در گفت وگو با آذر مطرح شد؛ طوفان الاقصی نتیجه شکست مسیرهای مسالمت آمیز است

به گزارش آذر، یک استاد دانشگاه اظهار داشت: طوفان الاقصی ناشی از استمرار و تشدید فشارهای رژیم صهیونیستی و ناکامی تمام راه های مسالمت آمیز طی شده توسط رهبران فلسطین و کشورهای عربی است.

عباس هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تحولات منطقه و گذشته حوادث غزه اظهار نمود: مطالعه سیاست و روابط بین الملل مؤید این حقیقت مورد تاکید در نظریات استراتژی های مطرح جهان است که منطقه غرب آسیا قلب زمین است.
وی اضافه کرد: این منطقه، مرکز اقتصادی، فرهنگی، دینی، خاستگاه هر سه دین الهی جهان و در نتیجه دارای جایگاه ژئو استراتژیک بی مانندی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: اهمیت این منطقه و راهبردی بودن آن از جهات متعدد انگیزه های زیادی را برای قدرت های خواهان هژمونی در دنیا بوجود آورده و می کند.
وی تصریح کرد: اروپا و بخصوص بریتانیا و در دهه های اخیر، ایالات متحده لزوم حضور مطمئن و مستمر خود در منطقه را احساس و مقدمات و لوازم آنرا طراحی و طی فرایندهایی عملیاتی کردند که همچون مهم ترین این اقدامات تأسیس رژیم غرب بنیاد و جعلی صهیونیستی در منطقه بود که سر انجام در ۱۹۴۷ محقق شد.
هاشمی اظهار داشت: در واقع این رژیم جعلی به بهانه های واهی مثلا حقوق بشری در امتداد طرح های کلی قدرت های سلطه جوی سرمایه داری غرب و برای تضمین استیلای آن در منطقه به وجود آمد.
وی با اشاره به علت اشغال فلسطین اظهار داشت: دلیل اصلی آن استمرار و افزون تر شدن انگیزه قدرت های سلطه جو به علت بیشتر شدن اهمیت این منطقه است.
عملکرد ضعیف نهادها و دولت های وابسته عربی و اسلامی در برابر فلسطین
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عامل مهم دیگر در این حوزه، عملکرد ضعیف نهادها و دولت های وابسته عربی و اسلامی در برابر مسأله فلسطین بود، خاطرنشان کرد: دراین راستا ایجاد و تشکیل دولت های کوچک، متفرق، ضعیف و وابسته در منطقه، حلقه مکمل طرح کلی تضمین برتری و منافع غرب در منطقه بوده است و وجود همین دولت های بشدت ناتوان و به لحاظ امنیتی و سیاسی وابسته، در واقع به شکلی موجبات ماندگاری و افزایش بیدادگری این رژیم را فراهم نموده و می کند.
وی ضمن اشاره به عملیات طوفان الاقصی تصریح کرد: این وضعیت در واقع ناشی از استمرار و تشدید فشارهای رژیم صهیونیستی و ناکامی تمام راه های مسالمت آمیز طی شده توسط رهبران فلسطین و برخی کشورهای عربی است.
هاشمی تصریح کرد: نقشه اقدامات صهیونیست ها در گسترش شهرک سازی و اشغال سرزمین های فلسطینیان از ۱۹۴۷ تا امروز گویای وضعیت فاجعه بار فلسطینیان داخل این سرزمین است.
مذاکرات «سازش» جلوی تجاوز اسرائیل را نگرفت
وی با اشاره به اینکه هیچیک از مذاکرات و طرح های سازش نتوانسته جلوی زیاده خواهی و تهاجم صهیونیست ها را بگیرد، افزود: این ناامیدی جانکاه و استمرار بیدادگری و جنایت صهیونیست ها و حمایت های غرب، طبعاً منجر به طوفان خشم و خیزشی شده که در این مرحله با عنوان «الأقصی» به وسیله ی مردم فلسطین با مرکزیت غزه ساماندهی و اجرا شده است.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اهمیت پشتیبانی از فلسطین در برهه کنونی اظهار داشت: نخستین مساله بعد انسانی این امر است درصورتیکه سالهاست که غرب به بهانه حقوق بشر و مسائل انسانی، خویش را ملزم و متعهد به حمایت همه جانبه و رسمی از صهیونیست ها می داند و اینروزها شاهد سفر و اعلام حمایت دولت های غربی و سرازیر کردن اقلام پشتیبانی لجستیک و نظامی و …آنها به اسرائیل هستیم.
وی افزود: غربی ها آنها حمله متجاوزانه و سبعانه صهیونیست ها به غزه را دفاع از خود تلقی و اعلام می کنند درحالی که اگر به یهود ظلمی هم شده باشد که اساسا در حد اندازه اعلام شده نبوده، از ناحیه خود غربی ها و در اروپا بوده و درصورتیکه قصد دلسوزی دارند باید در همان غرب، یعنی محل ظلم و با تحمیل هزینه های اسکان و… به همان مردم ظالم، دلسوزی کنند اما غرب صهیونیست های بدور از هرگونه احساس انسانیت و ترحم را به جان مردم منطقه ما و خصوصاً مردم فلسطین انداخته و از آنان کاملا حمایت می کند.
عدالتخواهی خصوصیت هویتی مردم قزوین است
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه دومین مساله پشتیبانی از فلسطین بحث ایمانی و عقیدتی است و همه ستمدیدگان غزه مسلمان هستند، اظهار داشت: خصوصیت هویتی مردم ایران به درازای تاریخ، عدالت خواهی و پشتیبانی از ستمدیده بوده و هست و این همه دلدادگی به خاندان (ع) و والاداشتن حادثه کربلا و شهیدان مظلوم آن هم تا حدود زیادی به همین عنصر هویتی مرتبط می باشد و الان چه کسی است که در مظلومیت مردم فلسطین و شدت بیدادگری صهیونیست ها نسبت به آنان تردید دارد؟
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر علل پشتیبانی از این کشور در ارتباط با مسائل راهبردی است، اظهار نمود: تجربه زیستن در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا یک حقیقت و حقیقت مسلم را به اثبات قطعی رسانده است که با وجود رژیم اسرائیل، هیچ دورنمای قابل اطمینانی از صلح و آرامش مستمر و عادلانه در منطقه امکان ندارد.
هاشمی تصریح کرد: اسرائیل اساساً برای استمرار طرح کلی ناامن و متفرق نگه داشتن منطقه و متکی نگهداشتن امنیت آن به استمرار وجود و سیطره بلامنازع غرب به وجود آمده است.
حامعه دانشگاهی به دنبال دادخواهی و روشنگری در مورد فلسطین باشد
وی اضافه کرد: حالا که عملیات پی در پی نیروهای فلسطینیِ ناامید از روش های ذلت بار پیشین و دست شسته از جان، این موجودیت اساساً ضد آرامش را گرفتار تزلزل کرده اند، پشتیبانی از آنان به لحاظ راهبردی و برای تضمین یک صلح فراگیر و پایدار در منطقه نه تنها موجه، بلکه بایسته است و باید گفت آرامش و صلحی که قاعدتاً آرزوی هر انسان و شهروند صلح طلب واقعی ساکن این منطقه و البته کل جهان است.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به رسالت جامعه دانشگاهی در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: رسالت جامعه دانشگاهی بعنوان پایگاه فرهیختگان و نیروهای آگاه و پیشرو جامعه، علاوه بر وظیفه عام انسانی، پیشقدم بودن در عدالت جویی و دادخواهی و روشنگری در مورد واقعیات منطقه و فلسطین، بخصوص اتفاقات اخیر است.
وی در انتها خاطرنشان کرد: وجدان انسانی و وظیفه ی دانشگاهی و روشنگری بر ضرورت تبیین انگیزه ها و عملکرد بشدت ضد انسانی و ضد اخلاقی صهیونیست ها و حامیان غربی آن تاکید دارد.

منبع: