مخبر: دانشگاه ها باید کانون حل مسائل کشور باشند

به گزارش آذر، معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف و همه دانشگاه ها باید به کانونی برای شناسایی و حل مسائل کشور تبدیل شوند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، جلسه دیدار اعضای هیأت رئیسه و رؤسای دانشکده های دانشگاه صنعتی شریف با معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (سه شنبه) برگزار و تصمیماتی در جهت مشارکت فعال دانشگاه ها برای حل مسائل کشور اتخاذ شد.
محمد مخبر در این نشست ضمن اشاره به توانمندی و جایگاه علمی دانشگاه صنعتی شریف و وجود اساتید مجرب و دانشجویان نخبه در این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف و همه دانشگاه ها باید به کانونی برای شناسایی و حل مسائل کشور تبدیل شوند.
معاون اول رئیس جمهور همینطور ضمن اشاره به مسائل و مشکلات مختلف کشور نظیر آلودگی هوا، ناترازی و مصرف بالای انرژی و بهره وری پایین در قسمت کشاورزی و صنعت خاطرنشان کرد: دولت آمادگی دارد مجوزها و بسترهای لازم را برای مشارکت دانشگاه ها در حل مشکلات و مسائل کشور مهیا کند.
مخبر از رئیس دانشگاه صنعتی شریف خواست کارگروه هایی را جهت بررسی و رصد مشکلات این حوزه ها تشکیل دهد تا راهکارهای فناورانه و طرح های عملیاتی برای حل مسائلی همچون صرفه جویی انرژی و افزایش بهره وری در کشور تدوین شود.
وی اظهار داشت: انتظار می رود که دانشگاه صنعتی شریف یک سامانه برای رصد چالش های فناورانه ایجاد نماید تا دولت با تمرکز بیشتری به حل گلوگاه های فناورانه بپردازد.
معاون اول رئیس جمهور با یادآوری این که ایران از نظر ذخایر نفت و گاز جزو برترین کشورهای دنیاست اضافه کرد: مدیریت و اکتساب فناوری دو مؤلفه راهبردی جهت استفاده از این دارایی بزرگ هستند که دانشگاه ها و بخصوص دانشگاه صنعتی شریف می توانند نقش مؤثری در تثبیت و به کارگیری آنها ایفا کنند.
در این جلسه رئیس دانشگاه صنعتی شریف گزارشی از وضعیت فعالیتهای آموزشی، پژوهش های کاربردی، پارک علم و فناوری صنعتی شریف و رتبه این دانشگاه در نظام های ارزیابی بین المللی عرضه کرد و اظهار داشت: هدفگذاری ما اینست که طی ۵ سال آینده جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان باشیم.
سید عباس موسوی همینطور ضمن اشاره به طرح تکریم استعدادهای درخشان (تاد) اضافه کرد: اجرای این طرح منجر به کاهش مهاجرت نخبگان این دانشگاه شده است ضمن آنکه خیلی از اساتید بازنشسته دانشگاه هم همچنان در امر پژوهش و آموزش با دانشگاه در ارتباط و تعامل هستند.
وی گزارشی هم در مورد پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف عرضه کرد و عنوان کرد: هم اکنون ۶۷۰ شرکت دانش بنیان در این پارک مستقر هستند و برای ۱۵ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر در این پارک اشتغالزایی شده است.
در این جلسه گزارشی از دستاوردها و تولیدات دانشگاه صنعتی شریف نظیر سامانه های دوربین های ترافیکی، سامانه ثبت اسناد ملی، سامانه نظارت هوشمند، پرینتر سه بعدی زیستی، سامانه کارت سوخت، تصفیه آب و پساب و شیرین سازی گازی و سامانه داده های ترافیکی عرضه شد و مسائل دانشگاه همچون موضوعات در ارتباط با بودجه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در ادامه این نشست مقرر شد مسائل و مشکلات در رابطه با بودجه دانشگاه صنعتی شریف و همینطور مشکلات پیش روی توسعه مسکن اساتید و خوابگاه های متاهلی با قید فوریت مرتفع شود.

منبع: