یک کارشناس مسائل بین الملل: رابطه با عربستان کلید حل خیلی از مسائل سیاست خارجی است

به گزارش آذر، یک کارشناس مسائل بین الملل با اعلان اینکه بهبود روابط با همسایگان و همچون با عربستان، کلید حل خیلی از مسائل سیاست خارجی است، اظهار داشت: روابط حسنه با همسایگان بااینکه ارتباط مستقیمی با موضوع برجام ندارد، اما زمینه مناسب تری را برای احیا و ارتقاء آن فراهم می آورد.
رضا ذبیحی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط اظهار داشت: همانطور که از سالها قبل بر آن تاکید داشتیم یکی از اولویت های اساسی در روابط خارجی بهبود و ارتقاء روابط با همسایگان و خصوصاً کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است که بتازگی شاهد قدمهای مثبتی دراین زمینه هستیم.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه افزود: عربستان در کنار ترکیه و عراق، کلیدی ترین کشوری است که در همجواری با ایران قرار دارد و پس داشتن روابط خوب و مسالمت آمیز با این کشور می تواند منشاء اثرات مثبتی در روابط ایران با سایر کشورهای منطقه نیز شود.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: بدین سبب مشاهده می نماییم که پس از بهبود روابط ایران با عربستان، زمزمه هایی از بهبود روابط ایران با بحرین، امارات و حتی مالدیو مطرح می شود.
ذبیحی اضافه کرد: همچنان که پیش تر پیشنهاد کرده بودیم ایران به درخواست چین برای میانجیگیری در روابط با عربستان پاسخ سنجیده ای داد و توانست از تهدید به وجود آمده در روابط خود با چین استفاده درستی کرده و آنرا تبدیل به فرصت برای بهبود روابط با عربستان کند.
این استاد دانشگاه اشاره کرد: البته باید توجه داشت که توافقات حاصله بااینکه بسیاری مهم و اساسی هستند، اما اینها شروع کار هست و لازم است بمنظور از میان رفتن سوء تفاهمات پیشین کوشش های مستمر و زیادی صورت گیرد.
این پژوهشگر روابط بین الملل افزود: بدین سبب نباید تصور کرد که موضوع بهبود روابط بطور کامل انجام شده است و تازه این ابتدای راهی است که باید طی شود.
ذبیحی اشاره کرد: هر چه روابط ایران و عربستان بیشتر ارتقا یابد از یکسو به نفع منافع ملی هر دو کشور است و از طرف دیگر موجب افزایش امنیت منطقه ای می شود و همین مورد ثبات و پیشرفت بیشتر را برای کشورهای منطقه به ارمغان خواهد آورد.
این کارشناس روابط بین الملل اشاره کرد: قطعا تمام مشکلات و مسائل سیاست خارجی ما در رابطه با نوع روابطمان با همسایگان نیست، اما در هر صورت این مساله یکی از حیاتی ترین و اساسی ترین موضوعات در این حوزه است؛ بطوریکه می توان گفت بهبود روابط با همسایگانی نظیر عربستان کلید حل خیلی از مسائل سیاست خارجی محسوب می گردد.
این استاد روابط بین الملل اضافه کرد: مطالبی نظیر برجام بیشتر به کشورهای فرامنطقه ای و تصمیمات آژانس مرتبط می باشد، اما در عمل می توانیم مشاهده نماییم که بهبود روابط با همسایگان بر این مسائل نیز اثرگذار هستند و اثراتشان هم بسیار پر رنگ می باشد.
ذبیحی در آخر اشاره کرد: حتی در صورت احیای برجام، بقای آن و کیفیت انجام آن به چگونگی روابط ایران با همسایگان مرتبط خواهد بود.