هفته فرهنگی بر آستان آفتاب در صد و بیستمین سالگرد

آذر: به گزارش آذر، صد و بیستمین سالگرد تولد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بیت امام و دست اندرکاران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) را بر آن داشت تا در پنجمین دهه عمر انقلاب اسلامی با تدارک هفته فرهنگی بر آستان آفتاب یاد و اندیشه ایشان را گرامی بدارند.

به گزارش آذر به نقل از ایسنا، هفته فرهنگی بر آستان آفتاب که همزمان با ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) از روز جمعه ۲۳ دیماه ۱۴۰۱ آغاز شد، برنامه های متنوعی را برای گرامیداشت صد و بیستمین سالروز تولد بنیاگذار جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده است که این برنامه ها تا سی ام دیماه در شهر خمین، خانه پدری و محل ولادت ایشان ادامه خواهد داشت.

محل تولد آیت الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی در خمین هم همانند بقیه شهرها و روستاهای ایران این روزها شاهد برودت شدید هواست اما بر عکس تهران و سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ که درگیر وارونگی هوا هستند، هوایی پاک و تمیز دارد.

شهر خمین این روزها به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و سایر دستگاههای مسئول خویش را مهیای هفته فرهنگی بر آستان آفتاب کرده است.

تولد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در شهر خمین و نقش تاریخ ساز ایشان در سرنگون کردن رژیم پهلوی تاثیری بی بدیلی در قرن بیستم داشت.

حضرت امام اول مهر ۱۲۸۱ مصادف با بیستم جمادی الثانی ۱۳۲۰ همزمان با ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) پا به عرصه گیتی گذاشت. به همین مناسبت بیت امام امت با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام و سایر دستگاههای مسئول برای بزرگداشت نام و یاد و اندیشه ایشان در چارچوب هفته فرهنگی بر آستان آفتاب، برنامه های متنوعی تدارک دیده است. از حضور و سخنرانی مقامات کشوری و استانی تا میزبانی هنرمندان و فرهیختگان داخلی و مهمانان خارجی.

طی هفته جاری هر روز سه اکران مجانی فیلمهای روز کشور در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی یادگار امام به همراه فیلم «فرزند صبح» با تدوین جدید برای علاقمندان پخش می شود. فیلمهای «پیرو»، «پسران دریا»، «گل به خودی»، «والدین امانتی»، «پسر دلفینی»، «لوپتو» از سینمای کودکان در نوبت بامداد و فیلمهای «موقعیت مهدی»، «هناس»، «رویای سهراب»، «مرد بازنده»، «بدون قرار قبلی» و «روز صفر» در نوبت عصر اکران می شود.

برنامه های هفته فرهنگی بر آستان آفتاب به این شرح است:

امروز شنبه با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان امور سینمایی اکران فیلم های فوق در سالن آمفی تئاتر بیت امام صورت می گیرد همینطور اکران فیلم فرزند بامداد با تدوین جدید بهروز افخمی کارگردان این فیلم صورت خواهد گرفت.

روز یکشنبه دو همایش مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در اندیشه امام خمینی(ره) و بازخوانی نقش زن در اندیشه امام خمینی(ره) با حضور تعدادی از کارشناسان و اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می گردد.

روز دوشنبه آیین پاسداشت فرهنگ، هنر به همراه تجلیل از مفاخر خمین، در روز سه شنبه همایش ائمه جمعه استان مرکزی با حضور رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و نشست تخصصی عدالت تربیتی در اندیشه امام خمینی (ره) با حضور وزیر آموزش وپرورش برگزار می گردد.

روز چهارشنبه کارگاه ادبی با حضور تعدادی از شاعران مطرح کشور و نشست شب شعر بر آستان آفتاب برگزار می گردد.

روز پنجشنبه آیین تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران خمین برگزار و از برخی از خانواده شهدا و ایثارگران خمینی تجلیل می شود.

اختتامیه هفته فرهنگی بر آستان آفتاب هم روز جمعه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردد.

علاوه بر برنامه های رسمی در این هفته ۴۰ نفر از پزشکان و چشم پزشکان و دکترهای داروساز کشور با حضور در شهر خمین به عرضه خدمات مجانی پزشکی و دارویی به شهروندان خمینی می پردازند.

همچنین کارشناسان سازمان بهزیستی، کارشناسان حقوقی و مذهبی کشور هم به عرضه خدمات مشاوره ای و ازدواج و حقوقی و فرهنگی و مذهبی مجانی خواهند پرداخت.

توزیع بسته های معیشتی توسط ستاد اجرایی فرمان امام بین نیازمندان و عرضه بسته های فرهنگی و لوازم التحریر به دانش آموزان بی بضاعت بخش دیگری از این برنامه هاست.

در این هفته ستاد دیه با همکاری خیرین کشور برخی از زندانیان مالی و غیرعمد را آزاد خواهند کرد.

همچنین طی برگزاری جشن بر آستان آفتاب نمایشگاه های جشنواره محصولات غذایی، غذای محلی و آیینی خمین، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه فرهنگی، تاریخی و میراثی خمین، نمایشگاه عرضه پوشاک اسلامی، نمایشگاه نقاشی و آثار هنری در رابطه با امام خمینی(ره)، نمایشگاه آثار ماندگار امام شامل دکورسازی جماران و چیدمان آثار یادگار امام(ره)، نمایشگاه کتاب و منشورات، نمایشگاه اسناد و آرشیو، نمایشگاه نامه های مردمی، کارگاه ویژه کودک و نوجوان، کارگاه طراحی هنری، کارگاه خطاطی، کارگاه عکاسی و کارگاه فیلمسازی برگزار می گردد.

منبع: