بهادری جهرمی در نشست خبری: دولت به صورت دائم عملکرد مدیران را ارزیابی می کند

به گزارش آذر، سخنگوی دولت اظهار داشت: پاسخگو بودن مدیران در برابر افکار عمومی یکی از اصول خدشه ناپذیر دولت و شرط رئیس جمهور با اعضای دولت می باشد و در این خصوص دولت به صورت دائم عملکرد مدیران را ارزیابی می نماید.

به گزارش آذر به نقل از مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری سه شنبه (۲۳ آبان ماه) در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کتابخوانی، کتاب و کتابدار به همه اهالی قلم، ناشران و کتابداران، اظهار داشت: دولت سیزدهم اهمیت ویژه ای برای صنعت چاپ و نشر و ترویج کتاب خوانی قائل است و اقدامات حمایتی مهمی را برای نویسندگان، ناشران و خوانندگان صورت داده است که پشتیبانی از برگزاری رویدادهای ترویج کتاب و کتابخوانی شامل برنامه های پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه های کتاب خوانی، شبکه مروجان شهرها و روستاهای دوستدار کتاب همچون این اقدامات است.
وی اضافه کرد: افزایش ۴۰ درصدی اعضای اهل قلم عضو صندوق اعتباری هنر و راه اندازی سامانه بازار کتاب یا به عبارتی کتاب فروشی های سراسر کشور و راه اندازی تلویزیون اینترنتی کتاب، همچون دیگر اقدامات دولت در حوزه کتاب و اهالی قلم است.
بهادری جهرمی عنوان کرد: تعداد کتب چاپ شده و فروش کتاب در دولت سیزدهم نسبت به دوره پیش از این رشد چشم گیری داشته است. میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد افزایش داشته و آمار فروش تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به کل سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است.
تولید خودرو در ۷ ماهه سال جاری افزایش ۲۲ درصدی داشته است
سخنگوی دولت در ادامه این نشست ضمن اشاره به آمارهایی از بخش های مختلف کشور، بیان نمود: سه شنبه ۱۶ آبان بیشتر از ۲۷۴ هزار نفر به سینما رفتند که این حضور سبب شد رکورد پرمخاطب ترین روز سینما شکسته شود. همینطور جمعه ۱۹ آبان با حضور ۱۹۱ هزار نفر مخاطب و فروش ۱۰۵ میلیاردریالی رکورد پرفروش ترین روز سینمای ایران شکسته شد. در قسمت ترانزیت کالا از کشورمان هم در هفت ماهه نخست سال جاری مجموعاً ۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۱۳ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲ درصد افزایش داشته است. همینطور تولید ۷۶۳ هزار دستگاه خودرو در ۷ ماهه سال جاری منجر به رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.
وی در قسمت صورت های مالی شرکتهای دولتی، اذعان داشت: صورت های مالی هزار شرکت دولتی با دستور رئیس جمهور منتشر گردید که منجر به نظارت ۸۵ میلیونی می شود.
بهادری جهرمی ضمن اشاره به مقصد بعدی سفر استانی رئیس جمهور، اظهار داشت: ان شاءالله اگر وضعیت آب و هوا تغییر غیر منتظره نداشته باشد، چهارمحال و بختیاری مقصد سفر بعدی استانی رئیس جمهور است.
متأسفانه در بعضی موارد قانون گذاری ما با حقیقت های کشور هم خوانی ندارد
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد توزیع شیر و کمبود معلم، عنوان کرد: توزیع شیر در چند استان شروع شده اما هنوز فراگیر نشده و علت آن آمادگی شرکتهای لبنی برای عرضه شیر دانش آموزی باکیفیت و کمیت مدنظر است. با شرکت هایی که با مجوز وزارت بهداشت از نظر تولید شیر در سطح کیفی الف هستند، قرارداد منعقد شده است که تعداد آنها هم محدود است. توزیع شیر در چند استان شروع شده است. شرکتهای تولید کننده محدودیت هایی دارند همچون این که شیر باید به تعداد دانش آموزان دوره ابتدایی که قابل توجه است، تولید شود و بعد از آن باید به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز در انبار بماند و مورد تست قرار گیرد تا پس از آن توزیع شود.
وی افزود: در مورد علل کمبود معلم به یک سری از علل در نشست خبری قبل اشاره کردم. امروز نکته دیگری خدمت شما عرض می کنم؛ متأسفانه در بعضی موارد در قانون گذاری ها ما به حقیقت کشور توجه نمی نماییم. متأسفانه در مورد رتبه بندی معلمان علیرغم موافقت همه ما بر این طرح، احکامی ازجمله در مورد مدت زمان های این طرح در نظر گرفته شد که با حقیقت های حوزه آموزش و پرورش هم خوانی نداشت. علاوه بر آن اصرارهای نابه جا و دخالت در اجراییات طرح رتبه بندی از جانب کمیسیون آموزش مجلس کام معلمان را تلخ کرد و سبب بروز مشکلاتی شد. نکته دیگر هم این بود که قانون گذار اجازه نداد که دولت حدود ۸۰ هزار معلم که بعد از رتبه بندی خویش را بازنشسته کردند، برای مدت محدود در مسند معلمی نگه دارد تا دفعتا بحران کمبود معلم رخ ندهد.
سخنگوی دولت در ادامه در مورد افتتاح فرودگاه سقز، اظهار داشت: این پروژه هم مثل برخی پروژه های نیمه تمام دیگر از سال ۱۳۸۴ شروع شده و تیر ماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم به صورت ناقص راه اندازی شد. از آن زمان تابحال حتی یک پرواز هم در آن انجام شده بود و به سبب این که به صورت ناقص افتتاح شد، امکان هیچ کارایی نداشت. در دو سال گذشته با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این پروژه در کمتر از دو سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد. علاوه بر ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژه های زیرساختی و تجهیز تأسیسات در دستور کار قرار گرفت و به تکمیل و بهره برداری عملیاتی رسید. امروز بعد از سال ها انتظار، سقزی ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح و هم اکنون به صورت هفتگی دو پرواز در این فرودگاه صورت می گیرد. مردم بهترین قضاوت کننده هستند.
بیش از ۳ هزار توضیح از جانب دستگاههای دولتی در رسانه ها انتشار یافته است
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد پاسخگویی مسؤلان دولتی، خاطرنشان کرد: پاسخگو بودن مدیران در برابر افکار عمومی یکی از اصول خدشه ناپذیر دولت و شرط ریاست جمهور با اعضای هیأت دولت از آغاز آغاز به کار او بوده است. یکی از اهداف مهم سفرهای استانی و حضور یافتن مسؤلان دولت در اجتماعات مردمی و دانشگاه ها تحقق همین مساله بوده است. ضمن این که دولت ارزیابی دائمی از عملکرد مدیران دارد و نحوه عمل ایشان به تکالیف و وظایف خود را دائماً مورد رصد قرار می دهد. نشست های خبری رئیس جمهور در انتها هر سفر داخلی و خارجی و عرضه گزارش به مردم و پاسخ به اصحاب رسانه نشان دهنده رویکرد دولت می باشد. حضور مسؤلان و مقامات اجرایی در دانشگاه ها همچون مصادیق این روحیه است.
وی افزود: از آغاز دولت سیزدهم تابحال بیشتر از سه هزار پاسخ یا توضیح از جانب دستگاه ها در رسانه ها و مطبوعات انتشار یافته است که نشان دهنده توجه و اهمیت ویژه دولت به مساله پاسخگویی و رفع گره های ذهنی مردم و افکار عمومی است.
اقدامات دولت برای تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور
سخنگوی دولت در مورد اقدامات دولت برای تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور، عنوان کرد: از همان زمان ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریا مکاتبات لازم از جانب دفتر هیأت دولت با دستگاه ها برای تدوین لوایح از جانب دفتر دولت صورت گرفت. همینطور کارگروهی ذیل نظر معاون اول رئیس جمهور برای تهیه نقشه راه این سیاست ها تشکیل شده است.
بهادری جهرمی در مورد سفر هیأت افغانستانی به ایران، اظهار داشت: ایران و افغانستان اشتراکات فوق العاده زیادی دارند. هدف از سفر هیئت اقتصادی افغانستان به ایران رایزنی در مورد رفع موانع و توسعه روابط تجاری بین دو کشور در زمینه های مواد معدنی، خدمات فنی مهندسی، صادرات و واردات کالا، استفاده از ظرفیتهای ترانزیتی دو کشور و هدف گذاری ده میلیارد دلاری برای این منظور بوده است. در این سفر رایزنی های خوبی در جهت تکمیل کریدورهای منطقه ای و احیای جاده ابریشم و اتصال ریلی و جاده ای به آسیای میانه و چین از راه افغانستان صورت گرفت. همینطور برای تسهیل و افزایش صادرات و واردات افغانستان از راه بندر چابهار توافقات خوب انجام و برای ۲۴ ساعته شدن گمرکات دو کشور رایزنی شد.
وی با بیان آنکه گسترش روابط اقتصادی اساسا به پایدارتر شدن ثبات و امنیت منطقه کمک می نماید، اضافه کرد: کمیته های مشترکی برای رسیدگی به مشکلات مهاجران و پیشگیری از قاچاق مواد مخدر به وجود آمد.
در حال تکمیل

منبع: