کدخدایی: سیاست های کلی انتخابات زمینه ساز تحقق عدالت انتخاباتی است

به گزارش آذر، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، سیاست های کلی انتخابات را زمینه ساز تحقق عدالت انتخاباتی دانست و اظهار داشت: تحقق این سیاست ها راهکار مشکلات نظام انتخاباتی است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، «عباسعلی کدخدایی» عضو حقوقدان و رییس پژوهشکده شورای نگهبان در «دوره تخصصی مدرسه حقوق انتخابات» با تبیین برخی خاصیت های نظام مردم سالاری دینی و تفاوت آن با سایر نظام های سیاسی، اظهار داشت: انتخابات در سایر نظام های سیاسی راه رسیدن به قدرت است با هر انگیزه ای، اما در جمهوری اسلامی ایران انتخابات وسیله ای است که زمینه ساز حضور در مناصب و مسئولیت ها برای خدمت به مردم است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با اشاره به این که هم امام خمینی (ره) و هم مقام معظم رهبری بر حضور و نقش مردم در اداره کشور تأکیدات مکرر داشته اند و این امر مورد تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم هست و در اصل ششم این قانون به صراحت بر اداره کشور با اتکا به آرای مردم اشاره شده است اضافه کرد: انتخابات یکی از مهم ترین روش های ایفای نقش مردم در اداره کشور است و به این جهت، انتخابات تنها یک امر سیاسی و رقابتی نیست و از پایه های نظام اسلامی است.
کدخدایی سپس الگوی مطلوب نظام انتخاباتی را الگویی دانست که شقوق و شئون مختلف عدالت انتخاباتی را در بالاترین حد خود داشته باشد و اشاره کرد: شرایط انتخاب شوندگان در قوانین انتخاباتی فعلی حداقلی است و منجر به شایسته گزینی که یکی از وجوه عدالت انتخاباتی است نمی شود اما در سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری بر شایسته گزینی تاکید گردیده است و اجرائی شدن این سیاست ها زمینه ساز تحقق عدالت انتخاباتی است، پس برای حل مشکلات نظام انتخاباتی خود، باید به سمت اجرائی شدن سیاسی های کلی انتخابات حرکت نماییم.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در خاتمه احزاب کارآمد را یکی از ابزارهای لازم برای ارتقای نظام انتخاباتی برشمرد و اظهار داشت: اگر احزاب به لحاظ اقتضائات فرهنگی، ساختاری و قانونی در جایگاه صحیح قرار بگیرند، می توانند بخشهایی از وظایف نهادهای ناظر انتخابات را عهده دار شوند.
گفتنی است، دوره تخصصی مدرسه حقوق انتخابات با محوریت موضوعی نظام های انتخاباتی؛ پروسه رسیدگی به احراز صلاحیت ها؛ جرایم انتخاباتی و… اجرا شد.

منبع: