علوی : اقتصاد کشور را باید از وابستگی به دلار نجات داد

به گزارش آذر، عضو شورای ائتلاف جبهه نیروهای انقلاب اسلامی با اعلان اینکه اقتصاد کشور را باید از وابستگی به دلار نجات داد، اظهار داشت: لطمه دیدن معیشت مردم، سبک زندگی اسلامی ایرانی را نیز مخدوش می کند.

سید احمد علوی عضو شورای ائتلاف جبهه نیروهای انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری مهر، با اشاره به شعار سال در خصوص “مهار تورم و رشد تولید” از طرف مقام معظم رهبری، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد و معیشت مردم و تکیه بر توان داخلی و فاصله گرفتن از دلار و نفت نشان از این دارد که حضرت آقا بدرستی مسائل مربوط اقتصاد و معیشت و اتفاقاتی که از این حیث در کف جامعه رخ می دهد، را مدنظر قرار داده اند.
وی اضافه کرد: بیشتر اقتصاددانان کشور تاکید دارند که ما امروز با یک تورم افسارگسیخته رو به رو هستیم که تاثیر خودرا هم بر روی تولید داخلی گذاشته است.
علوی اظهار داشت: به جهت اینکه بتوانیم به معیشت و رفاه مردم خصوصاً اقشار لطمه پذیر کمک نماییم باید بحث تورم را مدیریت نماییم.
عضو شورای ائتلاف جبهه نیروهای انقلاب اسلامی با تأکید بر این که برای کنترل تورم باید مراقبت های لازم را صورت داد تا به رکود گرفتار نشد، تصریح کرد: در بعضی از دولت ها با وجود برخی ادعاها در کنترل تورم اما رکود حکم فرما شد بدین سبب ضروریست که برای کاهش تورم دارای برنامه باشیم.
تولید داخل محور باید در راس برنامه مهار تورم باشد
وی با تأکید بر این که تولید داخل محور باید در راس برنامه مهار تورم باشد، اظهار داشت: تورمی که امروز با آن مواجه هستیم به سبب نوسان نرخ دلار است و تا آن زمان که وابستگی اقتصاد کشور به ارزهای خارجی خصوصاً دلار تا این حد باشد این گرفتاری ها وجود خواهد داشت.
اقتصاد کشور را باید از وابستگی به دلار نجات داد
علوی اشاره کرد: باید برای کنترل تورم، جلوگیری از رکورد، افزایش تولید داخلی و عدم وابستگی بیشتر به دلار، برنامه ریزی صورت دهیم.
عضو شورای ائتلاف جبهه نیروهای انقلاب اسلامی نقش دولت در تحقق شعار سال را مهم ارزیابی و اشاره کرد: دولت می تواند درباب مبادلات و معادلات ارزی رایزنی هایی را با کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی جهت استفاده از ارزهای ملی صورت دهد.
اینکه برخی محصولات داخلی با دلار قیمت گذاری می شود ظلم فاحش به اقتصاد کشور است
وی می گوید: چرا باید تعدادی از محصولات داخلی که مراحل صفر تا صدی تولید آنان در کشور رخ می دهد با نرخ دلار قیمت گذاری شود؟ آیا این ظلم فاحش به اقتصاد کشور نیست؟
بخش خصوصی باید در مهار تورم پای کار بیاید
علوی اشاره کرد: بخش خصوصی باید در مهار تورم پای کار بیاید و دولت نیز تهسیل گری کند؛ به عبارتی اگر دولت نقش تسهیل گری خود برای بخش خصوصی را به نحوی تنظیم کند که بخش خصوصی مکلف باشد در قبال تسهیلات، تولید باکیفیت و قابل رقابت را افزایش دهد.
عضو شورای ائتلاف جبهه نیروهای انقلاب اسلامی افزود: تولید کنندگان در قبال حمایت دولت باید مکلف باشند که دولت را در مهار تورم یاری و تولید خودرا بالا برند و اجناس خودرا برمبنای پول ملی قیمت گذاری کنند.
دولت در زمینه اجرا و تسهیل گری حتما باید دارای برنامه مشخصی باشد
وی اشاره کرد: دولت در زمینه اجرا و تسهیل گری حتما باید دارای برنامه مشخصی باشد چونکه در غیر این صورت هر ۰ ند هدف درست و متعالی باشد اما نتیجه بخش نخواهد بود.
علوی با تأکید بر این که وقتی از تولید و افزایش تولید در کشور سخن می گوییم منظورمان هر نوع تولیدی نیست، اظهار داشت: تولیدکنندگان باید تولیدی باکیفیت و قابل رقابت با اجناس مشابه در کشور روانه بازار کنند.
عضو شورای ائتلاف جبهه نیروهای انقلاب اسلامی با اعلان اینکه مسئله اول کشور اقتصاد و معیشت مردم است، اظهار داشت: ریشه دیگر مسائل را باید در بحث های اقتصادی جست وجو کرد.
اقتصاد و معیشتی رابطه مستقیمی با لطمه های اجتماعی دارد
وی افزود: اقتصاد و معیشت مردم که مبتلا به اختلال شود، فضا برای لطمه های اجتماعی توسعه می یابد و مباحثی همچون، فرهنگ، هنر، ورزش و تفریحات از سبد خانوار حذف می شود.
علوی تصریح کرد: امروز درباره ی جوانی جمعیت و فرزنداوری در کشور مباحثی مطرح است در صورتیکه وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه یکی از عوامل اصلی عدم رغبت خانوار برای حرکت به این سمت است.
این فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: وقتی معیشت مردم محدود می شود موضوعات نیز در سطح جامعه تغییر می کند بگونه ای که اقتصاد هنر ضعیف شده و قسمتی از هنرمندان به سبب موضوعات معیشتی از هنر خارج شده و سراغ موضوعات دیگری بروند.
وی با اعلان اینکه اقتصاد دیگر حوزه ها همچون کتاب و ورزش را نیز دستخوش تغییر می کند، اضافه کرد: وقتی اقتصاد کتاب نچرخد، کتابخانه ها رو به تعطیلی می گراید چونکه مردم کتابخوانی را در سبد معیشت خود تعریف نمی کنند؛ اقتصاد ورزش نیز به همین صورت است به عبارتی مجموعه های ورزشی که برای سلامت روان و جسمی مردم راه اندازی شده محدود شده و خلوت می شوند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اشاره کرد: وقتی زنجیره موضوعات بدرستی کالبد شکافی می شود به این فرمایش حضرت آقا می رسیم که مسائل اقتصادی نسبت به دیگر حوزه ها در وضعیت فعلی اولی تر است.
صدمه دیدن معیشت مردم، سبک زندگی اسلامی ایرانی را نیز مخدوش می کند
علوی با اعلان اینکه وقتی معیشت مردم لطمه ببیند، سبک زندگی اسلامی ایرانی نیز مخدوش می شود، اشاره کرد: در یک اقتصاد ضعیف که مردم آن با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند مطالبی همچون منازل بزرگ و غیره در اولویت مردم قرار نمی گیرد چونکه توان خرید مردم به شدت لاغر شده و در این وادی است که لطمه های اجتماعی بروز و نمود بیشتری می یابد.
رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: حتی در بحث های گردشگری که ما به عنوان متولی قسمتی از این موضوعات در سطح شهر هستیم می بینیم که مباحث اقتصادی و معیشتی چگونه بر بحث های گردشگری مردم در انتقال هویت و مفاهیم آن به مردم اثر می گذارد.
وی درباره ی ضرورت مشارکت دادن مردم برای تحقق شعار سال اظهار داشت: تحقق هر هدفی در جامعه دو بخش دارد یک بخش وظیفه حاکمیت و دولت و بخش دیگر وظیفه بخش خصوصی و مردم است.
علوی تاکید دارد که تحقق شعار سال بدون مشارکت مردم غیرممکن خواهد بود؛ با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی دولت ها هواره مشتاق تصدی گری هستند. اگر مردم کمک نکنند دولت ها فاقد ظرفیت برای اجرائی کردن شعار سال در بحث تولید خواهند بود.

منبع: