فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: شرح عملیات ۳۶۰ درجه ناو گروه دنا

به گزارش آذر، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: برای نخستین بار در طول تاریخ با طراحی کاملاً ایرانی در اقیانوس آرام حاضر شدیم و از اقیانوس اطلس عبور کردیم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که در برنامه جمعه شب بی کرانه میهمان داریوش ارجمند بود با اشاره به سابقه تاریخ و ابتکارات ایران در دریانوردی اظهار داشت: با وجود سابقه درخشان ایرانیان در دریا در نظامی گری و تجارت در قرن های اخیر با حضور استعمار این قدرت از دست رفت و تا قبل از انقلاب هم به خاطر نرسیدن خریدهای تسلیحاتی و عدم آموزش قدرت چندانی در دریا به دست نیامد.
امیر ایرانی افزود: در ابتدای انقلاب تا جنگ هم این وضعیت عدم اقتدار وجود داشت اما با شروع جنگ قرارگاهی در نیروی دریایی تشکیل شد و خلیج فارس از تنگه هرمز منطقه جنگی اعلام گردید و نقطه اوج این مقطع عملیات قهرمانانه ناوچه پیکان و تکاوران نیرو در قطع شاهراه حیاتی دشمن در سکوهای البکر و الامیه بود و بیش از دوسوم نیروی دریایی دشمن از بین رفت که تا امروز احیا نشده است.
وی با اشاره به تأسیس دانشگاه علوم دریایی امام خمینی در نوشهر به دستور امام خمینی و لطمه دیدگی ناو سبلان در برخورد مستقیم با ارتش جنایتکار آمریکا اشاره کرد: فرمانده معظم کل قوا در بازدید از پروسه بازسازی ناوچه سبلان فرمانی را ابلاغ کردند و گفتند «می توانید بروید نویش را بسازید که قابلیت حمل هلی کوپتر هم داشته باشد» و در نتیجه این فرمان پس از بازسازی سبلان ساخت ناوشکن جماران شروع شد.
امیر دریادار شهرام ایرانی افزود: در همین زمان یکی از همسایگان، ما را به یک رزمایش دریایی دعوت کرد با آنکه می دانست ما در دریای خزر نیرویی نداریم. بنا بر این شد که از خلیج فارس و در نهایت بوسیله مسیل ولگا نیروهای به این رزمایش برسند که در نهایت در میانه راه مانع این اعزام شدند. رهبر معظم انقلاب به ما گفتند که اگر غیرت دارید بروید و در شمال ناو بسازید و خدا را شکر این واحد به نیروهای شمال الحاق پیدا کرد.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش ضمن روایت مسیر رشد توان فنی نیروی دریایی با کمک ارکان کشور به بازسازی زیردریایی های سنگین در کشور اشاره نمود و ثمره آنرا تولید زیر دریایی های سبک و متوسط در کشور اعلام نمود و اضافه کرد: زیردریایی فاتح نیروی دریایی که تولید صد در صد ایرانی است اخیراً با اقتدار تمام زیردریایی اتمی آمریکا را مجبور کرد به سطح آب بیاید و در دید رس نیروهای ایرانی قرار داد.
وی اضافه کرد: زیر دریایی آمریکایی را ما از وقتی وارد دریای سرخ شد و متوجه شدیم که به ناوگان پنجم وارد می شود، رصد کردیم و دانستیم به خلیج فارس می آید. طراحی دشمن به شکلی بود که در حالت غوص و در شب از تنگه هرمز عبور کند که دیده نشده و مورد شناسایی ما قرار نگیرد، اما زیردریایی فاتح ما با تجهیزات تماماً ایرانی زیر دریایی آمریکایی را شناسایی کرد و باوجود مقاومت، زیردریایی آمریکایی مجبور شد که به سطح آب بیاید.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر فشار رسانه ای دشمن اظهار داشت: گرچه آمریکایی ها تلاش کردند که بگویند این کار مغایر با قانون بوده اما صد در صد قوانین رعایت شده بود. همراه این زیر دریایی یک ناو هم بود و قوانین را رعایت کرده بود، اما زیردریایی هسته ای وقتی می خواهد به دریای بسته یعنی خلیج فارس وارد شود باید در روز و در سطح آب وارد شود و مسیر از کشتی عبوری خالی باشد چون هر تصادفی منجر به آلودگی و لطمه به کل منطقه است.
دریادار ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه تلویزیونی بی کرانه و در تشریح عملیات ۳۶۰ درجه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: ناوشکن دنا مسیری را در این عملیات طی کرد که برای نخستین بار در طول تاریخ کشور انجام می شد و ناو ۱۲۰۰ تنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد.
وی اضافه کرد: یکسال طرح ریزی این عملیات به طول انجامید و دستاوردهای بی نظیر علمی برای کشور داشت. نخستین بیمارستان دریایی را ما ایجاد کردیم، سه طوفان سهمگین را طی کردیم که در یکی از آنها یکی از ناوشکن های کشورهای همسایه غرق شد، عرض اقیانوس اطلس را طی کردیم و در قاره آمریکا در بندر ریودوژانیرو در سالگرد رابطه دولت های ایران و برزیل پهلو گرفتیم. این اقدام برنامه ریزی دقیقی را می طلبید.
دریادار ایرانی اشاره کرد: طراحی مسیر تماماً بر عهده خود ما بود. چون در تمام این مسیر دشمن حضور دارد و نمی توانستیم به سامانه های بین المللی اعتماد نماییم.
وی اشاره کرد: رزمایش مشترک ذوالفقار نیروی دریایی توسط ناو گروه دنا در اقیانوس آرام با تمرینات گرم سلاح ها و سامانه ها انجام شد در صورتیکه هواپیمای فرانسوی درحال رصد ما بود به فرمانده ناو گروه گفتم تا می توانید قدرت آتشتان را نشان دهید تا بدانند که همه سامانه های ما فعال است و ما با آمادگی کامل درحال عبور هستیم.
این فرمانده ارشد نظامی کشور با اشاره به تجهیز بیمارستان دریایی در این ناو گروه اعلام نمود: دو عمل جراحی موفق در اقیانوس آرام و یکی در اقیانوس اطلس داشتیم که همه درحال حرکت انجام شد. ما در این سفر و در این بیمارستان کامل ترین بانک خونی را به همراه داشتیم و برای هر شرایطی آماده بودیم.
وی افزود: در عرصه قدرت در جدول شاید به سبب نداشتن رزم ناو جایگاه شایسته ای نداشته باشیم اما دنا کاری کرد که رزم ناو جلوی ما تعظیم کند چون تناژ آن ۱۰ هزار تن است ولی دنا با ۱۲۰۰ تن این مسیر را طی کرده است و از طوفان ها عبور کرده و برای نخستین بار از تنگه ماژلان رد شده است. طراحان ناو دنا گفتند این ناو برای ۲۸ درجه کجی طراحی شده اما با دقت و درایت فرماندهان این ناو گروه دنا تا ۴۸ درجه کجی را در طوفان تجربه کرده و سر بلند بیرون آمده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: برنامه ریزی ما به گونه ای بود در هیچ بندری مجبور به پهلوگیری نباشیم و هفت ماه بصورت مستمر ما درحال حرکت بودیم و تمام نیاز خدمه ناو گروه همراه ما بود به صورتی که هر روز نان داغ برای همرزمان ما سرو می شد.
امیر شهرام ایرانی با اشاره به قدرت ناوگروه دنا در ضمن این مسیر اشاره کرد: آمریکایی ها بسیار تلاش کردند که بگویند طی این مسیر تنها با پیشران هسته ای ممکنست و دو هفته ما را رصد کردند با همه سنسورها اما دیدند این طور نیست و برایشان مبهم بود که چطور سوخت مورد نیاز تامین می شد و در این ابهام باقی ماندند.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در آخر اظهار داشت: دستاورد مهم این سفر این بود که ما دیگر هیچ محدودیتی در هیچ دریایی نداریم. در هر طوفانی می توانیم با طراحی دقیق مسیر عبور نماییم. اگر امروز ایرانیها در بندری را بزنند با روی باز به ما فضا می دهند.