عزم جدی ایران برای آزادسازی پول های بلوکه شده در کره جنوبی

به گزارش آذر، شکایت جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی در ارتباط با پول های بلوکه شده در حالی به صورت رسمی کلید خورده که سئول به بهانه تحریم های آمریکا، از آزاد سازی دارایی های تهران خودداری کرده است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، اختلافات میان تهران و سئول بر سر مبحث دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در سال ۲۰۱۸، بعد از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای ۲۰۱۵ و بازگرداندن تحریم های واشنگتن ضد تهران شروع شد. کره جنوبی طی این چند سال همواره مدعی شده که تحریم های آمریکا مانع بازگرداندن این پول شده و علیرغم درخواست جمهوری اسلامی ایران برای آزادسازی دارایی ها هر بار مقامات سئول به بهانه ای از این مورد سر باز زده و امتناع کرده اند.
بعد از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا این بنظر می رسید تا کره جنوبی در رفتار و سیاست های خود تغییر داده و اموال ایران را آزاد کند. در همین راستا دولت بایدن به سئول اجازه داد تا در چارچوب واحد پول خود بدهی ایران به سازمان ملل را پرداخت کند.

مقامات سئول پیش از این گفته بودند، سرنوشت پول های بلوکه شده به نتیجه مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی بستگی دارد. این در شرایطی است که طی سالهای اخیر به کرات مقامات کره جنوبی با واشنگتن رایزنی و گفت وهایی را در رابطه با موضوعات در رابطه با ایران داشته اند. نمونه آن گفت و گوهای چوی جونگ کان، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی و وندی شرمن، قائم مقام وزیر خارجه آمریکا بود. بعد از این دیدار و گفتگو، وزارت امور خارجه کره تایید نمود که مقامات دو کشور در رابطه با مسائل ایران گفتگو کرده اند که ظاهرا منظور از آن دارایی های بلوکه شده ایران در بانکهای کره ای تحت تحریم های آمریکا بوده است.
به دنبال عدم تغییر سیاست های کره جنوبی در برابر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، جمهوری اسلامی ایران با طرح شکایت رسمی اقدام جدی و عزم خویش را برای پی گیری دارایی های خود آغاز کرد
کره جنوبی سیاست خود برای آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران را تغییر نداد تا ایران مجبور شد اقدام و عزم جدی کرده و مبحث را با شکایت رسمی پی گیری کند. ازاین رو طی مدتی که دولت جدید آمریکا روی کار آمده نه تنها تغییری در سیاست های کره دیده نشده بلکه برخی اقدامات آنها به شکلی توهین و گستاخی به مردم ایران تلقی می شود، این لزوم احساس می شد تا جمهوری اسلامی ایران اقدام جدی تری را در این حوزه در دستور کار قرار دهد.
پیش تر از این در دیداری که حدودا دو سال قبل، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با معاون وزیر خارجه این کشور در وین و به در خواست طرف کره ای داشت، این مقام کره ای ضمن اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در مورد پول های بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی عرضه و عنوان نمود که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می کند.
همینطور معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان هم در این نشست تصریح کرد که فارغ از نتایج گفت وگوهای رفع تحریم ها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران است و تحریم های یک جانبه آمریکا نمی تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی ها به ایران باشد. همینطور در این نشست تاکید شد که خودداری غیرقانونی و غیر قابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی های خود به ایران، نقطه ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هر چه سریع تر نسبت به آزاد سازی منابع ایران اقدام نماید.

کارشناسان معتقدند اهمیت آزادسازی پول های بلوکه شده ایران از این جهت است که می تواند به تسهیل واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای کمک نماید و به دنبال آن رونق به تولید بازمی گردد و اقلام مورد نیاز مصرفی مردم راحتتر تأمین می شود. ضمن اینکه این مورد می تواند به تنظیم و کنترل بازار ارز هم کمک نماید.
در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ یک رسانه کره ای در گزارشی منتشر نمود که بانک مرکزی ایران در نامه ای خطاب به مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری(ISDS)، خواهان بازگردانده شدن دارایی های بلوکه شده ایران در بانکهای کره جنوبی شده و در همین ارتباط یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی اظهار داشت که سئول در ماه سپتامبر این نامه را دریافت کرده و ادعا نمود می خواهد مبحث دارایی های مسدود شده ایران تحت تحریم های آمریکا را حل و فصل کند.
شبکه کی. بی. اس ورلد همینطور در گزارش خود منتشر نموده بود در صورتیکه دو کشور طی ۶ ماه بعد از قبول این نامه هیچ چاره ای برای رفع این مناقشه از راه مذاکرات پیدا نکنند، ایران احیانا به مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری شکایت خواهد نمود.
بر طبق این گزارش، خبرگزاری یونهاپ هم اطلاع داده بود که بر اساس گزارش وزارت خارجه کره جنوبی، دیپلمات های ارشد ایران و کره یعنی معاونان وزرای خارجه دو کشور تماسی تلفنی داشته و در رابطه با راه های بهبود روابط دو جانبه که تحت تأثیر مبحث پول های بلوکه شده این کشور در بانکهای کره قرار گرفته، گفتگو کرده اند.
همینطور روزنامه کره ای اکونومیک دیلی در گزارشی اعلام نموده بود که مقامات کره جنوبی و آمریکا درحال رایزنی در قالب یک کارگروه برای آزادسازی هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانکهای کره هستند. افرادی که در جریان این رایزنی ها بوده اند، گفتند که آزادسازی این پول ها ذیل شرایطی سخت گیرانه و تنها به منظور استفاده ایران از این مبالغ برای اموری مانند هزینه های عضویت سازمان ملل و… صورت خواهد گرفت.
همراهی کره جنوبی در جهت سیاست تحریمی آمریکا بعد از خروج از برجام، باعث مسدود و بلوکه شدن دارایی های ایران شده که تا به امروز هم به بهانه های مختلف کره از پرداخت این بدهی ها امتناع کرده ااین در حالیست که کره جنوبی یکی از کشورهایی بود که با خروج آمریکا از برجام، با سیاست معروف به «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا ضد ایران همراهی کرد.
برپایه گزارش های موجود، بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است. البته پیش تر خبرهایی منتشر گردید در خصوص اینکه کره ای ها می خواهند حدود یک میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران را در چارچوب خرید کالاهای اساسی به ایران منتقل کنند.
کره یکی از مشتریان نفت ایران بود که طبق درخواست آمریکایی ها خرید نفت خویش را کاهش داده و حتی به صفر رسانده و از سویی مانع دستیابی ایران به دارایی های خود در بانکهای این کشور شده است.
ازاین رو به باعث تحریم های آمریکا، پول های ایران در دو بانک تجاری کره به نامهای “بانک ووری” و “بانک صنعتی کره” بلوکه شده است و در این زمان هم روابط دو جانبه تهران-سئول خدشه دار و تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت. ظاهرا مقامات کره ای قصد ندارند تا تلاشی برای بهبود روابط دو کشور انجام دهند.
روز شنبه با ارسال لایحه” ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره” از جانب رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی، رسما شکایت ایران از کره جنوبی در رابطه با استرداد مطالبات از بانکهای این کشور کلید خورد.
سال قبل اخباری منتشر گردید در خصوص اینکه وزارت خارجه کره جنوبی مجوزهای لازم را دریافت کرده پول به یک بانک آمریکایی منتقل شود البته ایران ریسک این کار را قبول نخواهد کرد چونکه این احتمال وجود دارد که آمریکایی ها در این فرایند پول ما را بلوکه کنند بنابراین باید تلاش شود تا از راه دیگری این پول منتقل شود.
کره ای ها باید بدانند جمهوری اسلامی ایران بر سر قضیه پول های بلوکه شده بسیاری جدی است و تمام تلاش خویش را برای احقاق حقش به کار می برد. آنها باید متوجه باشند با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن و اما و اگر در آزادسازی دارایی های ایران تنها صورت مساله را پاک می کنند، باید متوجه باشند اقدامات آنها نمی تواند ایران را از خواسته حقیقی و اصلی خود دور کند.

منبع: