تصویب دوفوریت لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی

آذر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت لایحه مربوط به کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی موافقت کردند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، در جلسه علنی نوبت بامداد امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی دو فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با ۱۷۸ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در مجلس تصویب گردید.
هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد در توضیح این لایحه اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ وضعیت تورم به شکلی بوده که تاثیر منفی روی معیشت گذاشته است؛ مجلس شورای اسلامی اقدامی بوسیله سیاست های غیرتورمی در بودجه انجام داد که تاثیری در کنترل تورم گذاشت.
وی افزود: دولت در لایحه دو فوریتی، مالیات بر ارزش افزوده در کالاهای اساسی همچون برنج، دانه های روغنی، حبوبات، قند و شکر و گوشت و مرغ را کاهش داده است؛ حالا طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است که در این لایحه قرار شده برای یکسری از کالاهای در رابطه با سبد معیشتی مردم میزان مالیات بر ارزش افزوده یک درصد شود.
قوامی اظهار داشت که این اقدام دولت در امتداد هم جهتی با مجلس شورای اسلامی و کنترل تورم و مدیریت هزینه سبد خانوار است که امیدواریم با کاهش ۸ درصدی مالیات بر ارزش افزوده از افزایش قیمت کالاها جلوگیری شده و هزینه سبد خانوار مدیریت شود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، متن لایحه الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به شرح زیر است:
«ماده واحده – متن زیر به عنوان بند (ظ) به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور الحاق می شود:
ظ- در سال ۱۴۰۲، نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی که فاقد مشابه تولید داخل باشند، گندم، برنج، دانه های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات ( شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش)، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای و همین طور نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل به یک درصد تقلیل می یابد.»