کربی: برجام به سبب کمک مستقیم ایران به جنگ روسیه در اوکراین در دستور کار نیست

آذر: یکی از مقامات ارشد کاخ سفید با تکرار ادعای کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین، وقفه در روند احیای توافق هسته ای را با این ادعا مرتبط دانست.
به گزارش آذر به نقل از شبکه فرانس ۲۴، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در قسمتی از گفت و گو با این شبکه، ادعای واشنگتن در خصوص حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرده و اظهار داشت: ایران با عرضه صدها پهپاد دارای قابلیت های مهلک به آن ها(روسیه)، بطور مستقیم و قابل اثباتی به روسیه در این جنگ کمک می نماید.
کربی با استناد به این ادعا اظهار داشت که آمریکا ایران را «پاسخگو خواهدنمود.»
باتوجه به وقفه چند ماهه در روند احیای توافق هسته ای بوسیله مذاکرات وین، کربی اضافه کرد: بنابراین، موضوع توافق هسته ای (برجام) ایران هم اکنون در دستور کار قرار ندارد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، اظهارات کربی در پی این مطرح می شود که اوکراین و دیگر متحدان غربی آن مدعی هستند که ایران با عرضه پهپادها به روسیه، از جنگ آن مقابل اوکراین حمایت می کند.
این ادعا از طرف ایران و مقامات روسیه رد شده است و آنرا بی ارتباط با همکاریهای نظامی دوجانبه خود دانسته اند. مقامات روسیه نیز تاکید کرده اند که این کشور از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می نماید.
در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یکی از نشست های خبری خود، با تکذیب ادعاهای مطرح شده درباره ی ارسال تجهیزات همچون پهپاد از طرف ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین اشاره کرد: مسیر روابط کشورها با یکدیگر یک مسیر دو جانبه است که مبتنی بر منافع و احترام دو جانبه تعریف می شود.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با کمک های آمریکا و غرب به اوکراین در رابطه با بحران رخ داده بین این کشور و روسیه و از جانب دیگر ادعاهای مطرح شده در مورد کمک نظامی ایران به روسیه در این جنگ، اظهار داشت: این نشان دهنده نفاق و سیاست دوگانه در مورد تحولات بین المللی همچون بحران اوکراین است.
او افزود: اعداد و ارقامی که از میزان کمک های نظامی آمریکا به اوکراین در این جنگ انتشار یافته و علاوه بر آن فروش اقلام نظامی آمریکا به اروپا جهت کمک اروپا به اوکراین در این جنگ اعداد و ارقام سنگینی است و اگر این ارقام و اعداد مصروف صلح سازی در اوکراین می شد ما شاهد این همه خسارت در اوکراین نبودیم و نیازی نبود که اوکراین بجای نگاه کردن به ریشه این بحران اتهامات نادرست و اشتباهی را متوجه ایران کند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران اشاره کرد: همانطور که بارها گفته ایم، سیاست ما عدم پشتیبانی از جنگ و عدم پشتیبانی از هیچ کدام از طرفین این جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران و اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی، منافع خود و ملت خودرا قربانی سیاست های توسعه طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.

منبع: