طحان نظیف در نشست خبری: فردا روز نهایی بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس است

به گزارش آذر، سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: فردا روز نهایی بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم در شورای نگهبان است.

به گزارش آذر به نقل از مهر مستقر در نمایشگاه رسانه های ایران، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه طحان نظیف اظهار داشت: مجلس هفته گذشته ایرادات وارده به بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را رفع کرد. مصوبات مجلس پس از اصلاح ایرادات به شورای نگهبان واصل شده است و بمحض بررسی دوباره، نتایج را اعلام خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره ی آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه گانه، اظهار داشت: ما اخیراً طرح شفافیت را پس از اصلاح مجلس شورای اسلامی دریافت کردیم و در نوبت رسیدگی شورای نگهبان است، هنوز بررسی نکرده ایم.
وی بیان کرد: مصوبه ای از مجلس درباره ی لایحه عفاف و حجاب دریافت نکردیم و در صورت دریافت، نتیجه بررسی های شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.
طحان نظیف اشاره کرد: روز سه شنبه وزارت کشور اسامی نامزدهای نهایی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم را اعلام و سپس تبلیغات رسمی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع خواهد شد.
وی درباره ی آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت، اظهار داشت: این طرح پس از اصلاح در مجلس هنوز به شورای نگهبان نرسیده است.
سخنگوی شورای نگهبان اشاره کرد: باتوجه به اصلاح قانون انتخابات مجلس و دو مرحله ای شدن ثبت نام انتخابات مجلس، تعداد افرادی که عدم احراز صلاحیت شدند در این دوره نسبت به ادوار قبلی انتخابات کم شده است. این در حالیست که تعداد داوطلبان در این دوره بالا رفته بود.
طحان نظیف درباره ی تخلفات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم، اظهار داشت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و این نظارت تمام مراحل انتخابات حتی تبلیغات را در برمی گیرد. درحال حاضر گزارشی در خصوص تخلفات انتخاباتی نامزدها به دست ما نرسیده است. امیدواریم در این دوره تخلفات انتخاباتی نداشته باشیم یا بسیار محدود باشد.
طحان نظیف بیان کرد: حدود ۴ هزار نفر در مرحله شورای نگهبان به تعداد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه گردید. حدود ۲۰۰ نفر در مراحل قبل تأیید شده بودند که در مرحله بررسی در شورای نگهبان و برمبنای اسناد و مدارکی که دریافت شد، ردصلاحیت شدند که فردا مهلت نهایی برای رسیدگی به شکایات این افراد است.
وی اشاره کرد: انتخابات مظهر مردم سالاری دینی است. انتخابات در کشور ما همیشه دقیق و جامع برگزار شده و هیچگاه با هدایت کشورهای خارجی یا بنگاه های اقتصادی نبوده و همیشه مردم تصمیم گرفتند که چه افرادی انتخاب شوند.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: با حضور نخبگان و جوانان و افراد با تجربه امیدواریم که مجلس آتی قدم های بلندتری برای رفع مشکلات مردم بردارد.
طحان نظیف اظهار داشت: ۹۵ درصد افرادی که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تأیید نشدند، با استناد به این بود که شرایط و صلاحیت لازم علمی و اجتهاد را دارا نبودند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که چرا تمام رؤسای جمهور ما پس از دوره ریاست جمهوری خود ردصلاحیت می شوند، بیان کرد: خیر. عمومیت ندارد و اینطور نیست که همه رؤسای جمهور قبلی ما برای انتخابات های بعدی ردصلاحیت شده باشند.
وی افزود: ما برای هر انتخاباتی شرایطی داریم. انتخابات مجلس خبرگان، شورای اسلامی و ریاست جمهوری هر کدام شرایطی دارد و بررسی صلاحیت برای هر دوره ای مجزا است. در کشور ما نظارت وجود دارد و هیچکس مصونیت ندارد. اینطور نیست که فردی که یک دفعه تأیید صلاحیت شده باشد، حتما دفعات بعد هم تأیید شود. ما داوطلب انتخابات درجه یک و دو یا آقازاده و روستازاده نداریم و شرایط همه داوطلبان مورد بررسی قرار می گیرد.
طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص این که با توجه به این که شورای نگهبان روز اول اسفند یعنی سه شنبه هفته جاری اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم را اعلام می کند؛ آیا چنانچه بعد از این تاریخ، اسنادی به دست شورای نگهبان برسد ناظر بر عدم صلاحیت یک نامزد، آیا ردصلاحیت این نامزد، اعمال می شود یا این که کار به موعد بررسی اعتبارنامه وی در مجلس در صورت رأی آوری اش کشیده می شود، اظهار داشت: فردا اسامی نهایی را اعلام خواهیم کرد، اما اگر اشتباهی در بررسی صلاحیت ها انجام شده باشد یا اتفاق جدیدی افتاده باشد، حتما اعمال خواهد شد.

طحان نظیف اشاره کرد: هر انتخاباتی شرایط خودش را دارد، اما بارها عرض کرده ایم که در هر دوره ای صلاحیت افراد را مجدداً بررسی می نماییم و بررسی صلاحیت برای همان دوره است.

وی بیان کرد: ما در شورای نگهبان داوطلب ریز یا درشت، داوطلب درجه ۱ یا داوطلب درجه ۲، داوطلب عادی یا ویژه و داوطلب آقازاده یا روستازاده نداریم بلکه همه داوطلبان انتخابات هستند و در مقابل قانون یکسان هستند و بررسی صلاحیت شان به انجام می رسد. شورای نگهبان چک سفید امضا به کسی نمی دهد.

وی اظهار داشت: ممکنست افرادی سوابق و کارنامه ای داشته باشند، اما شرایط قانونی را از دست داده باشند.

طحان نظیف اظهار داشت: حدود ۶ برابر کرسی های فعلی مجلس شورای اسلامی، کاندیدای خانم داریم که بانوان می توانند با مشارکت، تعداد بیشتری از افراد را به مجلس بفرستند که بتواند آنها را نمایندگی کنند.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی برای ۱۰ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی ۷۵۰ نفر، در استان البرز برای ۳ کرسی ۴۶۵ نفر، در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر، در استان سیستان وبلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر و در استان مازندران برای ۱۲ کرسی ۴۶۲ نفر تأیید صلاحیت شده اند که بقیه استانها هم به همین نحو است.

سخنگوی شورای نگهبان اشاره کرد: فضا برای مشارکت همه جریانات سیاسی و همه افراد برقرار است که ان شاءالله انتخاباتی پرشور و رقابتی را شاهد باشیم.

منبع: