری روابط رسمی دو کشور از هفدهم فروردین سالجاری، عملا مبحث برقراری عمره در دستور کار قرار گرفت و طرف سعودی با این مورد موافقت نمود و تصور ما اینست که پس از انجام حج تمتع امکان این که سازمان حج و زیارت با طرف سعودی وارد گفتگو شود تا طبق مکانیزم بتواند این مورد را برنامه ریزی کند که شهروندان ایرانی بتوانند در عمره مفرده شرکت نمایند، کاملا فراهم است.