رئیسی: کار را به لبخند چند کشور گره نزدیم

به گزارش آذر، رییس جمهور اظهار داشت: با همه کشورهای دنیا بصورت متوازن تعامل داریم و کار را به لبخند چند کشور گره نزدیم و کسانی که می خواهند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند زمینه آن کاملاً برقرار است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور بامداد امروز (هفتم فروردین) در همایش مدیران سراسر کشور که در سالن اجلاس سران در تهران انجام شد اظهار داشت: در این کره خاکی همه مدعی خدمت هستند و در دنیای امروز قدرت های بزرگ هم می خواهند خدمت کنند اما نگاهشان نگاه مادی و انسان مدارانه است و قدرت های بزرگ رسماً اعلام می کنند هر جا نفعمان باشد برای خدمت حضور پیدا می نماییم.
وی اضافه کرد: باید سال نو روحیه جدید و نگاه تحولی داشته باشیم. برخی دیگر از باب دلسوزی و نوع دوستی خدمت می کنند. یکی از زمینه های قرب الی الله خدمت به مردم است. نوع دیگری از خدمت، خدمت برای خداست. راه جلب رضایت خدا، خدمت به مردم و گره گشایی از کار مردم است.
یکی از زمینه ها و مسیرهای مهم برای قرب الی الله خدمت است
رئیس جمهور اظهار داشت: در بهار قرآن و بهار رمضان، انسان باید خودرا در معرض قرار دهد و تا نسیم رحمت به دل بوزد و دل الهی و ربانی شود. یکی از زمینه ها و مسیرهای مهم برای قرب الی الله خدمت است. خدمت هم نگاه مادی دارد و هم نگاه انسان مدارانه و هم نگاه الهی دارد. سه نگاه به خدمت وجود دارد. نگاه اول نگاه مادی گرایانه است و در این کره خاکی با هشت میلیارد انسانی که به نام انسان نفس می کشند همه مدعی خدمت به انسان هستند. هیچ کسی نیست که بگوید ما نمی خواهیم به انسان خدمت نماییم اما خدمت از چه دری و از چه انگیزه ای. خدمت با نگاه مادی خدمت منفعت گرا یا منفعت محور است. اساس نفع است و ببینیم در کجا نفع است آنجا خدمت اتفاق بیفتد. این یک نگاه است، نگاهی منفعت محور و منفعت گرا.
وی در ادامه اشاره کرد: در دنیا امروز قدرت های بزرگ نمی گویند ما در آفریقا می خواهیم غارت نماییم بلکه می گویند می خواهیم خدمت نماییم اما نگاهشان نگاه مادی است و رسماً اعلام می کنند هر جایی که نفعمان باشد آنجا حضور پیدا می نماییم.
رئیسی اظهار داشت: برخی دیگر از باب دلسوزی و نوع دوستی خدمت می کنند. یکی از زمینه های قرب الی الله خدمت به مردم است. نوع دیگری از خدمت، خدمت برای خداست. راه جلب رضایت خدا، خدمت به مردم و گره گشایی از کار مردم است.
راه جلب رضایت خدا، خدمت به مردم و گره گشایی از کار مردم است
رئیس جمهور اشاره کرد: نگاهمان باید نگاه مردم داری و انقلابی باشد و نگاه ما به انجام کارها باید نگاه «ما می توانیم» باشد. ما با همه کشورها در دنیا تعامل داریم. با همه کشورهای دنیا بصورت متوازن تعامل داریم و کار را به لبخند چند کشور گره نزدیم و کسانی که می خواهند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند زمینه آن کاملاً برقرار است.
وی اضافه کرد: ارتباطات از ابتدا بر همین روال دنبال شده است. دولت امسال مهم ترین وظایف را بر عهده دارد. دولت وظایف سنگینی دارد که باید با مسئولیت پذیری آنان را انجام دهد. فرافکنی با آنکه یک بخش بگوید من کار خودرا انجام داده ام و بخش دیگر کار را پیش نبرده است قابل قبول نیست. گاهی در دولت به دوستان مطرح می کنم چه کاری است که مسئولیت حل آن از میزی که دور آن نشسته ایم بیرون است. وزارتخانه ها باید بنشینند و با هماهنگی کار را پیش ببرند. باید با همکاری مجموعه کشور را اداره نماییم. اداره کشور نیازمند ارتباط وسیعی بین بخش اجرائی، قضائی و نیروهای مسلح و همه نهادهای انقلاب است.
رئیسی اظهار داشت: ما برای مسائل مختلف در کشور باید تلاش نماییم. مسئله فرهنگی بسیار اهمیت دارد. حفظ هویت اسلامی و هویت ملی ما بسیار اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: همه دانشمندان و چهره های فرهنگی باید برای حفظ جایگاه علمی، فرهنگی و تمدنی ایرانی اسلامی باید توجه نمایند. این یک قسمتی از کار است که وظیفه همگان است هیچ وقت کوتاهی نکند. اما امروز مسئله مهم در کنار همه توجهاتی که باید در مسائل فرهنگی شود موضوع اقتصاد و دغدغه های اقتصادیست. رییس جمهور اظهار داشت: امروز با اقدامات و امکانات زمینه برقرار است که اقشاری از مردم از نگرانی نجات پیدا کنند و شغل متناسبی برای فرزندان آنها برقرار شود. امروز مادری رنج می برد که بچه های تحصیل کرده اش کنار سفره نشسته اند. در حرم امام رضا خادم بودم مادری به من می گفت ما چند نفر هستیم شما برای یک نفر از فرزندان من شغل ایجاد کنید ما اهتمام می نماییم با درآمدی که همان یک نفر دارد زندگی کنند. وی ادامه داد: با یک حرکت و اقدام مانند ایجاد شغل یک خانواده شادکام می شود. متصدیان و کارکنان، کار مردم را به تأخیر نیندازند. رئیسی اشاره کرد: چرا این کار برای چند ماه و روزها به تأخیر افتاد. می توانست در زمان خودش صورت گیرد و خانواده های زیادی را از نگرانی بیرون بیاورد، تولید را رونق بدهد، در تولید از مانعی پیشگیری کند، یک کارآفرین یا سرمایه گذار را امیدوار به سرمایه گذاری کند. ایشان سپس اضافه کرد: صمیمانه نسبت به تلاش هایی که سال قبل انجام شده باید تقدیر کنم. سال نو، روحیه جدید و نگاه تحولی. محور بحث مقام معظم رهبری در مشهد مقدس مسئله تحول بود. رییس جمهور اظهار داشت: اول تحول در درون است. از خداوند بخواهیم این تحول را در ما بوجود آورد. نگاه ما نگاه مردم داری باشد، نگاه ما نگاه انقلابی و جهادی باشد، نگاهمان به انجام کارها نگاه ما می توانیم باشد. نمی گردد، بودجه و اعتبار نیست، مگر شده، اگر می شد تا حالا انجام می دادند، این ها نگاه های یأس آور است، هم یاس در عامل و هم در مردم به وجود می آورد. وی ادامه داد: نگاه تحولی خواستن، دانستن، توانستن ایجاب می کند، یعنی معلوم شود که هم در آن دانش وجود دارد هم می خواهیم و هم می توانیم انجام دهیم. می خواهیم، می دانیم، می توانیم امیدبخش است هم برای عمل کننده و اجراکننده و هم بر کسانی که با وی در ارتباط هستند. جلوی اضافه برداشت این چند بانک بطور قاطع گرفته شود رییس جمهور با اشاره به معضل اضافه برداشت برخی بانکها از بانک مرکزی و آثار تورمی شدید آن، اشاره کرد: این مساله باید حل شود و جلوی اضافه برداشت این چند بانک بطور قاطع گرفته شود. رئیسی در ادامه با اشاره به سیاست های جدید ارزی کشور و بانک مرکزی و ضرورت اجرای این سیاست ها از طرف همه شرکت های صادراتی، اشاره کرد: اگر شرکتی ارز صادراتی خودرا مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیأت مدیره آن شرکت باید عزل شوند.
رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی شعار سال برجسته می شود باید توجه همه مدیران، دانش پژوهان و دانشمندان نسبت به این نقطه معطوف شود.
رئیسی با اشاره به شعار سال اظهار داشت: موضوع اقتصاد که رهبر انقلاب تبیین فرمودند باید مورد توجه تمام مدیران کشور باشد. پیش از این هم موضوع تورم در دستور کار بود اما وقتی این مساله برجسته می شود باید تمام مدیران کشور به بحث تورم توجه نمایند. باید بطور مداوم به مردم گزارش داد و کمبودها برای مردم تبیین شود. ما باید در عمل به مردم نشان دهیم که نسبت به تعهداتمان پایبندیم.
کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی در ابتدای تحویل دولت
وی اضافه کرد: در نخستین ساعتی که من در جلسه تنفیذ حکم ریاست جمهوری نیز عرض کردم در دولت مشکلات جدی وجود دارد که اول کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی بود و دوم مسئله کرونا و مشکلاتی بود که مردم داشتند و همین طور مسئله تورم سایر مسائل مختلفی در زمینه اجتماعی و اقتصادی کشور بود که درگیر با آن بود.
رئیسی اشاره کرد: اگر نقدینگی کنترل نشود و نقدینگی به وجود آمده به سمت تولید و کار مولد هدایت نشود، کاری خطرناکست که به هر جا بخورد مانند سیل بنیان کن خواهد بود.
وی اضافه کرد: باید برای هدایت نقدینگی به طرف تولید و کار مولد برنامه ریزی کرد و کارهای غیرمولد را پرهزینه کرد.
رئیس جمهور اظهار داشت: تامین مالی را به سمت مردم و بازار ببریم. اگر مردم و بازار تبدیل به منبع تولید شوند بسیار اهمیت دارد.
در گزینش افراد به صلاحیت های واقعی توجه شود ایشان سپس اشاره کرد: در گزینش افراد و انتخاب همکاران به صلاحیت های واقعی توجه گردد و در استانها بومی گزینی را رواج دهید. نیاز نیست در بعضی استانها مدیرانی از تهران انتخاب شوند و باید از همان مدیران استانی استفاده گردد. برخی شرکتها در تهران دفتر و کارمند دارند در صورتیکه نیاز به این کار نیست و این مساله هزینه های زیادی را برای آن شرکتها رقم می زند. رئیسی اظهار داشت: خواهش می کنم وزرا توجهی به دفاتر شرکت هایی که در تهران فعال می باشند کنند و میزان هزینه و بازدهی این شرکتها را محاسبه کنند. ما باید کار جهادی انجام دهیم و این مهم با اراده تصمیم و هدف میسر می شود. در حرکت جهادی باید دشمن را پیش روی خود ببینیم برای اینکه دشمن نمی خواهد پیشرفت نماییم. ما امروز به گستردگی همه داشته هایمان از طرف دشمن تهدید می شویم و انتظار از دولت انقلابی این است که با حرکت های جهادی سریع مشکلات را حل کند و انتظار مردم از دولت ایجاب می کند که یک کار متفاوتی صورت گیرد. نقدپذیری از خاصیت های دولت است رییس جمهور اشاره کرد: نقد و نقدپذیری از خاصیت های دولت می باشد و نقد حتما به اصلاح امور کمک می نماید. نقد منصفانه و مصلحانه حتما به دستگاهها کمک می نماید و گوش دولت و دولتی ها باید نسبت به نقدها کامل شنوا باشد، باید قدردانی کنند از کسانی که اشکالی می گیرند و راهکاری هم ارائه می دهند. پس ارتباط نخبگانی ارتباط بسیار درستی است که باید همیشه همکاران ما از این قضیه استقبال کنند. رییس جمهور افزود: باید کوشش کرد که دولت کم هزینه باشد. دولت اگر پرخرج باشد سبب تورم می شود. دولت کم هزینه پسندیده است. من از دوستان مجلس خواسته ام که تلاش کنند هزینه ای بر دولت بار نکنند. بگذارند دولت کم هزینه اداره شود. اگر دولت پرخرج و پرهزینه شد حتما سبب ایجاد تورم خواهد شد. رئیسی بیان کرد: انضباط مالی در دولت بسیار اهمیت دارد. رهبری در سخنرانشان در مشهد در مورد جلوگیری از اسراف صحبت هایی فرمودند. مخاطب اول ما دولتی ها هستیم. البته مردم هم مخاطب هستند اما اول ما مخاطب هستیم. آقایان و بانوان در سازمان های خودشان نگاه کنند و جلوی اسراف ها گرفته شود. وی ادامه داد: در آب، برق و گاز و اینطور مسائل حتما لازم است الگوی مصرف تعریف شود. در رسانه ملی و آنهایی که تریبون دار هستند بر الگوی مصرف صحیح تبلیغ کنند. این که ۱۰۶ میلیون، ۱۱۴ میلیون یا ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در یک روز مصرف شود تا کجا می خواهیم پیش برویم حتی با وجود اینکه کارخانه، پالایشگاه ها یا پتروپالایشگاه های دیگری هم ایجاد می نماییم. رییس جمهور اشاره کرد: دولت باید انضباط مالی را با جلوگیری از اسراف را از خود شروع کند پس همه دستگاهها و بخش ها در رابطه با خودمان را موظف بدانیم به جهت اینکه کم هزینه و پربهره حرکت داشته باشیم.

منبع: