واگویه های انتخاباتی مهر؛ تهدید اصلاح طلبان میانه رو توسط تندروهای مدعی اصلاح طلبی

آذر: 24 روز تا انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، زمان باقی مانده و آرایش نیروهای سیاسی وضوح بیشتری به خود می گیرد. به همین مناسبت، دوازدهمین بسته انتخاباتی گروه سیاست مهر را تقدیم می نماییم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، گروه سیاست – ۲۴ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری های سیاسی – انتخاباتی احزاب و تشکل ها افزوده می شود.
در ادامه، برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه ها و درگوشی های این حوزه را در قالب یک بسته خبری، ارائه می نماییم. این شما و این دوازدهمین بخش از سلسله «واگویه های انتخاباتی مهر».
«انقلابی بودن» رمز موفقیت مجلس دوازدهم
«شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» به مناسبت انتخابات مجلس دوازدهم که در روز ۱۱ اسفندماه برگزار می شود، اطلاعیه ای تحلیلی صادر کرد.
در قسمتی از بیانیه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) آمده است: مجلس دوازدهم باید مجلسی باشد که به کاهش مشکلات مردم کمک نماید. بی شک مهم ترین مشکل عامه مردم هم اکنون مشکل اقتصادی می باشد. گرانی و تورم خصوصاً در برخی از مواد غذایی و نیز گرانی قیمت مسکن و بالا بودن اجاره، و عدم اشتغال جوانان ازجمله مشکلات مردم و از مطالبات به حق آن هاست. مردم از مجلس دوازدهم انتظار تحول و انتظار حل مشکلات خودرا دارند و این توقع به جایی است. موفقیت مجلس دوازدهم هم در گرو انقلابی بودن آن مجلس در چهارچوب اصول سه گانه «عقلانیت، معنویت و عدالت» و هم در گرو تعامل منطقی با دولت مردمی آیت الله رئیسی خواهد بود. همکاری با دولت آیت الله رئیسی و پشتیبانی از آن، راهبرد مهم ما در انتخابات مجلس دوازدهم است، هرچند که این تعامل و پشتیبانی را به مدلول نفی استقلال مجلس و انصراف مجلس از نظارت قانونی و نقد کارشناسانه و منصفانه دولت نمی دانیم.
سُنبه پرزور رادیکال ها در جبهه اصلاحات؟!
«جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات در فضای مجازی ایکس نوشت: باتوجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی مورخ پانزدهم بهمن، جبهه اصلاحات ایران در انتخابات اسفند ماه در تهران امکان ارائه فهرست ندارد.
با عنایت به مطلب فوق الذکر، به نظر می آید، تا اینجای کار، زور رادیکال های مدعی اصلاح طلبی بر اصلاح طلبان میانه رو چربیده است. مدتی پیش نیز «محمد خاتمی» در پیامی به «انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران» صراحتاً از رویکرد قهرگونه و تحریمی طیف تندوری اصلاح طلبان، حمایت کرد.
تاکید مجدد «کارگزاران» بر اختلاف با جبهه اصلاحات
«حسین مرعشی» دبیرکل حزب «کارگزاران سازندگی» در نشست شورای مرکزی این حزب اعلام نمود: در این شرایط از ما به عنوان «کارگزاران سازندگی ایران» تنها در درون حاکمیت امکان هایی برای اثرگذاری جهت بهبود وضعیت فعلی وجود دارد. از این جهت انتخابات در هر شرایطی امکان مهمی به حساب می آید.
وی قبل تر نیز قهر با صندوق رأی را رد و تصریح کرده بود: اگر تصمیم به بودن یا نبودن در سیاست بگیریم، حتما بودن در سیاست را انتخاب می نماییم.

تهدید اصلاح طلبان میانه رو توسط تندروهای مدعی اصلاح طلبی
آنطور که یک پایگاه خبری – تحلیلی اعلام نموده تندروهای مدعی اصلاح طلبی به نامزدهای اصلاح طلب گفته اند که در صورت شرکت در انتخابات از حوزه تهران آنها طرد خواهند شد و مورد حمایت قرار نخواهند گرفت. جبهه اصلاحات تلاش نموده با بیان سریع عدم ارائه فهرست در تهران طیف اصلاح طلبانِ مشارکت جو را در مضیقه قرار دهد.
البته جبهه اصلاحات مصوب کرده که ارائه فهرست در استانها از طرف اصلاح طلبان بلامانع است. راهبرد جبهه اصلاحات آنست که با عدم ارائه فهرست ضمن انتقال پیام سیاسی در خصوص عدم مشارکت، کنش اصلی انتخابات خودرا در استانها پیگیری نماید تا بوسیله این راهبرد همچنان خودرا به عنوان جریان معترض بازنمایی نماید.
اعلام آمادگی یک حزب دیگر برای ائتلاف با «شانا»
«شاهرخ رامین» دبیرکل حزب اسلامی قانون و نماینده ادوار مجلس در نشست خبری خود اشاره کرد: از آنجائیکه ما یک حزب سیاسی هستیم، لازم است با سایر احزاب مشارکت داشته باشیم؛ پس نماینده ما بطور فعال در جلسات شورای ائتلاف شرکت می کند و با آنها تعامل و هماهنگی داریم. هر چند در جلسات شورای مرکزی شورای ائتلاف حضور نداریم، اما امکان ارائه لیست مشترک را داریم چون طرز تفکر مشترکی بین ما و اعضای شورای ائتلاف وجود دارد.
شورای وحدت در انتخابات مجلس فهرست مستقل می دهد
«شورای وحدت اصولگرایان» در صفحه مجازی خود رسماً اعلام نمود: شورای وحدت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور فهرست مستقل ارائه می دهد. قبل تر در دومین بخش از بسته واگویه های انتخاباتی، تصریح کرده بودیم که طبق برخی شنیده ها «محمدرضا باهنر» سرلیست شورای وحدت در تهران خواهد شد.
پیش از این، «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از انتخاب و معرفی ۷ نفر از زنان در فهرست این تشکل سیاسی اصولگرا آگاهی داده بود.

ممکن است فهرست «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف» در تهران مشترک باشد
پس از اعلام خبر لیست مستقل «شورای وحدت» برای انتخابات مجلس دوازدهم، «شهاب الدین صدر» رئیس ستاد انتخابات این شورا در تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به سیاست معرفی کاندیداهای مستقل از طرف شورای وحدت اظهار داشت: ممکنست فهرست «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف» در تهران مشترک باشد.
صدر با اشاره به اینکه فهرست شورای وحدت در تهران درحال نهایی شدن است اظهار داشت: در استان تهران، مصاحبه های اولیه از نامزدهای انتخاباتی شورای وحدت انجام شده و ارزیابی نهایی هم صورت خواهد گرفت.
عارف با اصلاح طلبان قهر کرده است؟
چندی پیش اعلام گردید که «محمدرضا عارف» در پی تهیه لیستی انتخاباتی است. حالا یک روزنامه در مطلبی اعلام نموده که «عارف» پس از کشمکش هایی که میان اصلاح طلبان به وجود آمد، بار دیگر در لاک سکوت خود فرو رفته است. فرای اینکه در جبهه اصلاحات چه کسانی تعیین کننده اند اما عارف به عنوان یک نیروی میانه روی اصلاح طلب که حالا در مجمع تشخیص مصلحت هم حضور دارد باید برمبنای مصلحت کشور و نظام از همه ظرفیت خود استفاده و اهتمام کند مخاطبان اصلاحات را پای صندوق بیاورد.

منبع: