آملی لاریجانی: افزایش نامتوازن و غیر منطقی مناطق آزاد به مصلحت نیست

به گزارش آذر رئیس مجمع تشخیص مصلحت اظهار داشت: افزایش نامتوازن و غیر منطقی مناطق آزاد و ویژه اصلاً به مصلحت کشور نیست و صدمه هایی را به همراه دارد.

به گزارش آذر به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار استاندار کرمانشاه با تکیه بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به مناطق محروم و کوشش برای رفع مشکلات آنان، اظهار داشت: در خیلی از مناطق مرزی و مناطق محروم کشور ظرفیت ها و زمینه های بالقوه بالایی چه به لحاظ نیروی انسانی مستعد و مفید و چه به لحاظ منابع طبیعی و برخی زیر ساخت های توسعه وجود دارد که باید با توجه جدی به آنها، نسبت به رفع مشکلات آنان اقدام نمود.
وی ایجاد مناطق آزاد و ویژه را یکی از طریق های دستیابی به رونق اقتصادی و معیشتی در مناطق مختلف کشور دانست و تصریح کرد: البته مناطق آزاد باید بر اساس توسعه صادرات و توجه به تولید با هدف صادرات فعالیت کنند که متأسفانه بعضی از این مناطق از این وظیفه ذاتی و قانونی خود فاصله گرفته اند و بیشتر ظرفیت آنها در مقوله واردات به کار گرفته می شود که تبدیل به معضلی برای کشور شده، و بر خلاف سیاست های کلی نظام است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: افزایش نامتوازن و غیر منطقی مناطق آزاد و ویژه هم اصلاً به مصلحت کشور نیست و صدمه هایی را به همراه دارد که باید در ایجاد مناطق جدید آزاد و ویژه به این صدمه ها توجه کرد.
آملی لاریجانی، تغییر رویکرد بعضی از این مناطق از صادرات به واردات و تغییر کاربری اراضی واقع در این مناطق را دو معضل جدی پیش روی مناطق آزاد و ویژه بر شمرد.
وی استان کرمانشاه را یکی از استان های مستعد و دارای زمینه های مناسب توسعه و پیشرفت دانست و تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب وظایف قانونی خود، از هیچ کمک و مساعدتی در راه رفع مشکلات معیشتی و بهبود وضعیت اقتصادی استان دریغ نخواهد کرد.
در این دیدار هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با عرضه گزارشی از شرایط اقتصادی و اجتماعی استان و تاکید بر اینکه سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این استان و برای مردم مقاوم و صبور آن ضروریست اظهار داشت: زیر ساخت های لازم برای توسعه استان کرمانشاه و ایجاد منطقه آزاد در این استان وجود دارد و امکان افزایش صادرات با عنایت به زیر ساخت های موجود همچون ظرفیت های استان است.

منبع: