بورل: پیش رفت خوبی در مذاکرات برجام حاصل شده است

آذر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری ضمن خبر دادن از گفت و گو پیرامون برجام با وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار نمود که مذاکرات احیای برجام در وین پیش رفت خوبی داشته است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش نوشت: با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره برجام گفت و گو کردم. تیم های [مذاکره کننده] مستقر در وین، پیشرفت خوبی در هفته های اخیر داشته اند. همه طرف ها حالا باید تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کنند تا بتوانیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم و به اجرائی شدن کامل [توافق هسته ای] بازگردیم. برای آژانس بین المللی انرژی اتمی مهمست که کارهای راستی آزمایی اش را ادامه دهد.
اظهارات بورل در پی این مطرح می شود که در هفته های اخیر، مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در امتداد احیای توافق هسته ای بوسیله بازگشت دو جانبه تهران – واشنگتن به توافق هسته ای در وین برقرار بوده است و در دور اخیر خوش بینی هایی باتوجه به موفق بودن مذاکرات و حل شدن بخش عمده مسائل اختلافی به میان آمده است.
در این مذاکرات روند لغو تحریم ها مقابل ایران از طرف آمریکا و اقدامات ایران برای بازگردانی اقدامات جبرانی هسته ای به حالت اولیه، مورد بررسی قرار می گیرد.
دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شده و تحریم های مختلفی را افزون بر بازگردانی تحریم های پیشین مقابل ایران اعمال کرد.
ایران خواهان لغو تمامی این تحریم ها و راستی آزمایی آن برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای می باشد که در واکنش به خروج آمریکا از توافق و متحمل شدن تحریم ها آنها را طی یک سال و نیم گذشته کاهش داده بود.

منبع: