اسلامی: صنعت هسته ای رشد و ترقی را برای کشور به ارمغان آورده است

به گزارش آذر، رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی ایران یکی از دستاوردهای پرافتخار انقلاب اسلامی است که رشد و ترقی را برای کشور به ارمغان آورده است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ظهر امروز (۱۸ فروردین ماه) در سخنرانی قبل از خطبه نماز جمعه ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی ایران یکی از دستاوردهای پرافتخار انقلاب اسلامی است که توانسته با خودباوری، خداباوری و توکل ویژه به خداوند، مسیر رشد و ترقی را در امتداد شکوفایی علمی و فناوری برای کشور به ارمغان بیاورد.
وی اشاره کرد: حوزه تکنولوژی های جدید، حوزه سلطه بود که در انحصار ابرقدرت ها و کشورهای پیشرو قرار داشته است. ورود به این حوزه ممنوعه و دستیابی به تکنولوژی های جدید و نوظهور همواره یک جرم محسوب می شد.
اسلامی بیان کرد: از این جهت این مساله را جرم نام می گذارم که حرکت در این جهت با مجازات مواجه بوده است همچنانکه ایران را از بدو پیروزی انقلاب تا این لحظه، مورد تحریم های غیرقانونی و ظالمانه قرار داده اند.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: مشاهده کردید تحریم هایی که به بهانه هسته ای و اتهامات واهی ضد ایران به وجود آمده بود در سال ۱۴۰۱ با عملیات سیاسی و روانی، تنش ها و فشارهای این مساله را به اوج خود رساندند.
وی اشاره کرد: آنها باآنکه اذعان می کردند می خواهند به تفاهم هسته ای برگردند و می گفتند تنها چاره و فصل مسائل با ایران، دیپلماسی و برجام است؛ اما باز هم بر این بیان و منطق خود پایبند نبودند و فشارها را از حد گذراندند.
اسلامی افزود: همانطور که مردم عزیز ایران مشاهده نمودند سال ۱۴۰۱ سالی پرفشار و پرتنش بود که در آن با رفتارهای پیچیده مواجه بودیم، اما به لطف خدا این حرکت ها به نتیجه نرسید و به صورت تمام عیار متوقف گردید.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در سالی که گذشت همکاران ما بیشتر از ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی را ثبت کردند که هرکدام از آنها به سبب شرایط تحریم در اختیار ما قرار نمی گیرند. این فناوری ها، اسباب سلطه اقتصادی را برای غرب فراهم نموده بود که به واسطه آن به سایرین فشار وارد می کرد.
وی عنوان کرد: همکارانم در سازمان انرژی اتمی در سال پرفشار گذشته توانستند دستاوردهای جدیدی را برای کشور به دست بیاورند تا بتوانیم گستره فعالیت خویش را در زمینه خدمت رسانی به مردم بیشتر از پیش گسترش دهیم.
اسلامی اظهار داشت: القا مستمر آنها اینست که ایران هیچ هدفی جز دستیابی به بمب هسته ای ندارد و بیشتر از ۲۰ سال است که این اتهامات را تکرار می کنند، این هیاهو به دردشان خورده تا فشار حداکثری ضد ایران را ادامه دهند.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: تمام تلاش مان این بود که تأثیر انرژی هسته ای و فناوری هسته ای را با مردم در بین بگذاریم و همه زمینه های آنرا گسترش دادیم. تولید رادیودارو در شرایطی که همه مراکز درمانی و بیمارستانی فعالیت درمانی خویش را با حداکثر ظرفیت انجام دهند بطوریکه بیشتر از یک میلیون بیمار از این امکانات دارویی در کشور استفاده می نمایند همچون این اقدامات است.
وی بیان کرد: تولید رادیودارو بدون استفاده از ظرفیت هسته ای امکان پذیر نیست. اگر غنی سازی اورانیوم نداشتیم نمی توانستیم رادیودارو تولید نماییم. تنها شرکت ما که تولید رادیودارو می کند را تحریم کردند و با این تحریم نشان دادند که انسان ها برای آنها ارزش ندارند و زورگویی و قدرت طلبی برای آنها مهم می باشد.
اسلامی افزود: آنچه ما دنبال می نماییم اینست که همه سرفصل های فناوری هسته ای را فعال نماییم، از فناوری های در اختیار در «پرتودهی» گامهای مهمی برداشتیم تا در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی بهره وری بالایی برای مردم ایجاد نماییم. پرتودهی آفت ها در مواد غذایی را کم می کند.
معاون رئیس جمهور اشاره کرد: برای نخستین بار در ۱۴۰۱ سامانه های کاربردی برای این امر را در مقیاس صنعتی تولید کردیم و در کشور آنها را گسترش می دهیم تا کلیه محصولات کشاورزی و تولیدی در حوزه غذایی با پرتودهی ایمن شود و ظرفیت ماندگاری آن افزایش یابد.
وی افزود: همینطور با پدیده آفت های نوظهور یا اتفاقاتی که همچون در صادرات پسته رخ داد مواجه هستیم. با فناوری هایی که در اختیار داریم توانستیم برای این مشکلات راهکار پیدا نماییم و با آن مقابله شد. درحال انجام آزمایش های مرحله آغازین هستیم و امسال این کار را دنبال خواهیم کرد. همینطور در بحث محیط زیست سولفورزدایی از مازوت و رفع شیرآبه ها با فناروری هسته ای می تواند تأثیر زیادی در رفع این مشکلات در زندگی مردم داشته باشد.
اسلامی در رابطه با لزوم حرکت به سمت دستیابی به انرژی پاک یاد شده در فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: باتوجه به تغییرات در شرایط اقلیمی و تلاش جهانی برای صفر کردن استفاده از کربن، باید به این سمت با سرعت بیشتر حرکت نماییم. هدف گذاری برای تولید برق از این مسیر را انجام دادیم و پروژه ایجاد ده هزار مگاوات برق اتمی را جانمایی کردیم.
وی اشاره کرد: باید بتوانیم از ذخایر موجود در کشور به صورت ترکیبی برای سوخت استفاده نمائیم و ظرفیت قدرت مندی را ایجاد کردیم تا ذخایر زیرزمینی را هدفمند جستجو کند تا بتوانیم مواد اولیه و عناصر همراه را بیشتر در اختیار بگیریم؛ در همین راستا اقتصاد معدن را شکوفا خواهیم کرد. در گذشته یکی از موانع معادن در ارتباط با سازمان انرژی اتمی بود، اما حالا سه معدن فعال را به هشت معدن ارتقاء دادیم و از بیشتر از پنج معدن امسال بهره برداری می نماییم.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: برای نخستین بار سند جامع تحقیق و توسعه که بیشتر از ۲۰۰ پروژه مرز دانشی را هدف قرار داده در دست داریم و امروز می گویم که در سازمان انرژی اتمی محصولات تولیدی در مرز دانشی است و در ردیف سه تولیدکننده اول دنیا هستیم و این مهم با تلاش جوانان غیور ما به دست آمده است.

منبع: