در دیدار امیر عبداللهیان و فیصل بن فرحان مطرح شد تشکیل شورای هماهنگی روابط دوجانبه تهران و ریاض

آذر: به گزارش آذر، وزیر امور خارجه ایران از آمادگی تهران برای فعال سازی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور ایران و عربستان اطلاع داد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با «فیصل بن فرحان» همتای عربستانی خود در ریاض دیدار و گفت و گو کرد.
امیرعبداللهیان در این جلسه با اشاره به این که این چهارمین دیدار وزرای خارجه از پکن تا تهران تا ریاض است، اظهار خرسندی کرد که روابط دو کشور در راه درست خود قرار دارد.
وی ادامه داد: لازم است زمینه های مختلف روابط دو کشور در امتداد منافع مشترک فعال شود.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما امروز در ریاض هستیم تا زمینه استمرار و پایداری روابط سازنده دو کشور را به طور مشترک فراهم نماییم.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به زمینه های مختلف همکاری دو کشور، پیشنهاد تشکیل کمیته های تخصصی مشترک همکاری در حوزه های مختلف مورد علاقه دوجانبه را بیان کرد که مورد استقبال قرار گرفت.
امیرعبداللهیان همین طور آمادگی ایران برای فعال سازی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور را اعلام نمود.
تشکیل شورای هماهنگی روابط دوجانبه به ریاست وزرای خارجه دو کشور، از دیگر مباحث مورد توجه و مشورت وزرای خارجه دو کشور به عنوان یکی از راههای سرعت بخشیدن به مناسبات دو کشور بود.
وزیر امور خارجه ایران مبارزه با تروریسم را در امتداد امنیت مشترک دو کشور و کشورهای منطقه دانست و اضافه کرد: این مساله می تواند یکی دیگر از زمینه های همکاری میان دو کشور باشد.
امیرعبداللهیان دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران برای همکاری دو کشور در حوزه های امنیتی، امداد و نجات، قضایی، زندانیان و امور کنسولی را تشریح نمود.
وی با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست و معضل گردوغبار به عنوان یک مشکل فراگیر اقلیمی، بر دعوت ایران از عربستان جهت شرکت در نشست بین المللی مبارزه با گردوغبار در تهران اصرار کرد.
برگزاری نشست مشترک اتاق های تجاری دو کشور، فعال سازی خطوط پروازی، سرمایه گذاری مشترک، همکاریهای علمی و پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تبادل هیات های نخبگانی، علمی و همین طور تیم های ورزشی دو کشور از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان بود که مورد استقبال طرف عربستانی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت همکاریهای پارلمانی، بر لزوم زمینه سازی برای همکاریهای دو کشور دراین زمینه اصرار کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اعلام آمادگی طرف عربستانی برای میزبانی از رییس جمهور کشورمان در عربستان، ضمن تشکر از دعوت بعمل آمده بر لزوم تلاش مشترک برای فراهم سازی زمینه های انجام موفق این سفر در زمان مناسب اصرار کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: آماده فعال کردن همه اسناد همکاری دوجانبه هستیم و برای امضای اسناد جدید نیز منطبق با نیازهای گسترش روابط دو کشور آمادگی داریم.
وی افزود: همچنین از سفر گردشگران سعودی به ایران استقبال می نماییم و همه تسهیلات را برایشان فراهم می نماییم.

دیدار وزیران امور خارجه ایران و عربستان در ریاض

منبع: