سردار سلیمانی: بسیج باید برای رفع نیازهای اساسی ملت ایران نقش آفرینی کند

به گزارش آذر، رییس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: چگونگی فعالیت و حرکت بسیج به نیازهای میهن عزیز ما و نیازهای اساسی ملت بزرگ ایران بازمی گردد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین امشب (شنبه، چهارم آذرماه) در برنامه صف اول شبکه خبر، اظهار داشت: در ابتدا سالروز تشکیل بسیج ملت بزرگ ایران را تبریک می گویم که در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ فرمانی از طرف امام راحل و عظیم الشأن در خصوص تشکیل بسیج صادر شد و ملت بزرگ ایران بسیج را برمبنای همین فرمان تشکیل دادند.
وی اضافه کرد: پیروزی مردم عزیز غزه را هم تبریک عرض می کنم و خدا را شاکر هستیم بابت فضل الهی و پیروزی که عنایت فرمودند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اعلان اینکه بسیج یک مجموعه مردمی است و با حضور مردم تشکیل می شود، اشاره کرد: بخش جوانانه بسیج بسیار برجسته است، نگین انگشتری اجتماعات بسیج جوانان هستند. در حقیقت، بسیج یک تشکیلات مردمی جوان محور است ولی از همه اقشار و اصناف در بسیج حضور دارند.
سردار سلیمانی افزود: چگونگی فعالیت و حرکت بسیج به نیازهای میهن عزیز ما یعنی ایران و نیازهای اساسی ملت بزرگ ایران باز می گردد. بسیج باید درباب هر نیازی که کشور و ملت ما داشته باشد، نقش آفرینی کند. البته این نقش آفرینی باید به اندازه و بموقع باشد.
وی با اشاره به نمونه هایی از نقش آفرینی بسیج در میدان های مختلف، عنوان کرد: اگر بیماری کرونا شیوع پیدا می کند، بسیج باید در مقابل این بیماری نقش آفرینی کند و به میدان بیاید، در این حوزه، نخستین گروه، بسیجی ها هستند که با حضور در میدان، گروههای مردم پایه را شکل می دهند، یعنی همه مردمی که می خواهند با این بیماری مقابله کنند در کسوت بسیجی در میدان حضور پیدا می کنند و با بر عهده گرفتن نقش، قسمتی از آن کار را انجام می دهند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: اگر سیل یا زلزله اتفاق می افتد باز هم اینگونه است افرادی که می خواهند کمک کنند با یک شکل و سازماندهی در حوزه حضور پیدا کنند.
سردار سلیمانی اظهار داشت: نیاز داریم بسیج در حوزه ها و میدان های مختلف نقش آفرینی کند. میدان های فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، تربیت جوانان مؤمنان انقلابی، فعال کردن مساجد، پشتیبانی از برنامه های دانش آموزی، خدمت به دانشجویان، محرومیت زدایی، سازندگی و اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی، علم و فناوری جزو میدان های فعالیت بسیج است.
وی افزود: بسیج در همه زمینه ها فعالیت دارد و در خدمت ملت بزرگ ایران است. البته این فعالیت ها درحال توسعه و بروزرسانی هستند. ایران اسلامی در گام دوم در یک موقعیت بسیار عالی قرار داشته و درحال پیشرفت است.
رئیس سازمان بسیج با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و چشم انداز تعیین شده توسط رهبر انقلاب در خصوص ایران قوی، تاکید کرد: ما به عنوان بسیج همان گونه که ملت ایران تحقق راهبرد ایران قوی را پیگیری می کند، بایستی دنبال تحقق ایران قوی باشیم، بسیج در همه زمینه هایی که می تواند به تحقق ایران قوی منجر شود، نقش آفرینی خواهدنمود و بایستی نقش آفرینی کند.
سردار سلیمانی افزود: آن چه اهمیت دارد، جوهر بسیج است، بسیج یک مجموعه تشکیلاتی است که در وهله اول مردم پایه و مردمی است. این نهاد یک مجموعه نظامی، حکومتی و حاکمیتی نیست، بلکه این مجموعه تحت فرمان امام المسلمین، رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد و با حضور مردم به ویژه جوانان شکل می گیرد. این که اسم این نهاد نیروی مقاومت بسیج یا سازمان بسیج باشد، چندان اهمیتی ندارد و نباید مورد توجه باشد.
وی ضمن تاکید بر رسالت بسیج، عنوان کرد: رسالت بسیج پیش روندگی و پیش برندگی است؛ هم خود این نهاد باید در امتداد تحقق ایران قوی و همه جنبه های مردم سالاری اسلامی به جلو برود و قدرت پیش روندگی داشته باشد و هم مجموعه هایی که انگیزه دارند و هم افزا هستند را با خود به پیش ببرد. بسیج به عنوان مجموعه ای پیش قراول و پرچمدار، پرچم پیشرفت و ترقی را باید در دست داشته باشد.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: بسیج شجره طیبه الهی و فراتر از آن، گفتمان بسیج است که امام عظیم الشأن ما فرمودند، اگر نوای دلنشین تفکر بسیجی بر کشور حکم فرما شد، کشور از گزند دشمنان مصون خواهد ماند. این مطلب مهم در پیام امام خمینی (ره) که در دوم آذر سال ۶۷ که درباب بسیج طلبه و دانشجو صادر شد، مطرح گردیده است.
سردار سلیمانی با اعلان اینکه بسیج یک تفکر و گفتمان است، ولی مجموعه سازمان یافته آن در پایگاه های مقاومت و اقشار نقش پیش قراولی را برای ملت ایران و در خدمت ملت ایران و به عنوان خادم ملت ایران بر عهده دارد، اشاره کرد: بسیج فقط افراد سازماندهی شده نیستند، افراد سازماندهی شده یک بخش از بسیج هستند و افراد غیر سازماندهی شده و غیر ثبت نام شده هم جزو مجموعه بسیج لحاظ می شوند.
وی افزود: نقش آفرینی مردم در دوران کرونا نمونه ای از بسیج ملت ایران است، چونکه همه افراد نقش آفرین، سازماندهی شده نبودند و در حین نقش آفرینی سازماندهی و ثبت نام شده نبودند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: یک تحول در نگاه نسبت به بسیج در چشم انداز مشخص شده است که بسیج هم مجموعه های سازماندهی شده را در نظر می گیرد و هم مجموعه های غیر ثبت نام شده و غیر سازماندهی شده، اما هنگام نقش آفرینی وقتی در راه تحقق اهداف هم جهت و هم راستا می شوند، حرکت آنها نیز بسیجی است و میدان ها، میدان های خدمت، امیدآفرینی و تبیین است.
سردار سلیمانی با اشاره به رویکرد های سه گانه این نهاد در خدمت به ملت ایران، اظهار داشت: اگر بخواهیم سه جهت اصلی را برای بسیج مشخص کنیم؛ جهاد خدمت، جهاد امیدآفرینی و جهاد تبیین هستند. هرکدام از این میدان ها نیز، بخش بزرگی از برنامه ها را شامل می شوند و این رویکردها، مجموعه های وسیعی از برنامه ها را شامل می شوند؛ بطور مثال، در عرصه جهاد خدمت ۲۰ تا ۳۰ موضوع اصلی را شامل می شود.
وی افزود: ساخت مسکن برای محرومین، رساندن آب شُرب بهداشتی به روستاهای گرفتار تنش آبی و یا فاقد شبکه آبرسانی همچون طرح های بسیج در جهاد خدمت است. در این طرح، بسیج حدود ۳۹۰۰ روستا را تقبل کرده که آبرسانی به ۱۴۰۰ روستا طی سال قبل و سال جاری انجام شده است، این کار توسط گروههای جهادی به انجام می رسد اما قراردادهای آن در توافق با وزارت نیرو امضا شده و گروههای جهادی در این کار نقش آفرینی می کنند که ۵۲ هزار گروه جهادی در خدمت این طرح ها هستند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن اشاره به سایر فعالیت ها در عرصه جهاد خدمت، تاکید کرد: ساخت جاده های بین مزارع و جاده های روستایی، ساخت زیرساخت ها برای روستاها به ویژه مناطق کم برخوردار و ساخت مسکن در مناطق حاشیه ای از این جمله هستند. اکنون طرح یک هزار واحدی در چابهار درحال اجراست که ۵۰۰ واحد آن به انتها رسیده و بعد از تکمیل زیرساخت های آن و بقیه واحدها، به بهره برداری خواهد رسید.
سردار سلیمانی افزود: در عرصه ساخت خانه جمعیت مورد هدف ما محرومین هستند. حالا خانه هایی که ما درحال ساخت آنها هستیم برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است. ساخت خانه ها به این شکل است که بسیج در توافق با کمیته امداد یک قیمت تمام شده بسیار نازل را تعیین می کند، چون گروههای جهادی درگیر ساخت آن می شوند و این گروه ها ما به ازایی بابت ساخت منازل دریافت نمی کنند. در این راستا، گروههای تخصصی بسیج مهندسین ما، موضوعات طراحی را بر عهده دارد، یعنی مهندسین عمران و معماری ظرفیتهای خودرا بصورت داوطلبانه در اختیار این طرح قرار می دهند.
وی اظهار داشت: همچنین، بسیج اصناف و سایر ظرفیت ها و برخی اقشار بسیج ما همچون بسیج جامعه پزشکی و سایر اقشار در جذب و جلب کمک های خیرین از کمک های آنها استفاده می نمایند و یا تعدادی از صنایع و کارخانجاتی در قالب مسئولیت های اجتماعی در عرصه تامین مصالح در این طرح مشارکت می کنند؛ در حقیقت، ما بسیج ظرفیت ها را برای ساخت این واحدها محقق می نماییم، البته کمیته امداد امام خمینی نیز مقداری اعتبار اختصاص می دهد.

منبع: