سفیر جمهوری آذربایجان در ایران خبرداد افزایش ۲ تا ۳ برابری تجارت بین ایران و جمهوری آذربایجان

به گزارش آذر آذربایجان غربی سفیر جمهوری آذربایجان در ایران ضمن اشاره به تنظیم توافقی برای توسعه تجارت بین کشورش و جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ۵۲ کالای تولیدی و صادره از ۲ طرف در چارچوب این توافق مشمول تعرفه و تجارت ترجیحی خواهد شد.
علی علیزاده امروز اول اسفند در دیدار با محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در ارومیه، اضافه کرد: امیدواریم این توافق بین ۲ طرف در آینده نزدیک، سبب بهبود تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان شود.
وی ضمن اشاره به سابقه طولانی همکاری اقتصادی ۲ طرف بر پایه اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی بین ایران و جمهوری آذربایجان، افزود: روسای جمهور ایران و آذربایجان هم بر ارتقای همکاری تاکید دارند و همین مساله به خوبی زمینه را برای توسعه روابط هموار می کند.
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران از افزایش ۳۰ درصدی تجارت بین ۲ کشور پارسال میلادی اطلاع داد و بیان نمود: در نظر داریم بر پایه توافق جدید، این میزان تجارت ۲ تا ۳ برابر شود که در این صورت، به اهداف خود خواهیم رسید.
علیزاده بازسازی مناطق آزاد شده در منطقه قره باغ را زمینه ای برای توسعه همکاری ها با ایران بخصوص آذربایجان غربی عنوان نمود و افزود: جمهوری آذربایجان در صدد است تا از ظرفیت سرمایه گذاران کشورهای مختلف برای اجرای طرح های متعدد استفاده نماید که در اینباره هم با همه توان میزبان سرمایه گذاران ایرانی بخصوص از آذربایجان غربی خواهیم بود.
وی اظهار داشت: در روز ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) سال جاری اجلاسی در کشور آذربایجان با هدف جذب سرمایه گذاران برگزار می شود که امیدواریم سرمایه گذاران آذربایجان غربی هم در آن حضور یابند.
به گزارش آذر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، وی، جمهوری آذربایجان را یکی از مقاصد محصولات کشاورزی آذربایجان غربی دانست و اضافه کرد: علاوه بر آن، اقلام صادراتی به روسیه از خاک جمهوری آذربایجان می گذرد که در صدد هستیم تا این ترانزیت را تسهیل نماییم.
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران از کمک این کشور به ترانزیت کالاها به سمت ترکیه از خاک نخجوان تصریح کرد و افزود: ترددهای مسافری هوایی در ایام آتی با لغو محدودیت های کرونایی در این کشور شروع می شود که در صدد هستیم تا تردد زمینی را هم در آینده از سر بگیریم.
علیزاده بیان نمود: در مورد نخجوان هم از ابتدا مشکلی برای تردد با ایران وجود نداشته و با وجود شیوع ویروس کرونا، عبور و مرور برقرار بوده است.
وی ادامه داد: هر فردی که بخواهد از نخجوان به سمت جمهوری آذربایجان برود هم با تسهیلات ویزایی در فرودگاه نخجوان، این امکان برای وی فراهم می شود.

منبع: