رییسی: دشمن درحال رصد مولفه های قدرت در ایران است

به گزارش آذر، رئیس ‍ جمهور در گردهمایی سراسری ائمه جمعه اظهار داشت: دشمن روز به روز درحال رصد مولفه های قدرت در ایران است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در بیست و ششمین گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور در سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت امام هادی (ع) اظهار داشت: جایگاه نماز جمعه بسیار اثرگذار می باشد و کارکردهای بسیاری را در عبادت، معنویت، مقاومت و ایستادگی و سیاست و تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی دارد.
وی اضافه کرد: همانطور که رهبری فرمودند، نماز جمعه قرارگاه سیاسی و عبادی است. نماز جمعه به عنوان پناه همه اقشار جامعه و مردم و محل امید آفرینی و تنویر افکار عمومی و باز شدن گره های ذهنی فرد و جامعه است.
رئیس جمهور گفت: گره های ذهنی که بهر دلیلی در بعضی به وجود آمده است، در نماز جمعه باز می شود. گره های ذهنی که از سر نادانی و دشمنی به وجود آمده و در اذهان عمومی به وجود آمده است با روشنگری ها و افکار عمومی این گره ها در نماز جمعه باز می شود و نماز جمعه این نقش را بر عهده دارد.
وی اضافه کرد: نماز جمعه در جایگاه نیرو سازی برای کشور و نظام و هم در نقش بسیج عمومی برای کشور عمل می کند.
رئیسی افزود: نماز جمعه در بسیج مردم برای ایام دفاع مقدس و نیز در دوران سازندگی و هم در زمان حال نقش جدی داشته است.
حجت الاسلام رئیسی اشاره کرد: نماز جمعه در ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی در جامعه نقش دارد. همین طور نماز جمعه نقش جدی در مبارزه با فقر و فساد دارد و حساسیت خطبه های ائمه جمعه هم برای مسؤولین و هم برای مردم مورد اهمیت است برای اینکه مسؤولین باید بدانند که چه مسؤولیتی بر عهده دارند و همین طور این که حق طلبی و عدالت طلبی در سخنان ائمه جمعه برای مردم مطرح می شود.
وی افزود: ائمه جمعه در جایگاه آگاهی بخشی و تربیت نفوذ مطمئنه هستند. در عین حال در جایگاه اجرای عدالت و مبارزه با فساد و فقر اجتماعی و اقتصادی قرار دارند.
حجت الاسلام رئیسی در ادامه اظهار داشت: آن چه که برخی دولت ها به عنوان یک کلمه مانند سازندگی و عدالت در دوران خود انتخاب می کردند، این ها شعار دولت هاست ولی گفتمان نیست و گفتمان آن چیزی است که باید نهادینه شود و امام و رهبر انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند.
رئیس قوه اجرائی کشور با اشاره به رشادت های رزمندگان و شهدا، اذعان کرد: شهدا برای کشور تولید افتخار و اقتدار کردند و باید از این اقتدار صیانت نماییم و در راستای وفاق اجتماعی و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی استفاده نمائیم. در عین حال که شاهدیم دشمن روز به روز درحال رصد مؤلفه های قدرت در ایران است.
وی افزود: شهدا و توانایی های علمی و فناوری و آمادگی خوبی که در نیروهای مسلح وجود دارد که به سبب همین توانایی های علمی و فناوری است، همه از مؤلفه های قدرت در کشور است.
رئیس جمهور با اشاره به ظرفیتهای کشور اذعان کرد: ما در دولت موظفیم نهایت بهره و استفاده را از ظرفیت ها ببریم تا مشکلات حل شود و راه ها هموار شود. معتقدیم خداوند ظرفیتهای بسیار مادی و معنوی به این کشور داده است و فقط باید این ظرفیت ها را شناخت و در جای مناسب بهره برد، تا سبب پیشرفت و ایجاد عدالت در کشور شود. این در حالیست که دشمن نمی خواهد این اتفاق بیفتد و تلاش بسیاری دراین زمینه انجام می دهد.
وی اضافه کرد: از سویی دشمن بدنبال ایجاد این ذهنیت در جامعه است و می خواهد بگوید که بدون ما نمی توانید تلاشی انجام دهید، اما ما معتقدیم ملت ما با اراده است، در صحنه حضور دارد و بر سرنوشت خود مسلط است و می خواهد مقتدرانه گام بردارد. تمام حرف ما این است که ما می توانیم و دشمن دنبال القای ما نمی توانیم است.
رئیس جمهور با اشاره به مشکلات روزهای اول دولت سیزدهم گفت: یکی از دغدغه هایی که از روز اول وجود داشت موضوع کرونا بود که روزانه ۷۰۰ خانواده ما را عزادار می کرد و به لطف خدا متعال این مساله حل شد. همین طور موضوع دیگر، مساله کسری ها همچون کسری بودجه بود و توانستیم بدون آنکه استقراض نماییم با بوجودآوردن درآمد برای کشور، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی برطرف شود و ما آنرا پشت سر بگذاریم. در عین حال تلاش شد تا آن چه که سبب تورم می شود را برطرف و حل نماییم. از دلیلهای تورم کسری بودجه است که ام المصائب اقتصادی شمرده می شود.
وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ کسری بودجه بود، در ۱۴۰۱ به شکلی عمل کردیم که درآمدها و هزینه ما دارای ناترازی نشود و ما کسری در این سال نداشتیم. همین طور تمام تلاش ما این است که در ۱۴۰۲ نیز اینگونه عمل نماییم.
رئیسی افزود: در تلاش هستیم که هزینه های دولت را افزایش ندهیم و از مجلس هم می خواهیم تا به ما کمک نماید ناترازی در بودجه نداشته باشیم. به هیچ عنوان هزینه هایی که برای آن درآمد پیش بینی نشده است را نباید داشته باشیم، برای اینکه اول باید درآمدها مشخص شود و بعداً برای آن هزینه در نظر گرفته شود.
حجت الاسلام رئیسی درباب تورم اظهار داشت: از عللی که سبب تورم می شود موضوع رشد نقدینگی است که همه کارشناسان بر آن اذعان دارند. رشد نقدینگی از ۴۲ درصد به ۲۷ رسیده است و برای پایان سال هدف گذاری ۲۵ درصدی شده است، پس بطورکامل رشد نقدینگی مهار شده است و ما شاهد کاهش آن هستیم. در عین حال یکی از علل مهم تورم ناترازی بانکها و برداشت های زائد از بانک مرکزی است که برای حل آن در تلاش هستیم.
رییس جمهور خاطر نشان ساخت: تلاش ما این است که ناترازی بانکها حل شود و بانکها و موسساتی که ناتراز هستند، یا باید اصلاح شوند یا باید کنار گذاشته شود. البته سعی کردیم و چند تا از آنها را به سبب عدم اصلاح از گردونه خارج کرده ایم.

وی با اشاره به نمایندگان ولی فقیه وائمه جمعه حاضر در این همایش اشاره کرد: شما می دانید که دولت با چه وضعیتی کار را تحویل گرفت و آغاز کرد. تعدادی از دوستان و اعضای دولت قبلی در آغاز کار دولت به بنده می گفتند که شما با این همه مشکلات، چه کار می خواهید بکنید و بنده می گفتم، توکل به خدا می نماییم و کارها را انجام می دهیم. حتی به خاطر دارم هنوز رای اعتماد برای وزرا از مجلس نگرفته بودیم و در جلسه ای دغدغه حقوق مرداد ماه آن سال را داشتیم که چگونه می خواهیم پرداخت نماییم.

رییسی اضافه کرد: با همه تغییراتی که در طول این مدت انجام شده است، همچون نظام تعرفه گذاری پرستاران و رتبه بندی معلمان که همه آنها را پس از ۱۰ تا ۱۱ سال اجرا کردیم، حقوق ها هم عقب نیفتاده است.
رییس جمهور اذعان کرد: بسیاری از پروژه های نیمه تمام که اجرای آنها متوقف شده بود را عملیاتی کردیم. ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز شاهدیم ۸۰۰۰ مگاوات به تولید برق اضافه شده است و بقیه هم در حال اجراست. از سویی برق صنعتی را مستقل کردیم و در این بخش ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه درحال ساخت داریم. همچنین
در بخش برق تجدید پذیر هم کارهای بزرگی در حال انجام می باشد، همچون سعی کردیم حدود ۵۰۰۰ مگاوات در این بخش تولید برق داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بخش آب هم کوشش های زیادی برای رفع ناترازی در این زمینه و به خصوص برای روستاها در حال انجام می باشد.

رئیس قوه اجرائی کشور افزود: در عرصه مختلف در تلاش هستیم ریل گذاری مناسبی برای آینده صورت بگیرد. تا حالا حدود ۶۵۰۰ کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است و از تعطیلی خارج شده و رونق گرفته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: دشمنان فکر می کردند که ما کاری نمی توانیم بکنیم و دست روی دست می گذاریم، اما آمار رشد اقتصادی ما را که خود آنها و توسط بانک جهانی اعلام شده است، اذعان دارند. از سویی چشم اندازی که آنها خودشان گفته اند که ما در ۱۲ شاخص در عرصه های مختلف اقتصادی و تجاری و … درحال رشد هستیم و معترف هستند ایران که از کشورهای پیشرفته خواهد بود.

وی افزود: رشد اقتصادی در سال اول و دوم این دولت حدود ۴ درصد بود. در شش ماه اول سال جاری هم دو عدد از سویی بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام شده است که میان ۵٫۵ تا ۷ درصد است پس می توان گفت ما رشد اقتصادی و تجاری در منطقه داریم که هم شامل تجارت نفتی وهم غیر نفتی است.
رییس جمهور با اعلان اینکه همیشه علمای بزرگ در طول تاریخ هم در جایگاه آگاهی بخشی و علم افزایی و نیز در جایگاه اجرای عدالت بوده اند، بیان داشت: در جایگاه مبارزه با فساد، فقر، ناهنجاری اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز ائمه جمعه همیشه نقش آفرین بوده و کوچک ترین ناهنجاری ها را بر نمی تابیدند. در عین بسیاری در این راه شهید شده و حتی سلامت جسمی خودرا از دست داده اند.

حجت الاسلام رییسی اضافه کرد: شاید نورانی ترین چهره هایی که پیش روی ما است به عنوان عالم و عامل، شهدای عالی قدری از روحانیت و از مفاخر ما هستند. روحانیت در میان اقشار و اصناف اجتماعی ما بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

رییسی در ادامه متذکر شد: در همه عرصه ها از نظر آمار بیشترین شهدا از میان روحانیت است و چهره های تابناکی وجود دارد که همه بزرگان ما هستند و همیشه باید قدردان آنها بود، چونکه راه نورانی را برای ما گشودند، خصوصاً ائمه جمعه ای که شهدای محراب نام گرفته اند. چه آنهایی که در این کسوت در جبهه های جنگ مقابل باطل ظاهر شدند و چه آنانی که در مقابل جریان نفاق و کجی ها و انحرافات ایستادگی کردند و هیچ گاه تسلیم نشدند و یک قدم عقب نشینی نکردند.

رئیس قوه اجرائی کشور اشاره کرد: آنها نظاره گر ما و پیشتازان روحانیت، الگویی برای ما هستند و این چهره های نورانی و شهدای عالی قدر و بزرگان روحانیت از شهید اول و ثانی گرفته تا بزرگان علما که اثر بخش بودند، همچون امام بزرگوار و امروز سلوک رهبر بزرگوار به عنوان یک عالم فرزانه انقلابی و جهادی که همیشه سخن و رفتار و سلوکش برای بنده طلبه و برای شما بزرگان حجت است، باید همیشه الگوی ما قرار گیرند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب چه در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام و پس از امام در کسوت رهبری همیشه در فکر و اندیشه و عمل برای جامعه الگو بوده و هستند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود جایگاه نماز جمعه و امام جمعه را بسیار رفیع و اثرگذار دانست و افزود: امام جمعه همیشه در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار اثربخش بوده اند و خصوصاً که حالا در آستانه دهه مبارک فجر قرار داریم از تریبون های نماز جمعه می توان در تبیین و تشریح این دستاوردها و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که هم وضعیت موجود را به خوبی ترسیم کرده و هم چشم اندازی از آینده را ترسیم کرده است. بهره گرفت.

حجت الاسلام رییسی اشاره کرد: گفتمان دولت سیزدهم گفتمان امام و رهبری است و سند این گفتمان بیانیه گام دوم است و تمام اقدامات دولت در همه حوزه ها مستند به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

منبع: