طحان نظیف خبر داد: ایراد شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هنوز مصوبه افزایش سن بازنشستگی در شورای نگهبان بررسی نشده است، از ایراد این شورا به لایحه عفاف و حجاب خبر داد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان بامداد امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص این که اخیراً مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، مصوبه ای در رابطه با افزایش سن بازنشستگی داشت، نظر شورای نگهبان در رابطه با این مصوبه چیست، اظهار داشت: این مورد در ایام اخیر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و هنوز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار نگرفته است. ما جهت بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه با عنایت به حجم زیادی که برنامه دارد و بتوانیم در زمان قانونی اعلام نظر نماییم، ۱۵ جلسه غیررسمی برگزار کردیم.
وی در رابطه با نظر احتمالی شورای نگهبان به این مصوبه، بیان نمود: هنوز این مصوبه در شورای نگهبان بررسی نشده و بمحض بررسی اعلام نظر خواهیم کرد. این مصوبه موافقان و مخالفانی دارد و هم اکنون نمی توانم نظر احتمالی شورای نگهبان را هم اعلام کنم.
طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تأیید شد
سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس که در مجلس تصویب شده بود، در شورای نگهبان بررسی گردید و مغایر با قانون اساسی و شرع شناخته نشد.
طحان نظیف اظهار داشت: در این اصلاح به انتهای بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس عبارت ارجاع و پیگیری تقاضاهای مردم به دستگاههای اجرایی و مراجع قانونی و همینطور پیگیری امور حوزه انتخابیه از شمول این حکم مستثنی است. این حکم از زمان تصویب لازم الاجرا است، اضافه می شود.
وی در ادامه، بیان نمود: خارج از کشور بودن همسر یا فرزندان داوطلبان انتخابات مجلس فی نفسه نمی تواند سبب ردصلاحیت شود. قانون نسبت به خود شخص تاکید و تصریحی دارد، اما نسبت به این مورد ورودی نکرده است.
۳۲۸ نفر در آزمون کتبی انتخابات مجلس خبرگان شرکت کردند
طحان نظیف در رابطه با آزمون کتبی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: هفته گذشته آزمون کتبی خبرگان رهبری برگزار شد و از ۳۲۸ نفر که به آزمون کتبی دعوت شده بودند، اکثریت حضور داشتند و فکر می کنم ۶۹ نفر هم غایب بودند.
وی افزود: افرادی که حضور پیدا کردند، از شیعه و سنی بودند و آن هایی که نیاز نداشتند، طبیعتاً حضور پیدا نکردند.
سخنگوی شورای نگهبان بیان نمود: در یک یا دو هفته آینده آن کسانی که در ادوار گذشته در آزمون کتبی قبول شده اند، برای مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد و کسانی که در هفته گذشته در آزمون کتبی حضور داشتند، در فرآیند تصحیح اوراق قرار دارند و تا یک ماه آینده به مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد.
وی در رابطه با برنامه های شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات، اظهار داشت: از آغاز سال جلساتی با دستگاههای مختلف در رابطه با مبحث انتخابات داشتیم. تصور ما اینست که اگر در قالب قانون همگی به وظایف خود عمل نماییم، در افزایش مشارکت هم تأثیرگذار خواهد بود.
طحان نظیف در رابطه با شفافیت مالی فعالیتهای انتخاباتی داوطلبان مجلس، اظهار داشت: شفافیت منابع مالی داوطلبان مجلس برای نخستین بار در این دوره اجرایی می شود. یکی از مؤلفه های اصلی تأیید صلاحیت هم سلامت اقتصادی داوطلبان است، برای مثال آنان نباید جزو بدهکاران کلان بانکی باشند.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جهت اجرای سیاست های کلی انتخابات تصویب گردید و لازم الاجرا است و مزیت هایی در جهت احقاق حق داوطلبان و مردم داشت.
وی افزود: در نظر گرفتن مرحله پیش ثبت نام همچون نکات مثبت این قانون بود و برای مثال اگر مدرک تحصیلی فردی ایراد داشت، در این مرحله مشخص شد. بروزرسانی هایی هم برای تبلیغات انتخابات بر طبق این قانون شده است.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا درخواست هایی از شورای نگهبان ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود داشته است، اظهار داشت: فعلا ثبت نام مجلس خبرگان رهبری شروع شده است و فقهای شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان را بررسی می کنند. از طرفی هنوز شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشده است.
طحان نظیف در رابطه با موضع شورای نگهبان در رابطه با انتخابات، اظهار داشت: شورای نگهبان سفارش پذیر نیست اما امکان دارد فعالان سیاسی به علت رقابت هایی که با یکدیگر دارند، مطالبی را طرح کنند اما انتظار اینست که باعث اختلال در انجام وظایف قانونی دستگاه ها نشوند و اجازه دهند دستگاه ها ازجمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسؤولیتی را که به عهده دارند با دقت، آرامش و برپایه قانون انجام دهند.
شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید نکرد
وی افزود: لایحه پشتیبانی از خانواده از راه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از جانب شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با ایراداتی که پیشتر از جانب بنده عنوان شده بود، مواجه گردید. به صورت تفصیلی و در گزارشی ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه را اعلام خواهم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با مصوبه مجلس در رابطه با کاهش مدت خدمت سربازی، عنوان کرد: هنوز شورای نگهبان مصوبات مجلس در رابطه با برنامه هفتم توسعه را به صورت رسمی دریافت نکرده است و بعد از دریافت برنامه، مبحث را بررسی خواهیم کرد و سوابق مبحث را هم مورد بررسی قرار می دهیم.
وی افزود: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هم از جانب شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با ابهاماتی مواجه گردید و باید از جانب مجلس رفع گردد.
طحان نظیف بیان نمود: طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت ها از دیگر مواردی است که مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت که این طرح با ایراداتی از جانب هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه گردید.
شکایت ۵۲۸۸ نفر از داوطلبان رد صلاحیت شده
طحان نظیف در رابطه با بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیأت های اجرایی، اظهار داشت: قانون جهت بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳ مرحله را پیشبینی کرده است که یک مرحله از آن هیأت های اجرایی هستند که ترکیب آن در قانون آمده است، ۵ نفر از معتمدان مردمی و ۳ نفر از اشخاص حقوقی که باید اظهارنظر کنند و مرحله بعدی هیأت های نظارت استانی هستند.
وی افزود: افرادی که در هیأت های اجرایی ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده باشند، می توانند به هیأت های نظارت اعلام شکایت کنند. محله بعدی بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان است که شورای نگهبان ۳۰ روز برای اظهارنظر فرصت دارد.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: قانون برای اتقان و آسودگی بیشتر برای داوطلبان و مردم این ۳ مرحله را جهت بررسی صلاحیت های داوطلبان در نظر گرفته است، تا اگر داوطلبان نکته ای دارند شنیده شود.
طحان نظیف افزود: در این دوره ۵۲۸۸ نفر از داوطلبان از راه سامانه داوطلب اعتراض خودشان به نظر هیأت های اجرایی را برای هیأت های نظارت استانی ارسال کرده اند و حدود ۱۶۰۰ نفر هم شکایت نکرده اند.
طحان نظیف تصریح کرد: هنوز شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را در مرحله دوم یعنی پس از رفع ایرادات از جانب مجلس دریافت نکرده است. ما در مرحله اول عرضه مصوبات مجلس در رابطه با لایحه عفاف و حجاب ایراداتی را به مصوبات گرفتیم، اما مصوبات اصلاح شده هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده است.
درهای شورای نگهبان به روی همه احزاب، گروه ها و افراد باز است
طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص این که نظر شما در رابطه با نتایج بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از جانب هیأت های اجرایی چیست، اظهار داشت: اطلاعی از ادله، مستندات و مبانی کار هیأت های اجرایی ندارم که توضیح دهم چرا فردی ردصلاحیت یا عدم احراز یا فردی تأیید صلاحیت شده است که در دوره قبل ردصلاحیت شده بود.
طحان نظیف تصریح کرد: امیدواریم مطابق قانون همه امکانات دولتی و عمومی غیر دولتی مانند شهرداری ها به صورت عادلانه در اختیار کاندیداها قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: شورای نگهبان داور است و درهای شورای نگهبان به روی همه احزاب، گروه ها و افراد در قالب قانون باز است.
 

منبع: