پورخاقان: ۵۰ درصد پرونده های رسوبی در سال قبل رسیدگی شد

آذر: دفاتر نمایندگی نیروهای مسلح (رصاد) و سامانه خدمات الکترونیکی (سخا) در سازمان قضایی نیروهای مسلح با حضور رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح راه اندازی شد.

به گزارش آذر به نقل از ایسنا، آیین افتتاح دفاتر نمایندگی نیروهای مسلح (رصاد) و سامانه خدمات الکترونیکی (سخا) بامداد امروز (شنبه ۳ تیر) با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا پورخاقان رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح بصورت ویدعوکنفرانس با سازمان های قضایی نیروهای مسلح استاهای کشور، انجام شد.

حجت الاسلام پورخاقان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر سال ۱۳۶۰ خصوصاً آیت الله بهشتی (ره)، بیان کرد: کسانی که موجب و بانی آن فاجعه بزرگ در سال ۱۳۶۰ بودند، امروز هیچ جایی در دنیا ندارند.

وی اضافه کرد: امروزه در کشور هیچ جنایتکار و مجرمی حاشیه امن ندارد و بوسیله سیستم ها شناسایی و دستگیر و عدالت در مورد آنها اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اعلان اینکه دفاتر نمایندگی نیروهای مسلح (رصاد) برای دسترسی سهل مردم به مراجع قضایی و دادخواهی و ارائه لوایح، اطلاع از نتیجه پرونده های خود و سایر پروسه دادرسی افتتاح خواهد شد، اظهار داشت: این دفاتر بصورت آزمایشی در استانهای همدان، قم، خراسان جنوبی، اصفهان و فارس راه اندازه شده بود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان کرد: حضور نمایندگان نیروهای مسلح در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران می تواند در رفع اطاله دادرسی موثر واقع شود، رسیدگی سریع به پرونده های آنها، حفظ آنها همچون مزایای این طرح است.

وی اضافه کرد: باید رسیدگی سریع باشد و معطل ماندن پشت دروازه های رسیدگی عادلانه صحیح نیست. بیش از ۵۰ درصد پرونده های رسوبی ما در سال قبل رسیدگی شد.

پورخاقان اظهار داشت: طی دو سال اخیر در سازمان قضایی نیروهای مسلح، ۶ هزار و ۸۰۰ رسیدگی برخط داشتیم.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد از یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۷۰۰ فقره ابلاغیه، بصورت الکترونیکی بوده است.

دفاتر خدمات قضایی یک نوآوری برای حل و فصل نیازهای دستگاه قضایی است

محمد کاظمی فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: محور تحولات در دستگاه قضایی در امتداد تکنولوژی های جدید است.

وی اضافه کرد: فناوری اطلاعات می تواند دسترسی مردم به عدالت و خدمات قضایی آسان کند ک موجب کاهش اطاله دادرسی و افزایش اتقان آرای قضایی شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اشاره کرد: تمامی کلانتری های کشور بصورت برخط به سیستم قضایی متصل هستند.

وی اضافه کرد: در پنجره واحد الکترونیک بصورت ۲۴ ساعته و با ۲۹ خدمت بصورت برخط تمامی کارها را انجام می دهیم.

کاظمی فرد با اعلان اینکه ابلاغ الکترونیک قضایی یکی از با اهمیت ترین اقدامات دستگاه قضایی است، اظهار داشت: ۹۴ درصد ابلاغیه ها امروزه بصورت الکترونیک صادر می شود.

وی اضافه کرد: یکی از خدماتی که برای مردم فراهم کردیم، بحث لایحه است، امروزه قرارداد کاغذی وکالت را به رسمیت نمی شناسیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به دادرسی الکترونیکی، اظهار داشت: در دستگاه قضایی حدود ۸۰ درصد جلسات رسیدگی بین قاضی و زندانی بصورت الکترونیکی است؛ در سال قبل ۲۰۰ هزار دادرسی بین مردم و قاضی داشتیم.

وی اضافه کرد: در صورت مراجعه به کلانتری و شکایت از فردی، در همان محل شکایت گرفتن و در همان جا بصورت برخط دستور قضایی صادر می شود.

کاظمی فرد با اعلان اینکه نظارت ها در دستگاه قضایی هوشمند شده است، اشاره کرد: سامانه اطلاعات موثر افراد در سراسر قوه قضاییه به وجود آمده است، اگر شخص دارای حکم جلب و متواری باشد، بلا فاصله بمحض ورود فرد به محل شناسایی و حکم جلب وی صادر می شود.

وی اضافه کرد: دفاتر خدمات قضایی یک توسعه و نوآوری بود که بتوانیم یکسری از نیازهای دستگاه قضایی را جهت حل و فصل و بررسی موضوع به دفاتر خدمات ارجاع دهیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: در بعضی از نقاط کشور گاها هموطنان برای دریافت خدمات قضایی باید تا ۲۰۰ کیلومتر مسافت طی کنند، پس با اجرای طرح جهادی ما به سراغ آنها می رویم و در محلشان مبادرت به ارائه خدمات قضایی می نماییم.

سه حوزه اداری در طرح رصاد فعال و اجرائی خواهند شد

حجت الاسلام صالحی دادستان نظامی تهران بیان کرد: نام رصاد برای دفاتر خدمات نیروهای مسلح به سبب ماهیت کار این طرح انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: این طرح بمنظور رصد و کاهش اطاله زمان رسیدگی در دادسرا و دادگاه های نظامی تهران و همین طور عملیاتی کردن راهکارهای قابل اجرا جهت بررسی کنترل و کاهش اطاله رسیدگی در سازمان قضایی نیروهای مسلح طراحی شده است.

دادستان نظامی تهران با اعلان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح درصدد درآمد تا لطمه شناسی مسئله محور داشته باشد، اشاره کرد: عامل اطاله در بررسی های انجام شده دو نهاد قاضی و ضابط بودند. این دو عنصر هم می توانند ما را به رسیدگی مطلوب برسانند و هم این که موجب ایجاد اطاله شوند.

وی با اعلان اینکه طرح رصاد در سه بخش پیش بینی شده است، اظهار داشت: رصد و اصلاح پرونده های قضایی و اقدامات اجرائی همچون اقدامات مهم در این طرح است.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی با اعلان اینکه سه حوزه اداری در طرح رصاد فعال و اجرائی خواهند شد، اظهار داشت: اداره ابلاغ و اجرا، دفاتر نمایندگان ضابطان نیروهای مسلح و دفتر نمایندگان دژبان نیروهای مسلح همچون این سه حوزه اداری هستند.

راه اندازی دفاتر خدمات نیروهای مسلح جهت سهولت در رسیدگی به پرونده ها

افتخاری رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران اظهار داشت: در ارتباط با پرونده های رسوبی و قضایی مانده با تشکیل کارگروه و تشویقات اتفاقات خوبی را رقم زدیم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران اشاره کرد: یکی از دلیلهای اصلی پرونده های باقی مانده و بررسی نشده، وجود استعلامات از نهادها، سازمان ها و ارگان های مربوطه است.

افتخاری اظهار داشت: دفاتر نمایندگی نیروهای مسلح (رصاد) به سبب سهولت در کار و انجام اقدامات سریع بابت بررسی پرونده ها راه اندازی می شود.

در پایان این مراسم، افتتاح نمادین یکی از دفاتر نمایندگی نیروهای مسلح (رصاد) در تهران با نمایش روند ثبت شکایت یکی از شهروندان و پروسه ارجاع آن برای رسیدگی به موضوع در سازمان قضایی نیروهای مسلح انجام شد.

منبع: