واکنش تهران به بیانیه اخیر وزاری خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان

به گزارش آذر سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ساخت صفحه سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد صرفاً برای اهداف صلح آمیز و به منظور استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران می باشد و مطابق با رویه ها، این مورد را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده در واکنش به بیانیه وزاری خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در اظهار نگرانی نسبت به تصمیم ایران برای تولید سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اظهار نمود: تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ساخت صفحه سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد صرفاً برای اهداف صلح آمیز و به منظور استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران می باشد و مطابق با رویه ها، این مورد را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: برخلاف ادعای این کشورها، این محصول دارای مصارف صلح آمیز، دارویی و بشردوستانه می باشد و تولید آن هیچ مغایرتی با تعهدات عدم اشاعه ای و پادمانی ایران ندارد.
خطیب زاده در ادامه تصریح کرد: در حالی این کشورها اقدامات ایران را ناقض تعهدات برجامی می دانند، که خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، هیچ گاه از مرحله حرف فراتر نرفته اند و در همراهی با فشارهای ظالمانه آمریکا، تحریم های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا را اجرا می کنند.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: بارها تاکید کرده ایم که ایران آمادگی دارد بمحض لغو تحریم های ظالمانه، اقدامات جبرانی خویش را متوقف و به صورت کامل اجرای تعهدات برجامی خویش را از سر بگیرد و هیچ کس نباید از ایران انتظار داشته باشد در حالیکه زیر فشار سهمگین تحریم های یکجانبه است، به صورت یکجانبه تعهدات برجامی خویش را رعایت کند.
خطیب زاده با بیان این که دسترسی فراپادمانی و اقدامات شفافیت ساز داوطلبانه از جانب ایران همچون اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مطابق با بندهای مندرج در برجام صورت خواهد گرفت و نگرانی مطرح شده دراین خصوص بی مورد می باشد، افزود: مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص غیرقابل قبول بوده و آمریکا در حالی از اقدامات ایران اظهار نگرانی می کند که وضعیت فعلی حاکم بر برجام ناشی از اقدامات و نگاههای غیرقانونی و یکجانبه خود این کشور است و این کشور در دوره بایدن هم به اجرای سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ ضد مردم ایران ادامه داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در انتها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از آمادگی جهت از سرگیری اجرای تعهدات برجامی خود در صورت لغو تحریم های آمریکا سخن گفته و در طول مذاکرات وین هم به روشنی این نکات را به طرف های مقابل منتقل کرده است.

منبع: