ذوالنوری: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ مؤثر است

به گزارش آذر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی مجلس اظهار داشت: در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳، اساسا تاثیر آزادسازی منابع لحاظ می شود.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به پرسش ها در رابطه با برنامه ها و عملکرد مجلس پاسخ داد.
سوال: مجلس شورای اسلامی طی چند روز گذشته در کمیسیون تلفیق مبحث در ارتباط با برنامه هفتم را مورد بررسی قرار داد و از بیست و ششم وارد صحن علنی می شود و در آن صحن راجع به بند بند آن نمایندگان مجلس اظهارنظر می کنند و سر انجام تصویب می شود، آیا مشخص است مهم ترین اتفاقی که در برنامه هفتم صورت می گیرد، چیست؟
ذوالنوری: لایحه ای که دولت داد بالای دو ماه در کمیسیون تلفیق روی آن کار شد، خیلی هم کار سنگینی انجام گرفت با مشارکت همه اعضای ذیربط در دولت. گاهی تعداد افرادی که از دولت تشریف می آوردند مجلس برای مشارکت و مشاوره جمعیت شأن گاهی برابری می کرد با اعضای کمیسیون تلفیق از مجلس. کارهای گسترده ای انجام می گرفت شاید نزدیک به ۱۰ هزار پیشنهاد نمایندگان در این ایام دارد ثبت می شود، روز گذشته آخرین روز ثبت پیشنهادات نمایندگان بود که ۱۰ روز فرصت داشتند، ما هفته های بسیار کاری و جدی در پیش رو داریم که از روز دوشنبه بامداد احتمالا ما رای اعتماد به وزیر ورزش را داشته باشیم در مجلس و پس از آن مجلس عملاً وارد بررسی پیشنهاد نمایندگان محترم و گزارش کمیسیون تلفیق می شود. سال جاری تلاش شده یک قدری متفاوت با سالهای قبل باشد. با اینکه ما برنامه پایان برنامه ششم را داشتیم و اگر سال دوم برنامه باشد خیلی راحتتر است تدوین لایحه بودجه. ما لایحه بودجه را در پیش داریم همه تلاش مجلس اینست که دولت منطبق با این لایحه بودجه را تهیه نماید، احتیاطاً باز آمدیم لایحه ششم را تا عید تمدید کردیم.
سوال: یعنی باوجود اینکه برنامه ششم تمدید گردید اگر برنامه هفتم در موعد مقرر مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد شما بودجه سال آینده را برپایه برنامه هفتم تدارک دیدید؟
ذوالنوری: بله. تلاش ما هم همین است شورای نگهبان هم عزم جدی دارد که اگر ما تا عید سال جاری تا انتهای سال برنامه ششم را تمدید کردیم، ولی ما تلاش مان بر اینست که مجلس بتواند زودتر این را برساند که دولت بتواند تا آذرماه از این استفاده نماید و برنامه بودجه سال آینده را لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را برپایه برنامه هفتم تحویل دهد. تلاشی که ما داریم فعلا این سرعت است که زودتر نتیجه دهد یک قدری کمیسیون تلفیق غیر متعارف طولانی شد، تلاش بر اینست که ما مجلس را سه نوبته نماییم یعنی ۴ ساعت نوبت صبح، ۴ ساعت نوبت بعدازظهر و ۲ ساعت هم شب ما ادامه بدهیم، همه روزهای هفته هم روزهای غیر تعطیل ما جلسه خواهیم داشت از شنبه تا چهارشنبه، پنج شنبه ما بحث داشتیم که آیا برنامه داشته باشیم در مجلس یا نه، چون تهران پنج شنبه ها سیستم اداری اش تعطیلست و از آن طرف هم قانون اساسی و بخشنامه مجلس تاکید می کنند روزهای غیر تعطیل را مجلس تماماً باید برنامه بگذارد که دیگر کارهای دیگر هم تعطیل می شود حتی نطق نمایندگان را ما نخواهیم داشت که بتوانیم این را برسانیم که دست دولت برای تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ باز باشد.
سوال: باتوجه به اینکه جنگ سخت درحال تبدیل به جنگ نرم است یا تبدیل گشته و مبحث جنگ ابزار و جنگ افکار دارد تبدیل می شود، آیا برای تقویت بنیه های نرم افزاری و در حوزه جنگ نرم هم تدارک دیده شده، منظورم کمک به نهادهای فرهنگی و رسانه ای و اینها در برنامه هفتم.
ذوالنوری: در برنامه هفتم روی ارقام و اعداد و بحث بودجه صحبت نمی کنند، بلکه احکام تدوین می شود، در این احکام تکالیفی برای دولت و دستگاه های مختلف صادر و تهیه می شود که در این تکالیف در فصول مختلفی که ما در برنامه هفتم داریم دستگاه هایی که در صف اول و خط مقدم جنگ نرم هستند اینها مورد توجه قرار گرفتند و تکالیف سنگینی برایشان دیده شده مثل وزارت ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان تبلیغات اسلامی و دستگاه های فرهنگی، دانشگاه های ما، آموزش وپرورش ما، حتی حالا ما رقم ندهیم، ولی بودجه نیروهای مسلح که یک چیز ثابتی است معمولا یک درصد ثابتی است، سال جاری یکی از مواردی که مطرح شده و حالا امکان دارد در صحن هم البته در تلفیق رای نیاورد، ولی در صحن امکان دارد به آن پرداخته شود، یک درصد بسیار بالایی حدود ۱۵ درصد در واقع از بودجه عمومی کشور پیشبینی شده برای تقویت آموزش وپرورش که زیرساخت فرهنگی کشور در آموزش وپرورش اتفاق می افتد، دستگاه هایی مثل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این ها به جد مورد توجه قرار گرفته اند. اشاره کردم که دانشگاه ها اینها مورد توجه جدی هستند در برنامه هفتم که یک کمی شود که در این مصاف جنگ نرم مردم صدمه نبینند.
سوال: پس می توانیم بگوییم همزمان با آغاز مهرماه که زمان گشایش مدارس هست شما پیام و خبر خوبی برای معلمان خواهید داد؟
ذوالنوری: همین جور است، ما تلاش مان بر اینست که واقعاً بخش فرهنگ نمی خواهم عرض کنم که مغفول واقع شده، ولی آن جور که در خور توجه باید باشد نبوده و ما کسری ها و عقب افتادگی هایمان را با سرعت بیشتری باید جبران نماییم.
سوال: یکی از موضوعات آیا قرار نیست که بودجه سال جاری متممی زده شود به آن یا باتوجه به تحولاتی که شده مثلا همین که بالاخره جمهوری اسلامی با سیاست های راهبردی و البته مقتدرانه خودش توانسته ۶ میلیارد دلار که به ناحق توسط نظام سلطه بلوکه شده بود این را آغاز کند از این ها هم استفاده شود؟
ذوالنوری: دولت محترم پیشنهاد دادند به مجلس برای متممی برای بودجه ۱۴۰۲ که مجلس این را نپذیرفت به علت اینکه هنوز بودجه اجرایی نشده مجلس معتقد می باشد بودجه را شما باید اجرایی کنید بعد نقایص آشکار شود بعد بیایید تغییر دهید هنوز بودجه ای که اجرایی نشده متمم پذیرفته نیست، ولی باید عرض کنم که در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ اساسا تاثیر این منابعی که ما داریم و آزاد شده این ها در تدوین بودجه لحاظ می شود، در ادامه هم، چون حالا آزادسازی منابع مطرح بوده، ولی هنوز اجرایی و عملیاتی نشده که در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد که بتواند با آن عملیات کند، اجرایی شدن بودجه سالجاری و رسیدن منابعی که درحال آزاد سازی است این اتفاق که بیافتد با سرعت متمم دولت مورد توجه قرار می گیرد که ما در ادامه سالجاری شاهد یک وضعیت بهتری در تأمین منابع دولت و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.
سوال: قوانین گوناگونی تصویب شده که هر کدام می تواند بعنوان یک پیشران پیشرفت کشور تلقی شود و بعضی از نقاط ضعف را بپوشاند. یکی از این قوانین که البته قبلاً تصویب شده بحث شفافیت آرا نمایندگان که حالا رفت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تغییراتی در آن به وجود آمد این وضعیت اش هم اکنون به کجا رسیده است؟
ذوالنوری: هم اکنون در مجمع متوقف است و داریم تلاش می نماییم جناب آقای دکتر قالیباف چند مورد از راه آقای لاریجانی آملی پیگیری کردند که تسریع شود در تعیین تکلیف این قانون، گیر اصلی اینست که فراتر از مجلس این قانون دستگاهها را در برمی گیرد و آقایان مجمع معتقدند که قانون داخلی مجمع و بخشنامه داخلی خود مجمع این را تصویب می کند و این اختیار در قانون اساسی به مجمع داده شده، مجلس نمی تواند برای مجمع تعیین تکلیف کند، شورای محترم نگهبان هم به همین موارد ایراد گرفت، ولی مجلس اصرار کرد بر موضع خودش و حالا در مجمع قرار گرفته است. اگر مجلس نپذیرد که انعطافی به خرج دهد شاید مجمع هم روی نظر خودش بایستد ما می خواهیم هر چه زودتر این از مجمع بیرون برود و اجرایی شود که قوای سه گانه به اضافه مجمع تشخیص مصلحت نظام به اضافه شوراها اینها مشمول این شفافیت هستند که آرا شأن را مردم عزیزمان خبر داشته باشند البته مقاومت هایی هم در دولت بود، ولی دولت مشابه مجمع نایستاد، چون دولت چیزی ندارد که بگوید مجلس نمی تواند برای من تعیین تکلیف کند، ولی مجمع اینجا قانون داخلی دارد شاید بشکلی حق هم با مجمع باشد که پافشاری کند روی این مساله.
سوال: یکی دیگر از قوانین بحث جوانی جمعیت است که اتفاقاً مجلس شورای اسلامی و دولت طی ماه های گذشته زیاد راجع به آن صحبت کردند و تلاش کردند تا این را به شکلی عملیاتی کنند، این مساله وضعیتش به کجا رسیده و آیا آن تسهیلاتی که در نظر گرفته شده جنبه عملیاتی پیدا کرد یا نه؟
ذوالنوری: قانون جوانی جمعیت از قوانین بسیار اثرگذار می باشد که در این مجلس تصویب گردید. موارد گوناگونی هم امتیاز دیده شده برای خانواده هایی که کمک می کنند به جوانی جمعیت و ازدیاد جمعیت، یکی از آنها بیمه شدن درمان زوج های نابارور است هم اکنون در گزارشی هم که پخش گردید سخنگوی کمیسیون اشاره ای داشتند من باید عرض کنم خدمت شما، هم اکنون یکی از نگرانی های جدی کاهش جمعیت کشور است، حدود ۴ میلیون ما نابارور داریم در کشور هزینه های بارور کردنشان بسیار سنگین است، درمان ناباروری بسیار هزینه هایش سنگین است نمی توانستند مشکلات شأن را حل کنند، بیمه شأن تصویب گردید و بیمه این ها را زیر پوشش قرار می دهد. خود این می تواند مشکل حدود ۴ میلیون نفر را در کشور حل کند و یک کمکی به رشد جمعیت کشور داشته باشد. پرداخت تسهیلات برای نوزادان است که برای هر نوزادی یک تسهیلاتی تعلق می گیرد. افزایش مرخصی زایمان خانم های آبستن است، پوشش بیمه ای خدمات سلامت بانوان است. اعطای وام ۲۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی یعنی زوجی که می خواهند ازدواج کنند هر کدامشان که زیر ۲۳ سال باشند ۲۴۰ تومان به آنها تسهیلات تعلق می گیرد و کسانی که بالای ۲۳ سال باشند ۱۵۰ میلیون تومان به آنها تعلق می گیرد این می تواند یک قدری کمک نماید به تشکیل خانواده. اگر می خواهند سازمان ها و ادارات و دستگاهها تعدیل نیرو داشته باشند این ها افرادی که سه فرزند دارند را حق ندارند تعدیل کنند و این ها می توانند در کارشان باقی بمانند. ما یارانه فرزندان را که مشمول این قانون هستند سه برابر کردیم در مجلس. خودرو به این ها تعلق می گیرد بدون قرعه کشی و در نوبت نمی مانند. تأمین زمین یا مسکن با دو سال تنفس و هشت سال قسط که این خیلی کمک خوبی به آنها می کند. پرداخت وام ۱۵۰ میلیونی و افزایش ۲۵ درصدی برای هر فرزند که یک خانواده ای که فرزندی را متناسب با این قانون به دنیا می آورد ۱۵۰ میلیون تومان برای زایمان این بچه به آن وام تعلق می گیرد و هر چه تعداد اضافه شود ۲۵ درصد افزوده می شود. سبد تغذیه تعلق می گیرد. یک سال سن بازنشستگی مادران در ازای هر نوزادی که به دنیا می آورند یعنی اگر یک بانویی پس از تصویب این قانون فرض نماییم در طول چهار سال در طول پنج سال چهار تا فرزند به دنیا بیاورد با حقوق ۳۰ روز تمام در ۲۶ سالگی بازنشسته می شود.
سوال: ۳۰ روز تمام در ۲۶ سال که کار کرده باشد یعنی چهار سال زودتر از ۳۰ سال.
ذوالنوری: چهار سال ارفاقی دارد و ۳۰ روز حقوق تمام را می گیرد. چیزهای مختلفی دیده شده، ولی منابع دولت امسال نتوانست این پوشش لازم را بوجود آورد یکی از عرصه های نظارتی که نمایندگان مجلس بسیار روی آن حساس هستند و دارند از دولت پیگیری می کنند، چون در معرض مراجعات افراد مشمول این قانون هستند همین مبحث است که ما ان شاءالله در برنامه هفتم هم تلاش کردیم الزاماتش دیده شود که عزیزان ما از این قانون بهره ببرند.
سوال: بنظر می رسد حاج آقا یکی از مواردی که قانونگذاری ها تاثیر داشته حتی روی سیاست های کلان کشور مثلا قانون راهبردی که در حوزه هسته ای تصویب گردید، تاثیر داشت و باتوجه به اینکه خودتان سبقه ای در این زمینه دارید، هم اکنون منجر گردید که بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شود، توسعه روابط ایجاد شود و همین مساله تأثیرات تعیین کننده ای در وجهه بین المللی جمهوری اسلامی هم ایفا کرد که البته نقش دولت سیزدهم بسیار روشن است و بسیار جنبه عملیاتی داد این قانون را. شما فکر می کنید باتوجه به اینکه سه کشور اروپایی روز گذشته اعلام نمودند که غروب برجام بند در ارتباط با فروش سلاح های موشکی یا موشک های جمهوری اسلامی دراین زمینه تمدید بشود جمهوری اسلامی چگونه با این مساله برخورد خواهد کرد؟
ذوالنوری: برپایه برجام به هر حال اینها چیزی که خودشان تصویب کردند باید اثبات کنند که به آن پایبند هستند با اینکه برای ما مثل روز روشن است که این ها پایبند نیستند و نبودند تا هم اکنون، هم اکنون هم که همین مطلب شأن یعنی نقض برجام، چون برجام وقتی زمان برایش تعیین کرده آنها نمی توانند تغییر ایجاد کنند این هم استاندارد دوگانه و روش دوگانه و نفاق آمیز و حاکی از فریبکاری آنهاست. جمهوری اسلامی تا هم اکنون هم خیلی نگرانی از لبخند و خشم آنها نداشته بخصوص در این دولت، هم مجلس به تعبیر مقام معظم رهبری کشور را با تصویب قانون اقدام راهبردی از سرگردانی هسته ای خارج کرد، هم ریل حرکت دولت را تعیین کرد، هم حسابش را با طرف های مقابل تسویه کرد و دست دولتمردان ما را باز کرد، به هر حال وقتی کارهای هسته ای ما قفل بود طرف هم تحریم ها را برنمی داشت ما یکجانبه ضرر می کردیم، ما هر چه هم این مسیر را ادامه می دادیم آنها بی انگیزه گی شأن برای همراهی در رفع تحریم ها بیشتر می شد. ولی اگر ببینند ما در بحث غنی سازی کار خودمان را داریم می نماییم یک ابزاری است که آنها به تعهداتشان برگردند که این هم خلاف برجام نبوده که ما مرتکب شدیم، این دولت عزم دارد مسیر را ادامه دهد اتفاقات مهمی در قانون اقدام راهبردی افتاد مثل راه اندازی کارخانه اورانیوم فلز، اورانیوم متالی که در اصفهان افتتاح شد که به هر حال وقتی ما اورانیوم را غنی سازی می نماییم وقتی اینها را می بریم در پیش از غنی سازی در مراکز تبدیل مثل یو سی اف اصفهان این را تبدیل می نماییم به هگزا فلوراید اورانیوم یا یو اف ۶ که در راه غنی سازی قرار می گیرد یا تبدیل می شود به اورانیوم متال یعنی در واقع هگزا فلوراید اورانیوم یو اف ۶ را می بریم غنی سازی که از آن قرص و میله سوخت تولید می نماییم یا تبدیل می نماییم به تترافلوراید اورانیوم که یو اف ۴ است که از یو اف ۴ می توانیم اورانیوم متال استفاده نمائیم. چون شما در سیاست دست دارید خاطر مبارکتان هست که وقتی اسرائیل که حمله کرد به حزب الله، حزب الله تانک های میرکاوای اسرائیل را نمی توانست بزند و دلیل این بود که یک لعابی از اورانیوم متال و اورانیوم فلز روی برجک و شنیی تانک ها قرار داده بودند، یکی از خاصیت های اورانیوم متال اینست که تترا فلوراید اورانیوم که ما اگر لعابی به خودرو های زرهی یا ضد زرهی یا تسلیحات مان بدهیم ضریب نفوذ سلاح دشمن را کم می کند و سلاح آنرا ناکارآمد می کند و اگر در سرجنگی سلاح هایمان یک لعاب اورانیوم فلزی داشته باشیم ضریب نفوذ را برای زدن مثلا تانک و نفربر فرض نماییم گلوله آر پی جی ۷ یا آر پی جی ۱۱ را بیاییم به این لعاب مجهز نماییم. ضریب تاثیر و نفوذش را بالا می برد، یک قانون آمد دست دولت را باز کرد و این کار را هم غیر تسلیحاتی است، صلح آمیز است، آن صلح آمیز بحث کشتارجمعی است شما سلاحت را مؤثرتر کنی کاربرد انحرافی هسته ای در آن نیست، کارهایی صورت گرفت با این قانون که آنها دردشان گرفت و مجبور شدند با ما کنار بیایند، حالا که کنار آمدند دولت دو مسیر را انتخاب نمود یک مسیر اینکه میز مذاکره را ترک نکند و ما ترک نکردیم آنها همراهی نکردند، این دولت گفت همان تعهداتی که دولت قبلی داشت و ادامه داده شما منافع ما را طبق برجام نه یک ذره کمتر، نه یک ذره بیشتر تأمین کنید ما با شما راه می آییم و از آن طرف هم نیامد همه چیز را معلق به مذاکرات کند مسیر خودش را رفت، هم اکنون هم می بینیم تأثیرگذار بوده، نفت مان را داریم می فروشیم، واردات و صادرات مان را داریم از این طرف منابع مان دارد آزاد می شود و حالا این ها دارند به تعبیر عامیانه جرزنی می کنند، دبه می کنند و می دانند که اگر ۲۶ مهر که موعد عادی شدن خرید و فروش تسلیحاتی ما است طبق برجام فرا برسد ما چقدر از کشورها هم اکنون پشت در خرید منتظر هستند که این تاریخ برسد و جمهوری اسلامی از حقوق مردمش کوتاه نمی آید، شما هم اکنون ببینید که در منطقه چقدر آمریکا و انگلیس دارند تسلیحات می فروشند، فرانسه تسلیحات می فروشد، هم اکنون در جنگ روسیه و اکراین بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار که کمک به اکراین، بیشتر اینها سلاح بوده حالا غیر از سلاح هایی که به کشورهای دیگر می فروشند دلیلی ندارد که مردم ما از این حق محروم بشوند و یقیناً جمهوری اسلامی نه سر جنگ و ستیز و شاخ به شاخ شدن با این ها دارد، نه اینکه از برجام کوتاه می آید که چیزی کم و زیاد بشود از برجام، نه میز مذاکره را ترک می کند و نه کارهایش را معلق به این ها می کند، طبیعتاً ۲۶ مهرماه که برسد ما فروش سلاح مان را خواهیم داشت و خریداران فراوانی داریم، هم باتوجه به اینکه توان تسلیحاتی ما بومی سازی شده است، ما نیازی به واردات نداریم، یعنی هم اکنون ما هیچ نیاز نداریم که سلاح هایی ساخته شده را بخریم در تولید سلاح هایمان هم بالای ۹۰ درصد ما خودکفا هستیم که احتیاج به مواد اولیه و امکاناتی نداریم که از بیرون بیاوریم بنابراین در بُعد واردات هم حالا امکان دارد زمانی ما هواپیمایی چیزی خریداری نماییم، ولی در خریدهای تسلیحاتی ما این خیلی نمی تواند بگوییم گشایش خاصی برای ما دارد، چون تکیه مان بر خودمان است و دست مان به زانوی خودمان، ولی باتوجه به توانمندی که داریم هم می توانیم موشک های دوربرد بسازیم، هم توان ساخت پهپادمان بالاست، هم در جنگ افزارهایی مثل آتشبارهای توپخانه ای توانمندی داریم، کشورهای مختلفی هستند که هم در بحث کیفیت، هم در بحث بی هزینه بودن ارتباط با ما یعنی اگر با آمریکا ارتباط دارند حتما یک سلطه ای بالای سرشان قرار می گیرد، ولی می داند اگر سیستم ارتشش را همراه با جمهوری اسلامی تغییر بدهد جمهوری اسلامی نگاه سلطه گرانه به فلان کشور آفریقایی ندارد که تسلیحاتش را از ما ببرد، بنابراین این ها نگران هستند که وقتی کشورهای خریدار بیایند منافع شأن را در ابعاد مختلف بخصوص در بحث حاکم شدن سلطه بر آنها یا نشدن با خرید تسلیحات. وقتی این هزینه سوخت را برآورد کنند به سمت جمهوری اسلامی می ایند و همین که به سمت جمهوری اسلامی بیایند یک قدری بازار فروش تسلیحات آنها محدود می شود.
سوال: یکی از موضوعات دیگری که شما به جهت اینکه مدت ها رئیس کمیسیون امنیت ملی بودید مطرح هست، بر سیاست خارجی روابط جمهوری اسلامی با خارج کشور است که همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توازن در سیاست خارجی، تبدیل سیاست خارجی به تجارت خارجی و یک تأثیری روی زندگی مردم داشته باشد و اینکه ما سیاست خارجی را محدود به سه چهارتا کشور اروپایی نکنیم تاکید داشتند و هم مجلس و هم دولت هم اکنون این سیاست را مورد حمایت قرار دادند، شما دیدگاه تان راجع به این مساله که ما تعمیق روابط داشته باشیم با همسایگان در پیمان های منطقه ای مثل شانگهای، و حتی بین المللی مثل بریکس یا موضوع هایی از این دست که هم جمهوری اسلامی را در حوزه بین الملل مؤثرتر واقع می کند و هم اینکه خودمان را وابسته به سه چهار تا کشور اروپایی که به دروغ خودشان را نظام بین الملل تلقی می کنند محدود نکنیم چه هست؟
ذوالنوری: سیاست کلی نظام و تأکیدات مقام معظم رهبری بر ارتباط جمهوری اسلامی با دنیا بوده، منتها در این میان ما از اول انقلاب دو تا کشور استثنا بود در ارتباط مان یکی نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی بود که از بین رفت و ما هم اکنون ارتباطات خوبی با آفریقای جنوبی داریم یکی هم با رژیم صهیونیستی که کشور نیست بلکه یک رژیم غاصبی است که کشوری را تسخیر کرده، این هم ما ذاتاً و مبنایی مشکل داریم، حتی با آمریکایی ها ما قطع رابطه نکردیم، آنها قطع رابطه کردند، با اروپا ما قطع رابطه نکردیم آنها قطع رابطه کردند منتها محور توجه ما برای رابطه یا عدم رابطه منافع ملت مان است، احترام متقابل است، منافع متقابل است، آنها اگر به اینها توجه نمایند به منافع ما توجه نمایند، ما مشکلی برای ارتباط نداریم، ولی خیلی زیبا اشاره فرمودید که دنیا خلاصه نمی شود در آمریکا و چند تا کشور اروپایی، تئوریکای اروپا، انگلیس و فرانسه و آلمان، بلکه درب دنیا برای ارتباط به هر حال باز است برای ما ما اولویت اولمان کشورهای همسایه مان هستند آن هایی که به نحوی مرز آبی یا خاکی با ما دارند، چون منافع مان تاثیر متقابلش یعنی تأثیرپذیری یا تأثیرگذاری اش خیلی زیاد است و به هر حال همسایگی هم حقی را به وجود می آورد ما اولویت اول مان همسایگان مان هستند، اولویت دوم ما منطقه است، اولویت سوم پیمان های منطقه ای یا جهانی است، هم اکنون ما شانگ های را یک پیمان منطقه ای می دانیم، ولی به هر حال بریکس یک پیمان جهانی است از غرب و شرق دنیا در این سهیم و شریک هستند و حضور دارند، خب طبیعتاً ما خیلی راحت در عصر این مجلس و در عصر این دولت توانستیم آن توهم هایی که به وجود آمده بود که ما اگر با آمریکا ارتباط نداشته باشیم با هر کشوری هم که ارتباط داشته باشیم لقمه را دور سرمان چرخاندیم و فلان این ها ابطال بشود و این توهم ها از بین برود و با حول و قوه الهی مردم ما هم آثارش را خواهند دید، به هر حال اگر امروز ما به شانگ های یا بریکس پیوستیم طبیعتاً یک ساز و کارهایی باید ایجاد شود مثلا اگر واحد پول مشترک ایجاد بشود چه جور یورو آمد بخشی از کارکرد دلار را از بین برد، طبیعتاً واحد پول بریکس هم می تواند اثر آن دو تا ارز را از بین ببرد، وقتی کشورهای مختلفی به هر حال از این واحد پولی استفاده می نمایند ما می توانیم هم اکنون مثلا در مسافرت اربعین ما، چون نوع ارزی که می خواستیم برویم کشوری که با ما می خواست از این ارز استفاده نماید توافق داشتیم مشکلات سال قبل را نداشتیم در تأمین ارز. حالا اگر این تبدیل گردد به ۱۰ تا کشور خب ما چه نیاز داریم نفت مان را با دلار بفروشیم یا چیزی که یوترن و تحریم های اولیه که دلار را شامل می شود اقتصاد ما را شرطی کند و همه چیز با دلار سنجیده شود، بنابراین این ارتباطات دارد شکل می گیرد، روابط مان با کشورهای مختلف دارد تقویت می شود، آن وقفه ای که در گذشته بوجود آمد که زیرساخت های ارتباط با کشورهای دیگر تقریبا از بین رفته بود با نگاهی که به غرب و آمریکا وجود داشت، اینها دارد ترمیم می شود، اصلاح می شود و تدریجاً هم اثر خودش را خواهد گذاشت یعنی شما این را در نظر بگیرید اگر فرض کنید نرخ تورم سالانه ثابت باشد، مثلا تورم ۱۰ درصد باشد، ولی حقوق من کارمند سال جاری ۵ درصد افزایش پیدا کند، سالی ۵ درصد افزایش در ۱۰ سال من ۵۰ درصد افزایش و فرض نماییم تورم ثابت باشد ما هم اکنون درب را به رویمان بسته بودند یا خودمان درب ها را بسته بودیم در اقتصادمان با کشورهای مختلف، بعد نیست من یک نکته را اشاره می کنم اگر ما بیاییم این ارتباط دایر نماییم خود به خود مشکل ما حل می شود، خیلی از این گرفتاری هایی که دلار باید آقایی کند در کشور از بین می رود، من مثالی خدمت شما می زنم، من روسیه رفته بودم با همتای روسی مان بحث می کردیم آن موقع من رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم آقای لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته سیاست خارجی دومای روسیه بود، من به ایشان گفتم در دولت قبلی بود که من رفته بودم به ایشان گفتم که ما امکانات سرمایه نداریم، شما می توانید کامیون ما می آید پشت مرز آذربایجان میوه و تره بار گیر می کند یا میوه اش پلاسیده می شود باید دور بریزد یا تجار ترک به ثمن بخس از دستش درمی آید یا اگر بیاورند روسیه می خورد تو سر صادرات ما و آنجا کالای نامرغوب تحویل می شود شما بیایید از این کشتی های رورو که کامیون بر است بسازید ما در بندر آستارای خودمان کامیون های میوه و تره بارمان را سوار اینها می نماییم بندر آستارخان روسیه به شما تحویل می دهیم آن چرخ خودش می اید هر جا بخواهید بار را خالی می کند، ایشان یک مکثی کرد و زد زیر خنده، گفتم کجای پیشنهاد من خنده دار بود، گفت نه خنده دار نیست خنده من اینست که عجب نکته ای است و تا حالا هیچ کس از ما این را نخواسته و ۲۰ کشتی رورو ما در دهنه ولگا چند سال است خوابیده و کسی از ما نخواسته. جالب است بدانید که من آمدم به هر جا باید مکاتبه می کردم، کردم و اتفاقی نیافتد، اراده ای نبود، ولی سال جاری در این دولت دارد بخشی از آن حل می شود و اینها کم کم تاثیر خودش را می گذرد یعنی باتوجه به زیرساخت هایی که در روابط ما با کشورهای مختلف دارد ایجاد می شود، من با علم دارم عرض می کنم که هر چه ما می رویم جلو بار تحریم ها کمتر خواهد شد و در نتیجه زندگی و معیشت مردم رو به بهبود خواهد بود.
سوال: وضعیت حوزه نظارت مجلس شورای اسلامی که بار دوم است رسالت اصلی مجلس است یعنی قانونگذاری و نظارت هم اکنون در این زمینه چطور است بنظر می رسد که از این حوزه هم مجلس شورای اسلامی به خوبی دارد استفاده می نماید و به نفع حاکمیت جمهوری اسلامی هست و به نفع پیشرفت کشور تلقی می شود؟
ذوالنوری: ابزارهای نظارتی مجلس تعریف شده است نخستین و کمترینش تذکر که این تذکر یا کتبی است یا شفاهی از تریبون مجلس، ما تا هم اکنون حدود ۱۳ هزار تذکر کتبی بو شفاهی طول عمر این دولت ظرف این سه سال و خورده ای داشتیم و این حجم، حجم خیلی بالایی است، بخشی از آن سوال است، سوال هایی که وزرا کشیده می شوند مجلس تا هم اکنون چیزی حدود بیشتر از ۵۰ سوال از وزرا ما داشتیم که این ها آمدند و رفتند و مورد سوال قرار گرفتند، کارت زردهای گوناگونی وزرا گرفتند، وزیری که کارت زرد یا دو تا می گیرد حواسش را جمع می کند که حوزه اش را آن جور که باید اداره کند اگر نواقصی هست اینها را رفع کند که دراین زمینه هم مجلس حداکثر استفاده را کرده است، کار بعدی تحقیق و تفحص است که این هم مختلف بوده است، ابزار دیگری که ما داریم ماده ۲۳۴ قانون بخشنامه داخلی مجلس است که اگر از دستگاهی مجلس شاکی باشد طبق این ماده شکایت را را به قوه قضاییه ارجاع می کند اتفاقاً در همین دولت ما نزدیک به ۲۰ ارجاع شکایت داشتیم در همین مجلس عذرخواهی می کنم و قوه قضاییه که امیدواریم که قوه قضاییه رسیدگی جدی داشته باشد، جناب آقای محسنی اژه ای رئیس محترم قوه قضاییه در دیدار مشترک مجلس و دولت در هفته قوه قضاییه تاکید نمودند که حتما با اصرار نمایندگان که حتما به صورت ویژه در این زمینه ورود کنند و ابزار دیگر ما استیضاح است، منتها استیضاح یک محدودیت هایی داریم و آن اینست که گاهی اوقات ما شرایط را باید بسنجیم یعنی سلاح استیضاح عین یک سلاحی است که روی یک کمر پلیس است، همه جا از این کلت استفاده نمی کند، نمی تواند همه جا از آن استفاده نماید، باید بسنجد حالا یک تیر هوایی اگر شلیک کرد اثراتش چه هست، اگر مثلا پای طرف را زد چه اتفاقی بدون استفاده از این سلاح می تواند مثلا آن فرد را دستگیر کند، نمی تواند این صرف و صلاح را باید دید بنابراین گاهی اوقات ما می رسیم به یک جایی که تعداد وزرای مستعفی یا برکنار شده می رسد به یک عددی که اگر استیضاح نماییم وزیر بعدی را کابینه ساقط می شود، آن وقت شما تصور بفرمائید در این شرایطی که در دولت ها اتفاق می افتد اگر شما بیایید کابینه ساقط شود، رئیس جمهور تنها می ماند از نو باید کل کابینه را ارائه کند، وقتی که گرفته می شود و متزلزل شدن اوضاع اجرایی کشور، بنابراین مردم عزیز ما از مجلس توقع و انتظار دارند که از ابزار استیضاح استفاده نماید، ولی گاهی به نفع مردم نیست که ما از آن استفاده نمائیم و شرایط کشور امکان دارد به هم بریزد در این بُعد هم مجلس تا جایی که امکان دارد استفاده می نماید، اصلاً ابتکار خوبی که این مجلس یازدهم داشت این بود که سه شنبه های نظارتی را ایجاد کرد ما یک روز مجلس را اختصاص به نظارت دادیم، گزارش های کمیسیون ها که رفتند بررسی کردند، اصل ۹۰ و سایر کمیسیون ها، دیوان محاسبات خوانده می شود، دولت می آید در مجلس جواب می دهد، نتیجه تحقیق و تفحص های می آید در واقع ما سه روز که جلسه علنی مجلس در یک هفته دارد یک هفته اش سه شنبه های نظارتی است که مؤثر هم بوده حالا یک جاهایی امکان دارد آن دستگاه های اجرایی که مورد نظارت هستند کامل اجرا نکرده باشند، ولی در تعامل و رفع مشکلات تأثیرات خیلی خوبی داشته است.
سوال: یکی از موضوعات دیگر وزارت بازرگانی بود که قرار بود که یک تفاهمی بین مجلس شورای اسلامی و دولت صورت بگیرد برای این موضوع، هم اکنون در چه مرحله ای است؟
ذوالنوری: یک فیلمی در صدا و سیما ساخته شد کفش های میرزا نوروز این بحث تفکیک دو تا وزارت خانه عین کفش های میرزا نوروز رفت و برگشت داشته در طول سالیان، در این مجلس و دولت هم مجدداً این مساله عنوان شد و حالا به کلیات آن مجلس رای داد، ولی هم اکنون رگه های پشیمانی در خود دولت هم نسبت به این مساله تا حدودی وجود دارد، دنبال یک چاره وسطی هستیم که تبدیل به دو تا وزارت خانه نشود، ولی اگر بشود ما مثلا سازمانی برای بازرگانی و تجارت داشته باشیم که رئیس این سازمان معاون رئیس جمهور باشد که دیگر توسعه تشکیلات به مفهوم ایجاد دو تا وزارت خانه نداشته باشیم هنوز مجلس و دولت به یک نظر واحدی دراین زمینه نرسیدند که البته مجلس کلیات را تصویب کرد، نظر دولت اگر باشد این را در دستور قرار می دهد و ادامه می دهد، ولی اخیراً یک نگاه های جدیدی در دولت به وجود آمده که سبب فعلا عدم پیشرفت این مساله است تا دولت به نتیجه مطلوب خودش که رسید مجلس همراهی و همکاری می کند، مجلس با دولت تعاملش خیلی خوب است و تلاش کرده مثلا در بحث قانون مسکن که یکی از قوانین این مجلس بود واقعاً هم اکنون دولت محترم نمی تواند بفرماید من در راه اندازی یک میلیون مسکن در سال می خواهم این کار را بکنم، اینجا مشکل یا ضعف قانون دارم یا فقد قانون و نبود قانون دارم یا قانون دارم دست و پاگیر است، نمی توانم کاری انجام بدهم، مجلس کاملا راه را باز کرده و همراهی مجلس با دولت مطلوب است.
سوال: شما در هر دو تا دولت یعنی دو سال با این دولت دو سال با دولت قبل، من فقط در این دوره مجلس می خواهم بگویم بودید اگر بخواهید یک ارزیابی داشته باشید نمایندگان مجلس یعنی نمایندگان مردم هستند و نزدیکترین لبه حاکمیت به جامعه نمایندگان مجلس تلقی می شود، نحوه تعامل این دو تا دولت با قوانین و مصوبات مجلس چطور بوده از دید شما؟
ذوالنوری: در این دولت تمکین نسبت به قانون را ما خیلی قوی تر می بینیم، یعنی نگاه این دولت نگاه سیاسی نیست این یک. دوم اینکه بعضی از قوانینی هم که در این مجلس تصویب می شود در گرفتن نظر دولت کاملا مجلس و دولت هماهنگ هستند، بنابراین باتوجه به زیرساخت های اعتقادی نزدیک به هم از یک طرف و دوم فرض کنید هم اکنون در سیاست خارجی در مبحث برجام در دولت گذشته تفاوت خیلی بود، نگاه ها کاملا متفاوت بود، ممکن بود اجرا نشود، خیلی اوقات چیزی تصویب می شد، پیگیری می شد، دولت اجرا نمی کرد، ولی قانون اقدام راهبردی، چون جرم انگاری سنگین شد دولت مجبور شد همراهی کند که اگر جرم انگاری اتفاق نیفتاده بود دولت همراهی نمی کرد، ولی در این مجلس در ابعاد سیاست خارجی بحث معیشت، بحث اقتصاد، بحث ارتباط با همسایگان، ابعاد مختلفی که ما داریم در واقع دولت و مجلس نظراتشان خیلی به هم نزدیک است بنابراین اینجا مقاومتی در دولت برای عدم اجرای قانون ما نمی بینیم که حالا بخواهیم خیلی دولت و مجلس را در روی همان قرار بگیرند، تعامل بهتر از گذشته است.
سوال: ما حدود فکر می کنم شش ماه در این سال و احتمالا سه ماه، ۹ ماه هم از عمر مجلس، مجلس کنونی عمر سیاسی اش در واقع باقی مانده مهم ترین عناوینی که از دید شما بعنوان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در دستور کار باید قرار بگیرد برای زمینه سازی پیشرفت کشور چه هست؟
دوالنوری: من همین امروز چک می کردم که توی کارتابل نمایندگان چند تا مطلب قرار دارد ۳ هزار و ۷۲۴ تا سوال و تذکر و طرح و لایحه ما در نوبت بررسی داشتیم، این رقم، رقم سنگینی است به ۴۰ تا طرح دو فوریتی داریم، نزدیک به ۵۰ تا طرح اولویت دار داریم حالا یک فوریت و دو فوریت این ها در دستورند که باید رسیدگی بشوند، مجلس فرصت زیادی ندارد که هم اکنون یک کمیسیونی بیاید روی یک طرحی کار کند و از نوع بیاید در ردیف قرار بگیرد و نوبت قرار بگیرد، چون نوبت به اینها نمی رسد چهار سال مجلس هم که تمام می شود این ها همه برمی گردد سر سطر نقطه سر سطر است و دیگر مجلس بعدی نمی آید از این جایی که هست شروع کند او از صفر شروع می کند اگر چیزهایی که باقی می ماند نمایندگانی که تجربه گذشته را دارند می آیند از این طرح های باقی مانده انتخاب می کنند به اسم خودشان مجدد ثبت می کنند که به جریان بیافتد. هم اکنون ما برخی از این طرح ها و لوایح داریم که اینها مهم هستند و فوریت دارند قانون بسیج سازندگی را داریم که می تواند در بحث سازندگی کشور و وضع اقتصادی مردم، سر و ساماندهی گروههای جهادی و انسجام آنها خیلی مؤثر باشد و این هم اکنون نصفه کاره است و در ردیف بررسی است، ما قانون جهش تولید را داریم بالای ۲ هزار ماده است که این هفته تقریبا تا ۳۰ ماده اش را بررسی نموده بودیم ارجاعی از شورای نگهبان است، این را باید تمام نماییم که این هم می تواند زودتر اگر تمام شود یک قانونی با این عظمت و واقعاً دولت هم دستورالعمل هایش را بنویسید و ابلاغ کند می تواند بسیاری از مشکلات و گره ها را برطرف کند، ما کار سنگین اینجوری در پیش داریم که باید این را تمام نماییم، تبدیل مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به سازمان حفاظت اطلاعات است که اگر مردم عزیز ما امکان دارد خدایی نکرده فسادی را در قوه قضاییه شاهد باشند، رشوه ای، کارچاق کنی، دلالی، نفوذی، با تقویت حفاظت اطلاعات قوه قضاییه این مساله برطرف می شود و در پاکسازی و کارآمدن شدن قوه قضاییه بسیار مؤثر است من تشکر می کنم از رئیس محترم قوه قضاییه عنایت ویژه ای دراین زمینه داشتند که این را هم در نوبت داریم، مباحث مان بحث معلمان را داریم بحث تکمیل در واقع رتبه بندی نکاتی را داریم، بحث ساماندهی بخشی از کارکنان دولت را داریم که این شرکتی ها و اینها هم اکنون بلاتکلیف هستند بتوانیم مشکلات اینها را حل نماییم از این دست موارد ما زیاد داریم البته انتخابات مجلس شورای اسلامی را هم در پیش داریم که در اسفند ماه انجام می شود.