سرلشکر باقری مطرح کرد؛ حرکت ساختار قدرت نظام بین الملل به سمت جهان چند قطبی

آذر: به گزارش آذر، رئیس ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: تحولاتی که امروز در سطح جهان بوجود آمده است، مبین اینست که دوره جهان تک قطبی خاتمه یافته و به سمت یک جهان چند قطبی درحال حرکت است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری عصر امروز در دیدار با ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه ضمن اشاره به اهمیت تحکیم روابط دو کشور، عنوان کرد: برپایه تصمیم رهبران دو کشور روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه در راه رشد و توسعه قرار دارد و خوشبختانه این رابطه در بستر زمان ابعاد نوینی پیدا کرده است.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح اضافه کرد: تحولاتی که امروز در سطح جهان بوجود آمده است، مبین اینست که دوره جهان تک قطبی خاتمه یافته و ساختار نظام بین المللی به سمت و سوی یک جهان چند قطبی درحال حرکت است.
سردار باقری در این رابطه اظهار داشت: برآیند موضع گیری های دو کشور ایران و روسیه هم مبین همین مساله است که حرکت تحولات جهانی به سمت و سوی نظام چند قطبی درحال تسریع است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به وزیر دفاع روسیه اظهار داشت: سخنرانی جنابعالی در کنفرانس امنیتی مسکو هم نشان دهنده حرکت ساختار قدرت جهانی و موازنه قوا به سمت و سوی نظام چند قطبی است.
سرلشکر باقری افزود: نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی اینست که همکاریهای دراز مدت ایران و روسیه به نفع دو کشور بوده و به همین جهت تدوین سند همکاریهای طولانی مدت ایران و روسیه درحال تدوین است.
وی خاطرنشان کرد: این سند از ابعاد نظامی و دفاعی قوی برخوردار می باشد و می تواند بستر مناسبی برای توسعه همکاریهای طولانی مدت دو کشور باشد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تکیه بر ضرورت تلاش دو کشور جهت ارتقای همکاریهای دو جانبه اضافه کرد: با وجود توسعه ای که در سالهای اخیر در روابط دو کشور بوجود آمده است، ما همچنان معتقدیم که ظرفیتهای استفاده نشده قابل توجهی در روابط دو کشور وجود دارد و باید با تلاش بیشتر روابط دو کشور را به سطح مطلوب رساند.
سردار باقری تصریح کرد: بخش های نظامی ایران و روسیه به واقع جزو پیشگامان ارتقای
روابط دو کشور هستند و بدون تردید برگزاری کمیسیون های مشترک نظامی و دفاعی میان دو کشور می تواند روند این مسیر رو به رشد را تسریع کند.
وی ضمن اشاره به تعامل در حوزه نیروی دریایی میان دو کشور، اظهار داشت: تابحال همکاریهای مطلوبی در قسمت نیروهای دریایی دو کشور انجام شده که در این خصوص میتوان به برگزاری رزمایش های مشترک دریایی اشاره نمود و باید این روند توسعه یابد.
سرلشکر باقری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برگزاری رزمایش مشترک در فوریه سال آینده را زمینه ای جهت ارتقای سطح روابط دفاعی و نظامی دو کشور عنوان نمود.
سردار باقری همینطور در جهت حل و فصل مناقشات منطقه ای و برطرف نمودن اختلافات میان دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان اعلام آمادگی کرد.
همچنین وزیر دفاع روسیه هم ضمن تقدیر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران هدف از این سفر را توسعه همکاریهای دفاعی در زمینه های مورد علاقه دو کشور بیان کرد.
ارتشبد سرگئی شویگو هم از آمادگی کشورش جهت حل و فصل مناقشات دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان اطلاع داد.
وی همینطور بر همکاریهای آموزشی، تبادل دانشجو در سطوح دانشگاهی و برگزاری رزمایش های مشترک میان دو کشور تاکید نمود.

منبع: